Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Emocje a zachowania żywieniowe kobiet

Emocje a zachowania żywieniowe kobiet

PoTreningu

Jak wiadomo jedzenie służy nie tylko do zaspokajania fizjologicznych potrzeb, umożliwiających przeżycie i prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Akt spożywania pokarmu „w stadzie”, czyli w towarzystwie rodziny czy przyjaciół, sprzyja zacieśnianiu więzów socjalnych, a także wiąże się z odczuwaniem przyjemnych doznań, wynikających ze smaku, zapachu czy tekstury pokarmu.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

W związku z tym, iż pożywianie się wykracza poza czysto fizjologiczne aspekty, także przyczyny dla których sięgamy po określone typy pokarmów również mogą być różnorodne. Jemy zatem niekoniecznie po to, aby zaspokoić głód – często także w odpowiedzi na określone stany emocjonalne, nastroje czy inne pobudki związane bezpośrednio ze stanem naszej psychiki. Od najmłodszych lat rodzice nagradzają nas i pocieszają łakociami, dają do zrozumienia, iż jedzenie może ukoić niespełnione oczekiwania i smutek, rozładować napięcie czy uwolnić nas od podłego nastroju i pocieszyć. Regularne radzenie sobie z negatywnymi nastrojami za pomocą jedzenia wpędza nas w rodzaj uzależnienia i kształtuje nieprawidłowe zachowania żywieniowe.

Jak z negatywnymi emocjami radzą sobie mężczyźni a jak kobiety?

Nie bez powodu Panie znalazły się w tytule niniejszego artykułu. Psycholodzy potwierdzają, iż sposoby radzenia sobie z napięciem i stresem są  odmienne w zależności od płci. Generalnie mężczyźni dążą do szybkiego lub wręcz natychmiastowego obniżenia napięcia – dlatego częściej sięgają po używki typu alkohol czy narkotyki, a także koncentrują się na czynnościach przynoszących przyjemność. Z kolei u kobiet typowe jest powolne obniżanie napięcia, dlatego w chwilach „naładowania” preferowane są czynności typu spanie, robienie zakupów lub podjadanie słodyczy. Naukowcy potwierdzają także fakt – nie jest to z mojej strony uszczypliwość, że metody  zwalczania negatywnych emocji i podłego nastroju u kobiet często sprzyjają rozwojowi stanów depresyjnych. Panie zamiast poszukiwać konstruktywnych rozwiązań, znacznie częściej koncentrują się na przyczynie swego stanu. Oczywistą konsekwencją jest zniżka formy psychicznej, obniżenie samooceny i poczucia własnej wartości.

Kiedy kobiety najczęściej sięgają po zdrowe przekąski?

Badania przeprowadzone na podstawie szczegółowych wywiadów żywieniowych wśród kobiet w wieku pomiędzy 18 a 30 rokiem życia potwierdziły, iż panie najchętniej sięgają po warzywa, owoce, orzechy i inne produkty o wysokiej jakości odżywczej w warunkach dobrego nastroju i pozytywnych emocji. Dodatkowo potwierdzono, iż u pań, u których charakterystyczną cechą jest optymistyczne podejście do życia i problemów dnia codziennego, istotnie rzadziej występują problemy związane z utrzymaniem prawidłowej masy ciała.

Jakie emocje skłaniają do spożywania słodyczy?

Analiza wywiadów żywieniowych Pań w podanym powyżej zakresie wieku, wskazuje również, iż nadmierny pesymizm, złe emocje oraz negatywne nastroje sprawiają, że kobiety sięgają chętniej po niezdrowe przekąski i posiadają jednocześnie znacznie większe problemy z utrzymaniem prawidłowej masy ciała. A im większa nadwaga, tym mocniej silne emocje wpływają na tendencję do podjadania wysokokalorycznych i bezwartościowych przekąsek – a więc błędne koło się zamyka.

Podsumowanie

Stany emocjonalne, zwłaszcza te negatywne i o gwałtownym przebiegu, znacznie utrudniają stosowanie zdrowych nawyków żywieniowych, szczególnie w przypadku kobiet. Najbardziej podatne na zgubne działanie silnych emocji są panie, które posiadają nadwagę. Jedzenie słodyczy w takim przypadku stanowi rodzaj destrukcyjnego „uzależnienia” – z jednej strony pogłębia problemy związane z niekontrolowanym przybieraniem na wadze, z drugiej strony stanowi przyczynę frustracji i pogarszającej się formy psychicznej. Warto zatem nauczyć się radzić z emocjami w sposób konstruktywny. Chociaż trudno walczyć z własną naturą i pozbyć się nawyków pielęgnowanych przez lata, zachęcam do rozpoczęcia walki z własnymi słabościami – zyska na tym nie tylko komfort psychiczny, ale także sylwetka. W razie konieczności – można także wziąć pod uwagę konsultację z psychologiem.