Brak ochoty na trening? Spróbuj tego…

Nawet najlepszym zdarzają się takie dni, kiedy ochota na zrobienie treningu po prostu ucieka. Próby zmotywowania się na wszelkie możliwe sposoby kończą się niepowodzeniem oraz sfrustrowaniem, a ostatecznie jeszcze większą niechęcią do wybrania się na salę treningową. Co począć w takiej sytuacji? Przede wszystkim należy zastanowić się, co jest przyczyną tak znacznego zniechęcenia.

Zacznijmy od najbardziej prozaicznego powodu… Najzwyczajniej w świecie jesteś na nie. Właściwie nic się nie stało, nie jesteś zmęczony, głodny, nie brak ci też humoru… a jednak sama myśl o treningu powoduje chęć ucieczki. I w taki dzień nie zmuszaj się, odpuść, czyli po prostu…

Zrezygnuj z treningu

Niemal słyszę te oburzone głosy, widzę komentarze informujące, że odpuszczenie ćwiczeń nie wchodzi w grę. Zrezygnowanie z jednego treningu z pewnością nie zaszkodzi zrobieniu formy, co więcej, może nieść za sobą wymierne korzyści!

Nie tyko nie poczujesz, że się do czegoś zmuszasz, że działasz wbrew własnej woli (co z pewnością przełoży się na jakość treningu), lecz dodatkowo nabierzesz chęci, nastawisz się entuzjastycznie i z niecierpliwością wyczekiwał będziesz kolejnej sesji treningowej.

Jeżeli w twoim słowniku słowo „zrezygnuj” nie występuje, to zamiennie wykorzystaj „przełóż”. Umów się sam ze sobą, że trening odrobisz jutro/pojutrze; nie pominiesz go całkowicie.

Są dni, kiedy należy dać sobie więcej luzu, jednak istotna jest kontrola, by zachowanie takie nie weszło w nawyk.

“Namieszaj” w treningu, znajdź sposób, by go uatrakcyjnić

Perspektywa ciężkiego siłowego treningu nóg, podczas gdy zmęczenie obowiązkami dnia codziennego, sięga zenitu całkowicie demotywuje i odbiera chęć do pojawienia się na sali treningowej. Aby całkowicie nie rezygnować z ćwiczeń możesz posłużyć się dwoma sposobami:

  1. zamień kolejność dni treningowych - zrób kolejny dzień wypadający po treningu dolnych partii mięśniowych

  2. puść wodzę fantazji i zrób trening (np. obwodowy lub ulubionej partii ciała), wybierając tylko te ćwiczenia, które lubisz

  3. zmień miejsce, w którym trenujesz. Nowa sala, sprzęt, ludzie, atmosfera mogą skutecznie przełamać rutynę

  4. jeżeli do tej pory ćwiczyłeś sam, to raz, testowo tylko, spróbuj wykonać trening z partnerem treningowym.  Ważne jest, by był na podobnym poziomie zaawansowania.

Odpoczniesz od monotonii, przygotujesz się mentalnie na mający nastąpić ciężki trening i … będziesz się świetnie bawił.

Jeżeli przyczyną zniechęcenia jest choroba, przemęczenie, przetrenowanie, permanentne niewyspanie, zła dieta czy też stres, to koniecznie zafunduj swojemu organizmowi nawet dwutygodniowe wolne i wypocznij.