Sześć powodów, dla których warto jeść wieprzowinę

Panuje takie przekonanie, iż wieprzowina jest mięsem trzeciej kategorii. Golonka, łopatka czy karkówka kojarzą się raczej z ciężkostrawnym obiadem u teściowej niż zdrowym odżywianiem. Tymczasem fakty są takie, że mięso wieprzowe może stanowić cenny składnik diety!

Znakomite źródło białka

Wieprzowina podobnie jak wołowina i drób stanowi znakomite źródło pełnowartościowych protein. Wysoka zawartość aminokwasów egzogennych (czyli tych, których nasz organizm nie umie sam syntetyzować),w tym również aminokwasów rozgałęzionych (czyli znanych z suplementów diety BCAA) sprawia, iż mięso wieprzowe stanowi cenny składnik diety osób aktywnych fizycznie, zwłaszcza trenujących siłowo.

Chuda czy tłusta – wybór należy do Ciebie

Chociaż wieprzowina kojarzy się raczej z bardzo tłustym mięsem, to w praktyce być taka nie musi. Wiele zależy od tego jaki element tuszy wybierzemy. Przykładowo zawartość tłuszczu w chudszych elementach, takich jak szynka czy schab waha się w przedziale od 5 do 10%, a nieraz jest jeszcze niższa. W dwustugramowej porcji jest więc zaledwie 10 – 20g tłuszczu, to stosunkowo niewiele dla aktywnej fizycznie osoby. Karkówka i łopatka natomiast tego składnika zawierają średnio 20 – 25% , przez co znakomicie nadają się jako element diety niskowęglowodanowej.

Tłuszcz wieprzowy to głównie kwas oleinowy

Powszechnie uważa się, że tłuszcz wieprzowy to przede wszystkim „złe” kwasy nasycone, obwiniane często za rozwój chorób układu krążenia. W praktyce jednak sytuacja wygląda inaczej.  Po pierwsze tłuszcz wieprzowy składa się przede wszystkim z kwasów jednonienasyconych, a dokładnie – z kwasu oleinowego (50 – 55%), czyli dokładnie tego samego, który stanowi główny składnik oliwy z oliwek. Kwasy nasycone stanowią około 30 – 35% składu, a reszta to kwasy wielonienasycone.

Wysoka zawartość witamin z grupy B

Wieprzowina jest znakomitym źródłem witamin z grupy B, zwłaszcza witaminy B1 (tiaminy), a także ryboflawiny (B2), pirydoksyny (B6) i niacyny (B3). Pod tym względem wypada nieporównywalnie lepiej niż inne mięsa, takie jak drób czy – uważana za niezwykle odżywczą – wołowina. Ze względu na wysoką zawartość witaminy B1 stanowi cenny składnik diet niskowęglowodanowych, w których niekiedy witaminy tej brakuje (gdyż w znaczących ilościach występuje ona głównie w produktach węglowodanowych).

Wysoka zawartość żelaza

Mięso wieprzowe jest bardzo dobrym źródłem żelaza, składnika którego brakuje przede wszystkim w diecie aktywnych fizycznie kobiet. Pod względem jego zawartości bije na głowę drób wszelkiej maści. Ustępuje natomiast wołowinie. W 100g mięsa wieprzowego zawarte jest około 1,2 – 1,8mg żelaza, w 100g piersi z kurczaka – zaledwie 0,4 – 0,5mg, (w mięsie wołowym 2 – 2,6mg). Dzienne zapotrzebowanie na żelazo wynosi około 10 – 12mg w przypadku mężczyzn i aż 18 – 20mg w przypadku kobiet.

Wieprzowina jest tania

Niezwykle ważną zaletą wieprzowiny jest jej cena. Całkiem smaczną i wartościową łopatkę kupić można już za 12zł za kilogram. Charakteryzująca się podobną wartością odżywczą karkówka to już wydatek rzędu 16 – 20zł, podobnie wypada o wiele chudszy schab. Zbliżona do schabu wartością odżywczą szynka jest zazwyczaj trochę od niego tańsza. Można zaryzykować stwierdzenie, iż wieprzowina okazuje się korzystną ekonomicznie alternatywą nie tylko dla wołowiny, ale nawet dla drobiu!

Podsumowanie

Wieprzowina to wbrew pozorom zdrowe i wartościowe mięso, o ile oczywiście nie obsypiemy go panierką i nie usmażymy na słonecznikowym oleju. Mięso to  jest źródłem wysokojakościowego białka, witamin z grupy B i żelaza, a tłuszcz w nim zawarty składa się głównie z kwasów nienasyconych. Wieprzowina jak najbardziej nadaje się jako składnik diety osób aktywnych fizycznie, również tych, które chcą poprawić estetykę sylwetki.