Czy warto jeść dziczyznę?

Na naszych stołach królują mięsa takie jak drób, wieprzowina, ewentualnie wołowina. Dziczyzna natomiast – z racji tego, iż jest droga i trudniej dostępna, rzadko pojawia się jako element menu. Sezonowość w dostępie do mięsa dzikich zwierząt związana jest dostosowaniem prawa łowieckiego do naturalnego trybu życia zwierząt łownych – nie można pozyskiwać zwierzyny w okresie rozrodu.

Przeczytaj koniecznie:

Dlaczego powinnaś jeść wołowinę?

Jednakże coraz większe zainteresowanie naturalną żywnością pozbawioną wszelkiej „chemii”,  sprawia, iż coraz częściej poszukujemy sprawdzonych źródeł czy dostawców dziczyzny. Nierzadko też wybieramy dziczyznę w restauracji – w ramach świętowania szczególnych okazji czy odpoczynku od codziennej rutyny w kuchni. Szczególnie popularne gatunki zwierząt, cenione ze względu na walory smakowe i odżywcze surowca mięsnego to: dzik, jelenie, sarny, zające, oraz dzikie ptactwo takie jak: dzikie kaczki, gęsi, bażanty, przepiórki.

Czym różni się dziczyzna od innych mięs?

Zasadniczą zaletą, która wpływa na jakość i wartość odżywczą dziczyzny jest fakt, iż zwierzęta nie są poddawane zabiegom hodowlanym, zakładającym jako podstawowy cel pozyskiwanie jak największej ilości surowca. Dziczyzna to mięso zwierząt, które odżywiają się w sposób naturalny, bez stosowania wysokowydajnych pasz, które wzbudzają czasem rozmaite kontrowersje. Dla osoby, która nigdy nie jadła dziczyzny zaskoczeniem może być także smak, który zbliżony jest nieco do chudej wołowiny, charakteryzuje go jednak głębszy, czasem lekko słodkawy lub ostry posmak.

W porównaniu do innych mięs dziczyzna posiada znacznie niższą zawartość tłuszczów nasyconych, cechuje się także niższą kalorycznością i wyższą zawartością białka.  I tak np. 100 g chudej szynki wieprzowej to około 250 kcal, natomiast 100g chudej szynki z dzika dostarcza w granicach 110 kcal. Na uwagę zasługuje także znacznie wyższa zawartość nienasyconych kwasów tłuszczowych, ze szczególnym uwzględnieniem odpowiedniej proporcji pomiędzy kwasami tłuszczowymi omega 3 i omega 6.

Jakie są wartości odżywcze dziczyzny?

Na podstawie mięsa z surowego dzika, średnio przyjmuje się, iż 100 g dostarcza około 120 kcal, z czego zaledwie 30 kcal pochodzi z tłuszczu, natomiast zawartość pełnowartościowego białka to około 22g, czyli mniej więcej 90 kcal. Z żywieniowego punktu widzenia istotne jest także bogactwo składników mineralnych i niektórych witamin (np. żelaza, magnezu, wapnia, niacyny czy witamin z grupy B). Warto także podkreślić, że dziczyzna dostarcza także kwasów tłuszczowych omega 3.

W jaki sposób przygotować dziczyznę?

Z racji tego, iż jest to chude mięso to wymaga pewnej wprawy w sztuce kulinarnej – łatwo je zepsuć i sprawić, że stanie się twarde, gumowate i mało atrakcyjne. Generalnie poleca się gotować dziczyznę na małym ogniu pod przykryciem z dodatkiem wody lub piec w piekarniku – warto jednak najpierw posmarować ją oliwą z oliwek i podlewać wydzielającym się sosem.  Doskonałym dodatkiem do tego mięsa są grzyby leśne oraz przyprawy takie jak np. jałowiec.

Jeżeli mamy tylko taką możliwość, warto umieścić w swoim menu dania z dziczyzny. Będzie to niewątpliwie atrakcyjne pod względem walorów smakowych urozmaicenie. Także wyjątkowe właściwości odżywcze przemawiają za tym, aby dziczyzna choć okazjonalnie pojawiała się jako element zdrowego jadłospisu.