Te suplementy pomogą ustrzec się infekcji

Przełom lata i jesieni to czas w którym szczególnie łatwo o infekcje górnych dróg oddechowych. Winę za ten fakt ponosi przede wszystkim zmienna aura pogodowa. Zgodnie z popularnym powiedzeniem mówiącym iż „lepiej jest zapobiegać niż leczyć”, warto zadbać o odpowiednią profilaktykę przeziębienia i grypy. W niniejszym poradniku przedstawię listę suplementów wpływających korzystnie na odporność immunologiczną i wzmacniających zdolność organizmu do radzenia sobie z chorobotwórczymi drobnoustrojami.

Przeczytaj koniecznie:

Zielona herbata, a wirus grypy. Ciekawa zależność

Witamina D

Witamina D należy do składników pokarmowych, które warto suplementować przynajmniej z kilku powodów. Najważniejszy to ten, że jej niedobory są niezwykle powszechne i dotyczą nawet 90% naszego społeczeństwa. Poza tym wykazano, że odpowiedni poziom tej substancji w ustroju stanowi czynni zmniejszający ryzyko wystąpienia wielu chorób, zarówno tych groźnych i poważnych, jak i bardziej błahych, ale dość uciążliwych, takich jak przeziębienie i grypa. Istnieją dość dobre dowody na to, że zapewnienie odpowiedniej podaży witaminy D poprawia funkcjonowanie układu immunologicznego pomagając ustrzec się infekcji górnych dróg oddechowych.

Dawkowanie: witaminę D warto przyjmować profilaktycznie w dawkch mieszczących się w przedziale od 1000 do 2000 IU na dobę. W przypadku głębokich niedoborów zaleca się ilości nawet kilkukrotnie wyższe. Witamina D jest substancją rozpuszczalną w tłuszczach i należy zawsze przyjmować ją z posiłkiem.

Witamina C

Witamina C często polecana jest do stosowania w trakcie trwania przeziębienia i grypy. Tymczasem okazuje się, że stała nią suplementacja może okazać się pomocna w zmniejszaniu ryzyka rozwoju infekcji górnych dróg oddechowych. Związek ten poza tym, że jest silnym przeciwutleniaczem i chroni organizm przed niekorzystnym wpływem wolnych rodników, wpływa także na funkcjonowanie układ immunologicznego. Dzienne zapotrzebowanie na ten związek szacowane na około 75 – 90mg na dobę stosunkowo łatwo jest zaspokoić przy udziale konwencjonalnej żywności. Zdaniem niektórych specjalistów jednak, w celu poprawy odporności warto przyjmować dawki kilkukrotnie wyższe, w czym pomocna jest suplementacja. Witaminę C warto jest przyjmować z pakietem bioflawonoidów takich jak kwercetyna czy rutyna.

Dawkowanie: w profilaktyce infekcji górnych dróg oddechowych witaminę C poleca się stosować w dawkach mieszczących się w przedziale od 200 do 500mg na dobę. W przypadku już istniejącej infekcji dawkę można zwiększyć do 1 – 1,5g na dobę, przy czym zabieg ten sprawdza się jedynie wtedy gdy zastosowany jest już przy pierwszych objawach przeziębienia i grypy.

Cynk

Cynk kojarzony jest z suplementami mającymi podnosić poziom testosteronu oraz z preparatami wpływającymi na stan skóry. W rzeczywistości jednak pierwiastek ten zaangażowany jest w wiele procesów zachodzących w naszym organizmie uczestnicząc przy tym w reakcjach odpornościowych. Odpowiednio wysokie spożycie cynku pozytywnie wpływa na pracę układu immunologicznego, gdyż jest on niezbędny dla prawidłowego rozwoju limfocytów T – jednostek chroniących nasz organizm przed drobnoustrojami chorobotwórczymi. Badania naukowe wskazują także, iż suplementacja cynkiem może skracać czas trwania przeziębienia i grypy oraz łagodzić objawy tych przypadłości, szczególnie jeśli połączona jest z przyjmowaniem wysokich dawek witaminy C.