Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Sześć powodów dla których warto zadbać o odpowiednie spożycie witaminy C

Sześć powodów dla których warto zadbać o odpowiednie spożycie witaminy C

PoTreningu

Witamina C kojarzy nam się przede wszystkim z profilaktyką infekcji górnych dróg oddechowych. W rzeczywistości witamina C jest składnikiem niezbędnym nie tylko dla układu immunologicznego, ale w sposób istotny wpływa na funkcjonowanie wielu układów i narządów, a jej odpowiednia podaż ma istotne znaczenie dla rozwijania formy sportowej i pracy nad sylwetką. Poniżej przedstawiam sześć ważnych powodów dla których warto zadbać o odpowiednie spożycie witaminy C.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 50 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 4000 posiłków i 500 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

 

1) Witamina C chroni przed kontuzjami

Witamina C jest niezbędna w procesie syntezy kolagenu, białka stanowiącego integralny element tkanki łącznej. Ma to dość istotne znaczenie dla funkcjonowania aparatu ruchu. Niedostateczne spożycie witaminy C utrzymujące się przez długi czas może potencjalnie przyczynić się do zwiększenia ryzyka kontuzji, dlatego niezależnie od pory roku należy zwrócić uwagę na odpowiednie jej spożycie.

2) Witamina C chroni przed katabolizmem

Bardzo duże obciążenia treningowe, a także stosowanie restrykcyjnych diet może doprowadzać do wzrostu poziomu kortyzolu – katabolicznego hormonu, który utrudnia regenerację i rozbudowę tkanki mięśniowej, zaburza pracę nad poprawą zdolności wysiłkowych i sprzyja odkładaniu tłuszczu. W badaniach naukowych zaobserwowano, że wysokie dawki witaminy C obniżają poziom tego hormonu.

3) Witamina C zwiększa wchłanianie żelaza

Informacja ta powinna zainteresować przede wszystkim aktywne fizycznie kobiety, u których bardzo często stwierdza się niedobory żelaza. Witamina C zwiększa wchłanianie tego pierwiastka (ze źródeł roślinnych),  pomagając tym samym zapobiegać anemii. Witamina C uczestniczy także w metabolizmie kwasu foliowego.

4) Witamina C uczestniczy w spalaniu tłuszczu

Witamina C jest niezbędna w procesie produkcji noradrenaliny – katecholaminy, której zwiększona aktywność nasila spalanie tłuszczu. Witamina C wpływa także na wrażliwość receptorów odczytujących sygnały nadawane przez noradrenalinę. Niedobór tego związku może być czynnikiem zmniejszającym efektywność zabiegów odchudzających.

5) Zapotrzebowanie osób aktywnych fizycznie może być większe

Nie ma zgodności co do tego jaką ilość witaminy C powinni dostarczać sportowcy, niektóre źródła podają, iż w wybranych przypadkach korzystne jest przyjmowanie dawek przekraczających 1g. Jednym z pożądanych następstw takiej podaży jest wspomniane wcześniej obniżenie poziomu kortyzolu.

6) Witamina C jest nietrwała

Procesy takie jak mycie, eksponowanie na działanie światła czy tlenu, podgrzewanie, a nawet samo przechowywanie mogą powodować istotne straty witaminy C w żywności. W rzeczywistości więc dostarczamy tego związku mniej niż nam się wydaje. Przeciętne straty witaminy C wynoszą około 50%. Jest to kolejny powód ku temu, by zwrócić uwagę na odpowiednią podaż tego związku.