Jaką wodę wybrać?

Woda mineralna nie tylko gasi pragnienie, ale ma także szereg innych cech ważnych dla naszego zdrowia. Co więcej, poszczególne wody dostępne w sklepach nierzadko istotnie różnią się od siebie wspomnianymi właściwościami. Niestety, przez intensywne kampanie reklamowe mające na celu wylansowanie słabych jakościowo produktów, mało kto dziś wie, czym należy się kierować przy wyborze „mineralki”. W niniejszym poradniku postaram się zwrócić uwagę na kilka aspektów ważnych w kontekście wyboru dobrej, mineralnej wody.

Przeczytaj koniecznie:

Co pić na treningu?

Jak bardzo mineralna?

Pierwszą kwestią na jaką należy zwrócić uwagę jest stopień mineralizacji wody, którą chcemy kupić. Produkty rynkowe możemy bowiem podzielić na nisko, średnio i wysokozmineralizowane. Jak łatwo się domyślić, pierwsze z wymienionych zawierają stosunkowo niewielkie, a ostatnie – bardzo duże stężenie składników mineralnych. Chociaż reklamy pojawiające się w mediach bezustannie zachęcają nas do zakupu wód niskozmineralizowanych, to tak naprawdę nie są one najlepszym wyborem, zwłaszcza dla osób aktywnych. O wiele lepsze będą wody średnio lub wysokozmineralizowane, które oprócz tego że dostarczają H2O, to dodatkowo pomagają także pokryć zapotrzebowanie organizmu na ważne składniki mineralne.

Zawartość wapnia i magnezu

Wapń i magnez to pierwiastki, których nierzadko brakuje w naszej diecie. Na szczęście istnieje prosty i bezkaloryczny sposób na to by uzupełnić ich spożycie. Wystarczy włączyć do diety dobrą wodę mineralną. Niestety nie każda zawiera dawki tych pierwiastków znaczące dla naszego zapotrzebowania. Lustrując etykiety rynkowych produktów warto zwrócić uwagę na to by dawka magnezu wynosiła nie mniej niż 50mg, a dawka wapnia nie mniej niż 150mg na litr. Do takich wód należą m.in. Muszynianka, Piwniczanka i Staropolanka 2000, a także kilka innych. Ostrożność należy natomiast zachować w przypadku wód zawierających bardzo duże dawki wapnia, przekraczające 500mg na litr. Oczywiście wód tych nie należy się wystrzegać, ale nie ma też potrzeby by opijać się nimi litrami. Dawki wapnia przekraczające 1500mg na dobę mogą być niebezpieczne, a należy wziąć pod uwagę, że znaczną część tego pierwiastka dostarczamy z dietą.

Z „bąbelkami” czy bez?

Chociaż panuje taki pogląd, iż wody gazowane są niezdrowe, to w rzeczywistości jest on nieuzasadniony. To czy wybierzemy wodę z bąbelkami czy bez winno zależeć od naszych preferencji. Warto też wiedzieć, że CO2 wykazuje właściwości bakteriostatyczne i konserwujące przez co istotnie przedłuża trwałość wody. Dwutlenek węgla  drażniąc błonę śluzową żołądka, zwiększa wydzielanie soków trawiennych. Jego obecność wpływa też na właściwości smakowe, napój staje się bardziej orzeźwiający. Wód gazowanych powinny jednak unikać osoby z objawami nadkwasoty i choroby wrzodowej. Przeciwwskazaniem do ich spożywania (zwłaszcza tych silnie wysyconych CO2) są poważne choroby układu krążenia i dróg oddechowych.

Certyfikaty, gwarancje jakości,  rekomendacje

Producenci wód mineralnych próbują nas często skusić rozmaitymi certyfikatami, gwarancjami i akredytacjami, jakie ich produkty posiadają. Czy dane te mają jakąś wartość? Niestety najczęściej nie! Przykładowo, oznaczenie mówiące, iż dana woda polecana jest przez Instytut Matki i Dziecka w praktyce oznacza to, że może być ona stosowana do przygotowywania posiłków dla malutkich dzieci, co związane jest z jej niską zawartością składników mineralnych… Oznaczenie mówiące natomiast, iż woda jest „krystalicznie czysta” mówi nam tyle samo co mówiłby opis przekonujący, iż cukier jest słodki, a mleko – białe…

Cena

Żadna woda mineralna nie jest warta tego by płacić za nią krocie. To, że pochodzi z drugiego krańca świata może co prawda uzasadniać wyższą cenę, ale nie oznacza absolutnie, iż jest ona lepsza niż wody krajowe. Biorąc pod uwagę współczesne realia rynkowe cena 2 – 3 zł za półtoralitrową butelkę jest do przełknięcia, ale wyższa- to już rozrzutność.

Wnioski

Kupując wodę mineralną powinniśmy zwrócić uwagę przede wszystkim na stopień mineralizację i zawartość poszczególnych składników. Biorąc pod uwagę dość powszechnie występujące niedobory wapnia i magnezu warto wybierać te wody, które dostarczają dużą dawkę tych pierwiastków. Pozostałe, wymienione właściwości wód mineralnych mają drugorzędne znaczenie.