Znudził Ci się zwykły  ryż? Spróbuj ryżu basmati

Ryż jest wręcz modelowym elementem sportowej diety. Zwłaszcza entuzjaści treningów siłowych upodobali sobie ten produkt żywnościowy na tyle, że stanowi często węglowodanową bazę większości spożywanych w ciągu dnia posiłków. Klasyczny kurczak z ryżem stanowić mógłby wizytówkę dla kulturystycznego jadłospisu - niestety też bardzo często po kilku tygodniach entuzjazmu przychodzi znudzenie.

Ryż można oczywiście przyrządzić na wiele sposobów, ale po pewnym czasie po prostu zaczyna „wychodzić bokiem”, niezależnie od formy podania. Zarówno klasyczny biały ryż jak i ostatnio popularny ryż brązowy – nie oszukujmy się – nie każdemu smakują na tyle, by codzienna ich konsumpcja sprawiała frajdę. Oczywiście można próbować zastąpić go produktami z żyta i pszenicy, ale te zazwyczaj są gorzej tolerowane przez przewód pokarmowy, zawierają spore ilości niepożądanych substancji antyodżywczych. Co więc należy zrobić?

Istnieje dość mało popularna odmiana ryżu, która wyróżnia się wyjątkowo przyjemnym smakiem. Wiem, że nie dyskutuje się o tym „co kto lubi”, ale niewiele znam osób, którym nie smakowałby ryż basmati. Co istotne ten rodzaj ryżu nie tylko charakteryzuje się wyjątkowymi walorami smakowymi, ale także z żywieniowego punktu widzenia jest pożądanym składnikiem diety. Basmati nawet w postaci oczyszczonej zawiera trochę mniej szybko trawionej amylopektyny, a trochę więcej wolniej rozkładanej amylozy, przez co wolniej będzie podnosić poziom cukru we krwi. Odmiana brązowa jest zasobna w błonnik, który dodatkowo zmniejszać może poposiłkową glikemię.

Ryż basmati doskonale smakuje zarówno w wersji na ostro jak i na słodko, idealnie komponuje się z rozmaitymi potrawami, tak z piersią z kurczaka, jak i rybą, nabiałem czy nawet owocami i cynamonem. Produkt posiada podobną wartość żywieniową do klasycznej odmiany ryżu, (nawet lekko go przewyższając), zdecydowanie góruje nad nim jednak walorami smakowymi. Ryż basmati stanowi ciekawą alternatywę dla innych produktów skrobiowych i warto uwzględnić go w swojej diecie.