Odchudzasz się? Efekt  jo-jo już na Ciebie czeka…

Dieta odchudzająca wiele ma imion. Wystarczy przejrzeć kilka przypadkowych artykułów traktujących o walce z nadprogramowymi kilogramami by zauważyć, że istnieje niezliczona ilość koncepcji żywieniowych, które podobno powodują szybki i trwały ubytek tłuszczu zgromadzonego w rejonie pasa, ud, pośladków i bioder. W praktyce nawet, jeśli pewna część tych egzotycznych niekiedy wymysłów żywieniowych pozwala pozbyć się kilku nadmiarowych kilogramów, to zazwyczaj efekt ten jest chwilowy, a po zakończeniu diety następuje powrót do dawnej masy ciała, czyli tzw. efekt jo-jo.

Czym jest efekt jo-jo?

Efekt jo-jo to obrazowa nazwa definiująca wahania masy ciała, które sprowadzają się do naprzemiennego chudnięcia oraz przybierania na wadze. Efekt jo-jo jest prostym następstwem stosowania nieprzemyślanych praktyk odchudzających i może pojawić się zaraz po zakończeniu diety, jaki być opóźniony w czasie. Zjawisko to jest często związane z ubytkiem dużej ilości tkanki mięśniowej spowolnieniem metabolizmu oraz zaburzeniem mechanizmów kontroli łaknienia.

Czynniki ryzyka

Oczywistym czynnikiem ryzyka wystąpienia efektu jo-jo jest stosowanie nierozsądnych praktyk odchudzających, czyli diet z kolorowej prasy zakładających bądź to zbyt drastyczne obniżenie dziennej podaży energii, bądź będących niewłaściwie zbilansowanych pod kątem zapewnieniem odpowiedniej ilości nieenergetycznych składników pokarmowych. Zazwyczaj im bardziej gwałtowny jest ubytek masy ciała, tym większe ryzyko wystąpienia efektu jo-jo.

Które diety sprzyjają efektowi jo-jo?

Stosowanie diet dostarczających mniej niż 1000kcal niemal zawsze wiąże się z przyrostem masy ciała po ich zakończeniu. Również diety eliminacyjne oraz jednoskładnikowe, takie jak jogurtowa, ryżowa, truskawkowa, bananowa dają gwarancje wystąpienia efektu jo-jo. Efekt jo-jo może też wystąpić po dobrze zbilansowanej diecie, jeśli ją przerwiemy i wrócimy do dawnych nawyków żywieniowych, które wcześniej doprowadziły do naszych problemów z nadmierną masą ciała.

Profilaktyka

Skuteczna metodą zapobiegającą efektowi jo-jo jest trwała zmiana nawyków żywieniowych na lepsze oraz unikanie egzotycznych diet i „szybkiego odchudzania”. Jadłospis powinien być oparty na nisko przetworzonej żywności (świeże mięso, ryby, warzywa, jaja, owoce, orzechy, nasiona, nierafinowane oleje, produkty pełnoziarniste, niesłodzony nabiał). Deficyt energetyczny w diecie odchudzającej wprowadzać należy stopniowo.

Wyjście z błędnego koła

Jeśli od dłuższego czasu doświadczasz następujących po sobie wyraźnych wahań masy ciała, naprzemiennie tyjesz chudniesz i nie wiesz jak sobie z tym poradzić koniecznie skorzystaj z pomocy dobrego specjalisty (dietetyka i/lub trenera). Zarówno specjalistyczna wiedza teoretyczna i praktyczna, jak i psychologiczne wsparcie mogą okazać się niezmiernie przydatne podczas wychodzenia z błędnego koła.

Wnioski

Bezmyślne praktyki odchudzające, nawet jeśli na krótszą metę okazują się być skuteczne, to po pewnym czasie doprowadzają do efektu jo-jo. Co najgorsze często okazuje się, że „wracających kilogramów” jest więcej niż zgubionych i w konsekwencji po kilku takich kuracjach jesteśmy jeszcze grubsi niż przed rozpoczęciem pracy nad sylwetką. Jedynym skutecznym rozwiązaniem tego problemu jest trwała zmiana nawyków żywieniowych na zdrowe i rozsądne.