Dieta na ładną cerę

Jesteś tym co jesz – mówi popularne przysłowie, a w myśl tej zasady tym co pojawia się na Twoim talerzu jest także Twoja cera. Okazuje się bowiem, że niektóre składniki znajdujące się w pożywieniu niezwykle korzystnie wpływają na kondycję skóry inne natomiast – mogą sprzyjać jej wysuszaniu, przetłuszczaniu, powstawaniu zmarszczek czy nawet – pojawianiu się wyprysków i zaskórników.

Przeczytaj koniecznie:

W jakim stopniu dieta wpływa na cerę, włosy i paznokcie?

Moc probiotyków

Stres, nieprawidłowe odżywianie, antybiotykoterapia i wiele innych czynników może przyczynić się do zaburzenia naturalnej flory bakteryjnej organizmu. Konsekwencją są problemy trawienne, ale także - problemy skórne. Obserwacje naukowe potwierdzają, iż probiotyki zmniejszają nasilenie objawów związanych z atopowym zapaleniem skóry, a także minimalizują ryzyko chorób o podłożu grzybiczym, bakteryjnym czy wirusowym. Dlatego warto uwzględnić w diecie fermentowane napoje mleczne takie jak jogurt i kefiry naturalne (niedosładzane i niearomatyzowane), kiszoną kapustę oraz w razie potrzeby sięgnąć po preparat zawierający żywe kultury bakterii.

Kwasy tłuszczowe omega-3

Kwasy tłuszczowe omega-3 są prawdziwym sprzymierzeńcem zdrowej i zadbanej skóry. Liczne obserwacje wskazują na skuteczność w zwalczaniu skutków ubocznych, wynikających z częstych kąpieli słonecznych, działania innych niekorzystnych czynników zewnętrznych, a także w zapobieganiu powstawania zmian o podłożu zapalnym w obrębie skóry. Poza tym cera osób, których dieta jest bogata właśnie w te kwasy tłuszczowe, charakteryzuje się elastycznością i młodym wyglądem. Dlatego należy wkomponować do jadłospisu produkty takie jak ryby morskie, olej lniany,  siemię lniane, orzechy włoskie.

Produkty bogate w antyoksydanty

Spaliny, promienie UV oraz zanieczyszczenia powietrza sprawiają, że skóra jest podatniejsza na uszkodzenia – ze względu na aktywność wolnych rodników. Aby przeciwdziałać skutkom ich działalności należy uwzględnić w jadłospisie produkty, które posiadają właściwości antyoksydacyjne, takie jak świeże warzywa i owoce. Szczególnie polecane są te o kolorze fioletowo-purpurowym (np. czerwona kapusta, jagody, bakłażany) a także czerwonym (np. papryka, pomidory, marchew, maliny, etc.). Źródłem antyoksydantów są także: herbata (zielona i czarna), kawa, czerwone wino, kakao i przyprawy.

Zrezygnuj z cukru!

Cukry rafinowane, jak mawiają dermatolodzy, to trucizna dla skóry. Ich spożywanie inicjuje i pogłębia stany zapalne i procesy związane z glikacją białek, która powiązana jest z upośledzaniem funkcjonowania kolagenu i elastyny oraz po prostu – ze starzeniem się skóry. Jeżeli zatem zależy ci na ładnej skórze i dobrym zdrowiu polecam na stałe wyeliminować słodycze ze swojego jadłospisu.

Stosuj przyprawy!

Jeżeli jako jedyną przyprawę stosujesz mieszankę uniwersalną lub kostki rosołowe, koniecznie powinieneś to zmienić. Suszone zioła i przyprawy stanowią skondensowane źródło przeciwutleniaczy, a także związków o działaniu przeciwzapalnym. Szczególnie polecane są: imbir, kurkuma, cynamon, bazylia, rozmaryn, etc.

Podsumowanie

Dbanie o wygląd skóry zaczyna się od kontrolowania zawartości talerza. Na nic zdadzą się wszelkie zabiegi pielęgnacyjne, gdy u podstaw związanych z problemami skórnymi znajduje się nieprawidłowe odżywianie. Pamiętaj, zdrowie to podstawa- zacznij od diety.