Mały poradnik aktywnego nastolatka,  czyli co i jak ćwiczyć, żeby imponować formą i sylwetką (cz. II)

W pierwszej części artykułu mogliście przeczytać o zaletach regularnych ćwiczeń oraz o skutkach lenistwa i wiecznego odkładania wysiłku fizycznego na „potem”. W tej części podpowiemy, jaką formę aktywności fizycznej wybrać, aby spełniła wasze oczekiwania, a jej wykonywanie przełożyło się na zakładane cele (budowanie mięśni, poprawa kondycji czy też szczupła sylwetka).

Przeczytaj koniecznie:

Jak rozpoznać dobrego trenera/trenerkę fitness, kulturystyki czy sportów walki?

Mały poradnik aktywnego nastolatka, czyli co i jak ćwiczyć, żeby imponować formą i sylwetką (cz.I)

Przede wszystkim zastanów się, jakie formy ruchu lubisz, a co ci kompletnie nie pasuje. Aby wybrać formę aktywności sportowej najpierw dopasowaną do własnych oczekiwań, odpowiedz sobie na kilka podstawowych pytań:

- chciałbyś budować mięśnie, stać się silniejszy, a może głównie chodzi o poprawę kondycji?

- chcesz przytyć lub schudnąć?

- dysponujesz jakimś sprzętem (hantelki, ławeczka, drążek rozporowy, rower)?

- czy chcesz przeznaczyć miesięcznie jakąś konkretną kwotę czy też masz bardzo ograniczone możliwości finansowe?

- wolisz ćwiczyć sam czy w grupie?

- lubisz rywalizację?

Mocno ograniczony budżet to nie jest wymówka. Oto formy ćwiczeń „na każdą kieszeń”

Crossfit(cross – mieszany, fit - sprawny) – ta forma treningu skierowana jest do każdego. Jeżeli chcesz zbudować kondycję, poprawić wytrzymałość, siłę, sprawność, koordynację, oraz szybkość, to nie mogłeś trafić lepiej! Ogromną zaletą crossfitu jest to, że istnieje możliwość dostosowania treningów do własnych potrzeb i aktualnych możliwości fizycznych.

Na początek proponujemy, byś zajął się ćwiczeniami, do których potrzebny będzie tylko ciężar ciała i trochę wolnej przestrzeni. Pompki, przysiady, jazda na rowerze, wypady, podciąganie, bieganie, skoki – odpowiednio zestawione zapewniają ci świetny trening, a dodatkowo nauczysz się poprawnej techniki podstawowych ćwiczeń, co zaprocentuje, gdy będziesz chciał trenować obciążeniem (np. martwy ciąg, przysiady, thrusters). 

Trening może być stale zmieniany – liczba powtórzeń, ramy czasowe, zwiększanie stopnia trudności danego ćwiczenia – co zapobiegnie nie tylko nudzie, ale pozwoli na stały rozwój i poprawianie własnych wyników. Możesz trenować sam lub konkurować z kumplami.

Więcej o idei, wadach i zaletach CF -http://www.sfd.pl/FitRage%2C_CROSSFIT_i_Dieta_PALEO-f432.html

Piłka nożna, ręczna, koszykówka – doskonała opcja dla wszystkich lubiących trenowanie w grupie, adrenalinę i rywalizację. Ten rodzaj wysiłku sprawi, że poprawisz kondycję oraz – przy zdrowym odżywianiu się – spalisz tkankę tłuszczową. Te sporty nie mają wielkich wymagań sprzętowych: wystarczy tylko piłka i boisko/sala gimnastyczna. Jeżeli nie masz możliwości pogrania podczas zajęć wychowania fizycznego, a pogoda nie sprzyja temu, by szaleć na dworze, to sprawdź, czy są jakieś dni/godziny, w których sala gimnastyczna w twojej szkole stoi wolna, i zapytaj, czy jest możliwość, by ją wykorzystać.

Bieganie, intensywne marsze, trening przed komputerem – takie proste do zrealizowania, a jednocześnie bardzo skuteczne! Poprawisz metabolizm, kondycję, odnotujesz progres w jakości sylwetki – same plusy.

Jak widzisz wcale nie potrzeba drogiego sprzętu, by się poruszać oraz by zadbać o własne ciało. A jeżeli ktoś oświadcza zapijając colą kolejną paczkę chipsów , że nie może ćwiczyć, bo nie ma pieniędzy… to jest najzwyczajniej w świecie leniwy.

Budowanie siły, masy, wydolności – formy płatne:

Siłownia – tu zapewne część z was pomyśli sobie, że niekoniecznie płatna, bo można ćwiczyć za darmo u znajomego w piwnicy/na siłowni domowej. Teoretycznie macie rację, ale w momencie rozpoczęcia swojej przygody z treningiem siłowym warto pójść do klubu, w którym jest dobry trener/instruktor i pod jego okiem nauczyć się poprawnej techniki wykonywania podstawowych ćwiczeń. Dzięki temu szybciej zobaczycie efekty swojej pracy, a także unikniecie kontuzji.

Nie podobają ci się przerośnięte mięśnie, chciałbyś tylko delikatnie wyrzeźbić sylwetkę? A może głównym celem będzie schudnięcie? Zarówno w jednym, jak i w drugim przypadku trening w klubie fitness będzie dobrym wyborem. Ćwiczenia możesz wykonywać wspólnie ze znajomymi, będziecie się wzajemnie motywować, lub też sam, jeżeli inne osoby tylko cię rozpraszają.

Sport walki – tutaj masz ogrom możliwości, najważniejsze jest, byś wybrał sekcję, w której treningi będą dostosowane do twojego wieku, a trener będzie prawdziwym fachowcem w swojej dziedzinie.

Boks, muay tai, zapasy, brazylijskie jiu-jitsu (i wiele innych) zapewnią ci lepszą sprawność, poprawią siłę i kondycję. W większości klubów oferujących ten rodzaj zajęć pierwsze wejście na trening jest bezpłatne. Skorzystaj z tej możliwości, chodź na różne zajęcia, a szybko zorientujesz się, które odpowiadają tobie najbardziej.

Pamiętaj, by na na każdym treningu stosować wymagany sprzęt chroniący twoje zdrowie (kask, ochraniacze na zęby/piszczele, rękawice, taśmy „owijki”) oraz dostosować ubiór do specyfiki zajęć.

Nie wiesz, który sport wybrać? W podjęciu tej decyzji pomocny będzie artykułhttp://potreningu.pl/articles/2612/jaki-sport-walki-wybrac , a także działy forumwww.sfd.pl traktujące o sztukach walki (mma i k1, grappling, uderzane, samoobrona)

Basen, tenis, taniec, zajęcia grupowe w klubach fitness (i inne) – formy aktywności, które również dadzą świetne rezultaty sylwetkowe, w znacznym stopniu poprawią kondycję, pozwolą pozbyć się stresów, wyładować negatywne emocje.

Wybierz taką aktywność, żeby jej uprawianie sprawiało ci przyjemność, a trening nie był przykrym obowiązkiem, tylko dawał radość i motywował do dalszej pracy.

I pamiętaj, „ wystarczy, że odpowiesz sobie na jedno […] ważne pytanie: co lubię w życiu robić? A potem zacznij to robić.” :-)

Mały poradnik aktywnego nastolatka, czyli co i jak ćwiczyć, żeby imponować formą i sylwetką (cz.I)