Brak koncentracji – jak sobie z nim radzić?

Każdy z nas poznał uczucie, gdy – pomimo najszczerszych chęci – nie mógł się czymś dłużej skupić, a jakiekolwiek bodźce zewnętrzne dodatkowo powodowały rozproszenie uwagi. O ile nie wynikało to z faktu, że przedmiot (braku) zainteresowania był wyjątkowo mało fascynujący, to przyczyn takiego zachowania można doszukać się wielu. Niektóre z nich będą stosunkowo łatwe do wyeliminowania, inne mogą stanowić jeden z objawów znacznie poważniejszych dolegliwości.

Możliwe przyczyny:
 

  • Stres, problemy psychiczne, przepracowanie, wypalenie zawodowe

  • Bezsenność, problemy ze snem

  • Mało wartościowa dieta, niedobory składników odżywczych; zbyt małe spożycie węglowodanów czy też witamin z grupy B, magnezu, żelaza

  • Minimalna aktywność fizyczna, siedzący tryb życia

  • Używki – alkohol, narkotyki

  • Zaburzenia krążenia krwi – „zaopatrzenie” mózgu w tlen i substancje odżywcze jest niewystarczające

  • Demencja (np. choroba Alzheimera)

  • Nadpobudliwość ruchowa (ADHD)

  • Niskie ciśnienie tętnicze

  • Niedoczynność tarczycy

  • Depresja,

  • Anoreksja (oraz inne choroby związane z zaburzeniami odżywiania)

W przypadku, gdy zaburzenia koncentracji pojawiają się nagle, bez wyraźnej przyczyny (np. małej ilości snu, stresu) i pogłębiają się stając się niebezpieczne dla zdrowia i/lub życia, konieczna jest wizyta u lekarza i jak najszybsze zdiagnozowanie problemu.

Jeśli wykluczono chorobę, a braki koncentracji stanowi wynik mało higienicznego trybu życia, należy zadbać o poprawę jego jakości.
 

  • Unikaj substancji powodujących pobudzenie (np. kofeiny), używek (narkotyki, alkohol)

  • Zadbaj o ilość i jakość snu,

  • Pilnuj, by pożywienie dostarczało organizmowi wszelkich niezbędnych składników odżywczych

  • Spożywaj odpowiednie ilości płynów, gdyż odwodnienie sprzyja dekoncentracji

  • Unikaj sytuacji stresowych. Rozładowuj napięcie poprzez stosowanie technik relaksacyjnych, regularną aktywność fizyczną, daj sobie czas na regenerację i odzyskanie sił. Pamiętaj, że nie jesteś robotem i czasami musisz odpocząć.

  • Ogranicz zbędne bodźce zewnętrzne (TV, komputer, radio), postaraj się wyciszyć

  • Pomocne może okazać się spożywanie ekstraktów/wyciągów ziołowych, np.:

http://potreningu.pl/articles/301/kilka-ciekawych-informacji-na-temat-zenszenia

http://potreningu.pl/diety/artykuly/2318/jestes-przemeczony-zyjesz-w-ciaglym-stresie-te-suplementy-moga-ci-pomoc

http://potreningu.pl/articles/233/rozeniec-gorski-wspomaga-forme-psychiczna-i-poprawia-zdolnosci-wysilkowe