Pięć powodów dla których warto jeść żurawinę

Żurawina należy do owoców o niezwykle wysokiej zawartości składników mogących korzystnie wpływać na organizm człowieka. Żurawina dostarcza nie tylko witamin, składników mineralnych i błonnika, ale także flawonoidów i proantocyjanidyn wspomagających pracę wielu układów i narządów oraz chroniących organizm przed niekorzystnym wpływem czynników zewnętrznych. Istnieje przynajmniej pięć dobrych powodów, dla których warto włączyć ją do diety.

Przeczytaj koniecznie:

Żurawina w profilaktyce chorób jamy ustnej i zębów

Zdrowy układ moczowy

Nie tylko tradycyjne przekazy, ale także badania naukowe wyraźnie wskazują, że spożywanie owoców żurawiny jak i jej przetworów oraz suplementów z niej otrzymanych stanowi skuteczny element profilaktyki i leczenia infekcji układu moczowego takich jak zapalenie pęcherza. Związki fitochemiczne obecne w owocach żurawiny posiadają unikalną zdolność do hamowania adhezji bakterii chorobotwórczych do komórek. W efekcie drobnoustroje nie mogą osiedlić się w drogach moczowych i są wydalane z ustroju.

Mniejsze ryzyko chorób sercowo-naczyniowych

Wpływ żurawiny na ryzyko chorób układu krążenia jest wielokierunkowy. Badania naukowe wskazują, że polifenole w niej zawarte z jednej strony wykazują zdolność do zmniejszania podatności lipoprotein osocza na utlenienie, z drugiej pomagają obniżyć poziom „złego” cholesterolu LDL. Dodatkowo związki te hamują adhezję i agregację płytek krwi, zmniejszając ryzyko zakrzepów. Regularna konsumpcja żurawiny czy ekstraktów otrzymanych z jej owoców może stanowić ważny element profilaktyki miażdżycy.

Żurawina a choroby przewodu pokarmowego

Regularna konsumpcja żurawiny chronić może przed rozwojem wrzodów żołądka. Tak przynajmniej wskazują badania naukowe, w których wykazano, iż bioaktywne składniki tego owocu hamują namnażanie Helicobacter pylori – bakterii wywołujących schorzenia takie jak wrzody żołądka oraz zapalenie żołądka typu B. Istnieją także przesłanki by uważać, że bioaktywne składniki żurawiny pomagają leczyć biegunki.

Zdrowe zęby i dziąsła

Bioaktywne składniki żurawiny mogą działać podobnie do codziennego szczotkowania zębów pastą z fluorem, zmniejszając ryzyko wystąpienia chorób zębów i dziąseł wywołanych przez paciorkowce. Prozdrowotne właściwości żurawiny związane są ze wspomnianą zdolnością związków w niej zawartych do hamowania adhezji bakterii chorobotwórczych, która stanowi czynnik determinujący rozwój infekcji. Wyniki badań są na tyle ciekawe, że nie można wykluczyć, iż ekstrakty z żurawiny niedługo staną się popularnymi składnikami past do zębów.

Mniejsze ryzyko nowotworów

Bioaktywne składniki owoców żurawiny mogą hamować proces nowotworzenia. Uważa się, że związki fenolowe w nich zawarte zmniejszają ryzyko wystąpienia niektórych form białaczki oraz nowotworów płuc, okrężnicy i piersi. Są to póki co jeszcze domysły raczej i przypuszczenia niż twarde fakty, podkreślić należy jednak iż oparcie mają na wiarygodnych przesłankach i omawiane są w publikacjach naukowych.

Co jeszcze warto wiedzieć?

Żurawinę najlepiej kupować (w miarę możliwości) świeżą lub ewentualnie suszoną. W tym drugim wypadku należy zwrócić uwagę by nie zawierała dodatku cukru, który stanowić może niekiedy nawet 50% składu rynkowych produktów. Należy pamiętać także, iż żurawina ma swoje wady, m.in. jest obfitym źródłem kwasu szczawiowego, który może zwiększać ryzyko powstawania złogów w nerkach. Hamująco na wchłanianie tego związku działać może wapń, dlatego żurawinę warto spożywać w towarzystwie produktów zasobnych w ten pierwiastek.