Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia

Sześć ważnych kwestii, o których należy pamiętać wykonując badania krwi

Sześć  ważnych kwestii, o których należy pamiętać wykonując badania krwi
Regularne wykonywanie badań krwi niesie za sobą wiele potencjalnych korzyści. Przede wszystkim pozwala ocenić kondycję zdrowotną organizmu oraz umożliwia wychwycenie przyczyn ewentualnych nieprawidłowości. Niemniej jednak liczyć się należy z tym, że do samego badania należy odpowiednio się przygotować. W innym wypadku wynik może okazać się zafałszowany. Istnieje przynajmniej sześć ważnych aspektów, o których należy bezwzględnie pamiętać.

Po pierwsze: w dni poprzedzające badanie nie zmieniaj istotnie swojej diety

To co jemy może mieć wpływ na wyniki badań krwi. Zależność ta jest szczególnie znacząca w okresie ostatnich kilkudziesięciu godzin poprzedzających wizytę w przychodni. Nie należy więc drastycznie zmieniać swoich upodobań kulinarnych, a już zwłaszcza jeść bardzo wysokokalorycznych posiłków. Zwiększone spożycie tłuszczów i cukrów może istotnie zaburzyć wyniki lipidogramu, doprowadzając do zmian w poziomie cholesterolu całkowitego, poszczególnych frakcji lipoprotein i triglicerydów. Zwiększone spożycie białka może zafałszować wyniki badań poziomu amoniaku i mocznika. Wyjątkiem od powyższej reguły jest sytuacja, w której chcemy wykonać badanie poziomu glukozy (zwłaszcza – test obciążenia glukozą), a na co dzień realizujemy założenia diety niskowęglowodanowej. Wtedy na okres kilku dni poprzedzających wykonanie próby warto zwiększyć spożycie węglowodanów.

Po drugie: dzień przed badaniem unikaj intensywnego wysiłku

Pomimo iż regularne treningi fizyczne pozytywnie wpływają na ogólnie pojęte zdrowie, to należy mieć na uwadze, że niekiedy zaburzają one homeostazę ustrojową do tego stopnia, e ma to swoje odzwierciedlenie w wynikach badań krwi, które mogą być po prostu zafałszowane. Dotyczy to przede wszystkim prób wątrobowych (a dokładnie poziomu transferaz takich jak AlAT i AspAT), a także oznaczania poziomu niektórych hormonów (m.in. kortyzolu), kreatyniny i elektrolitów (w przypadku gdy treningowi towarzyszy istotna utrata płynów). Dzień przed badaniem najlepiej w ogóle jest nie trenować a już zwłaszcza nie należy wykonywać ciężkich sesji siłowych. Jest to kwestia niezwykle istotna i nie należy jej bagatelizować.

Po trzecie: nie jedz późnej kolacji

Kolację w dniu poprzedzającym badanie należy zjeść w miarę wcześnie, najlepiej tak by zachować odstęp czasowy wynoszący minimum czternaście godzin. Dotyczy to przede wszystkim badań poziomu cholesterolu i poszczególnych frakcji lipoprotein, a także oznaczeń poziomu tri glicerydów glukozy. Jeśli w krwiobiegu ciągle krążyć będą składniki pokarmowe uwolnione z ostatniego posiłku to wyniki wykonanych prób okazać się mogą nawet mocno zafałszowane. Jest to bardzo częste zaniedbanie, które prowadzi do daleko posuniętych zafałszowań i które – uwaga – może doprowadzić do postawienia błędnej diagnozy i zalecenie leków, których stosowanie nie tylko nie jest potrzebne, ale wręcz bywa po prostu niebezpieczne dla ogólnie pojętego zdrowia.


Po czwarte: przed snem nie pij alkoholu

Kwestia ta winna być oczywista i przypominam o niej jedynie formalnie: dzień przed wykonywaniem badań krwi nie należy pi alkoholu. Jego konsumpcja może wpłynąć w sposób istotny na wyniki wykonywanych prób doprowadzając m.in. do zmian w poziomie aminotransferaz (prób wątrobowych), glukozy, elektrolitów, wybranych hormonów i cholesterolu, a także poszczególnych jego frakcji oraz triglicerydów. Teoretycznie symboliczne dawki etanolu pite na więcej niż kilkanaście godzin przed badaniem nie powinny być żadnym problemem, ale na wszelki wypadek warto w tej materii zachować daleko posuniętą ostrożność i wstrzemięźliwość.

Po piąte: w okresie poprzedzającym badanie nie przyjmuj dodatkowych leków

Oczywiste winno być, że stosowanie farmaceutyków w okresie kilkudziesięciu godzin przed badaniem krwi może wpłynąć na jego wyniki. Dotyczy to przede wszystkim poziomu prób wątrobowych, ale nie tylko. Wybrane leki mogą wpłynąć na poziom markerów stanu zapalnego, aktywności ciałek odpornościowych i na wiele innych parametrów doprowadzając do istotnych zafałszowań. Dlatego też zwłaszcza w dniu badania i w dniu je poprzedzającym należy zrezygnować ze stosowania choćby niewinnych środków takich jak leki przeciwbólowe. Z drugiej strony jednak istnieje pewien wyjątek od tej reguły – osoby mające zalecone leki do stałego stosowania (np. preparaty przeciwnadciśnieniowe), nie powinny ich odstawiać ze względu na samo badanie, chyba że lekarz zaleci inaczej.

Po szóste: na badania udajemy się na czczo

Jak już można domyślić się po przeczytaniu poprzednich akapitów – badania krwi zawsze wykonujemy z pustym żołądkiem. Wspominałem przed chwilą o kwestii kolacji, ale chciałbym też podkreślić, że taka sama zasada dotyczy śniadania. Przed udaniem się do przychodni lekarskiej nie należy go konsumować. Zrezygnować też trzeba z innych przekąsek, choćby drobnych, jak i nawet – uwaga – z kalorycznych płynów czy napojów takich jak kawa. Można sobie jedynie pozwolić na szklankę wody, najlepiej nisko- lub średniozmineralizowanej, ewentualnie –także –przegotowanej.

Podsumowanie

Badania krwi dostarczają szeregu ważnych informacji na temat kondycji zdrowotnej organizmu o ile odpowiednio się do nich przygotujemy. Należy pamiętać o tym, że na ich wyniki wpływać może w sposób istotny to co pijemy, jemy oraz jakie leki przyjmujemy w okresie kilkudziesięciu godzin poprzedzających wizytę w przychodni.

 

W artykule mówimy o: Zdrowie

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę