Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Z czym pić białko – z mlekiem czy z wodą?

Z czym pić białko – z mlekiem czy z wodą?

Tadeusz Sowiński

Odżywki proteinowe chętnie stosowane są przez osoby aktywne fizycznie jako wygodny i smaczny sposób na uzupełnienie diety w białko. Na temat sposobu ich przyjmowania krąży wiele różnych teorii. Sporo kontrowersji dotyczy tego czy preparaty proteinowe należy rozpuszczać w wodzie, czy też można również i w mleku. Temu właśnie zagadnieniu poświęcony został niniejszy artykuł.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 50 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 4000 posiłków i 500 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Czym tak naprawdę jest odżywka białkowa i jakie ma zastosowanie?

Chociaż odżywki proteinowe postrzegane bywają jako produkty o cudownych niemal właściwościach, a poprzez ich zastosowanie możliwe jest zapewnienie sobie drastycznie szybszych postępów w budowie masy mięśniowej i redukcji tkanki tłuszczowej, to  w praktyce sytuacja wygląda inaczej. Odżywki proteinowe to po prostu źródło białka a ich „działanie” podobne jest do tego jakie wykazuje np. chude mięso lub twaróg. Innymi słowy, efekt wynikający z włączenia ich do diety jest zbliżony do tego jaki przyniosłoby dodanie do jadłospisu dodatkowej porcji piersi z kurczaka.

Czym się różni odżywka rozpuszczona z wodą od odżywki rozpuszczonej z mlekiem?

Zgodnie z treścią popularnych teorii, fizjologiczne skutki przyjęcia porcji odżywki proteinowej z mlekiem lub z wodą są inne. Na czym polegają różnice? To niestety nie jest precyzyjnie określone, ale w dużej mierze sprowadza się do przekonania, że rozpuszczenie białka w mleku stanowi istotnie większe zagrożenie dla estetyki sylwetki i że już zwłaszcza - utrudnia odchudzanie. Czy założenie to jest prawdziwe? Cóż tak naprawdę brakuje na to dowodów, a przytaczane często argumenty w świetle dostępnych danych wydają się być mocno nieobiektywne.  Musiałby to bowiem oznaczać, że konsumpcja mleka sama w sobie (lub ewentualnie w połączeniu ze składnikami odżywki) negatywnie wpływa na kompozycję sylwetki, tymczasem tak nie jest.  

Kontrowersje wokół mleka

Chociaż mleko jest pokarmem dość kontrowersyjnym i zdecydowanie nie wszyscy je dobrze tolerują, to trudno znaleźć dowody wskazujące na to, że jego konsumpcja negatywnie wpływa na sylwetkę. W zasadzie to istnieją dane wskazujące, że jest wręcz przeciwnie, a mianowicie, że konsumpcja mleka i jego przetworów (zwłaszcza tych fermentowanych), raczej wspomaga odchudzanie, a eliminacja nabiału z diety utrudnia efektywną walkę z nadmierną masę ciała. Zagadnienie to omawiałem trochę szerzej w artykule dostępnym pod poniższym linkiem: http://potreningu.pl/diety/artykuly/1126/zbyt-niskie-spozycie-nabialu-utrudnia-odchudzanie. Czy to oznacza, że mieszanie odżywek białkowych z mlekiem to rozwiązanie lepsze niż rozpuszczanie ich w wodzie? Cóż, sprawa wcale nie jest takla prosta.

Faktyczne wady mleka

Główną wadą mleka jest to, że stanowi ono obfite źródło laktozy – cukru, którego wiele osób nie toleruje w dawkach większych niż symboliczne. Problem polega na tym, że znaczna część odżywek proteinowych (a dokładnie tych otrzymanych z serwatki lub kazeiny), także dostarcza pewnych ilości tego sacharydu. Rozpuszczanie preparatu proteinowego z mlekiem może więc skutkować na tyle dużym spożyciem laktozy, że w efekcie pojawią się gazy, wzdęcia, biegunki i ogólnie pojęty dyskomfort ze strony przewodu pokarmowego. I tak też często się dzieje niestety. Woda w tym kontekście jest więc o wiele bezpieczniejszym wyborem (alternatywą jest użycie mleka pozbawionego laktozy – produkty te są jednak stosunkowo drogie).

Mleko jest też silnym alergenem. Uczulenie na mleko u osób dorosłych nie jest tak częste jak się powszechnie sądzi (gdyż za alergię często brana jest nietolerancja laktozy), ale  może mieć miejsce, powodując szereg niekorzystnych następstw i uciążliwych objawów. Co prawda spożywanie mleka nie jest bardziej niebezpieczne dla alergików niż przyjmowanie odżywek opartych na białkach mlecznych (gdyż to one zazwyczaj uczulają), ale fakt ten może mieć znaczenie w sytuacji przyjmowania odżywek zawierających białka jajeczne, mięsne czy roślinne.



W artykule mówimy o: Suplementy i odżywki Białko

1 / 2 Następna strona