Pięć ciekawostek na temat napojów izotonicznych

Napoje izotoniczne stanowić mogą ważny element wspomagania treningowego. Umiejętne ich stosowanie pozwala wydatnie usprawnić proces nawadniania organizmu, co przekłada się na zdolność do podejmowania i kontynuowania wysiłku. Niestety nie wszyscy wiedzą kiedy i jak je przyjmować oraz jakich dokładnie efektów się po nich spodziewać. W niniejszym poradniku przedstawię pięć intrygujących faktów na temat tego typu napojów.

Przeczytaj koniecznie:

Woda źródlana „kałużanka”…

Izotoniczny to nie to samo co energetyczny

Napoje izotoniczne niekiedy są mylone z napojami energetycznymi. Wielu osobom wydaje się, ze po ich wypiciu zmniejszeniu ulega zmęczenie i poprawia się chęć do działania. Tymczasem izotoniki działają inaczej niż popularne „energetyki” i kawa. Ich zadaniem nie jest pobudzanie układu nerwowego a uzupełnianie płynów i elektrolitów. To dwie skrajnie odmienne kwestie. Właściwe nawodnienie przekłada się na zdolność do kontynuowani wysiłku, ale nie ma nic wspólnego z kofeinowym pobudzeniem.

Glukoza i elektrolity to za mało

Pomimo iż przyjęło się sądzić, że izotonik to po prostu płyn, który zawiera węglowodany i elektrolity, to w praktyce sprawa jest bardziej skomplikowana. Żeby dany napój był izotoniczny musi spełniać pewne warunki. Jego osmolalność (czyli liczba moli substancji czynnych osmotycznie) powinna być zbliżona do os molalności płynów ustrojowych. Dzięki temu płyn takowy nie zalega w żołądku i absorbowany jest w optymalnym tempie z przewodu pokarmowego uzupełniając płyny i elektrolity szybko i efektywnie. Dobry izotonie winien składać się z wody, węglowodanów (3 – 6%) i – niezmiernie ważne – sodu (od 45 do 115mg/100ml).

Pewna część rynkowych izotoników w istocie nimi nie jest

Powyżej podałem informacje dotyczące tego jakie warunki winien spełniać napój by można było nazwać go izotonicznym. Są to kwestie dość istotne, gdyż ich pominięcie sprawić może, że wypijany w trakcie aktywności fizycznej płyn nie będzie nawadniał w sposób optymalny, skutkiem czego będzie obniżenie zdolności wysiłkowych. Niestety pewna część rynkowych izotoników nie spełnia powyższych warunków. Najczęściej nie dostarczają one odpowiedniej dawki sodu. Istnieją też takie, które nie zawierają cukru (przedstawiane bywają jako przyjazne dla sylwetki). W efekcie ich osmolalność jest zbyt niska i swoimi właściwościami przypominają zwykłą wodę.

W niektórych sytuacjach ich stosowanie to priorytet lub wręcz konieczność…

Izotoniki polecane są w szczególności osobom obciążonym dużym wysiłkiem fizycznym. O ile w przypadku krótkich i nie nazbyt intensywnych treningów ich przyjmowanie nie jest konieczne, to przy długotrwałych wysiłkach trwających ponad dwie godziny stają się niezbędnym elementem wspomagania. W takich sytuacjach szybkie i efektywne nawadnianie organizmu jest priorytetem absolutnym i należy mu poświecić maksimum uwagi. Izotoniki to konieczność w trakcie długotrwałych treningów, a na stałe do swojego planu wspomagania winni je włączyć sportowcy dyscyplin wytrzymałościowych.

W niektórych sytuacjach ich stosowanie może być niewskazane

Napoje izotoniczne nie są polecane osobom ćwiczącym rekreacyjnie, zwłaszcza pod katem redukcji tkanki tłuszczowej i zwłaszcza jeśli treningi trwają krócej niż godzinę Spowodowane jest to tym, że są one źródłem cukrów takich jak glukoza i fruktoza. Wartość energetyczna tego typu płynów nie obi może wielkiego wrażenia, niemniej jednak namiętne ich popijanie w trakcie umiarkowanego i nie nazbyt długiego wysiłku, nie tylko że nie niesie za sobą żadnych korzyści, to dodatkowo może pokryć znaczną część poniesionych wydatków energetycznych zmniejszając spalanie tłuszczu.

Podsumowanie

Napoje izotoniczne stanowić mogą bardzo ważny element wspomagania wysiłku, ale ich zastosowanie jest ściśle określone. Izotoniki nie pobudzają, a uzupełniają utracone płyny i elektrolity co ma znaczenie głównie przy długotrwałych wysiłkach.