Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia

Ból pleców – skąd się bierze

Ból pleców – skąd się bierze
Niestety z całą stanowczością można stwierdzić, że bóle pleców są jedną z chorób współczesnej cywilizacji. Dawniej praktycznie nie odnotowywano tego problemu u dzieci, młodzieży, nastolatków. Pojawiał się przede wszystkim u osób starszych, borykały się z nim kobiety w ciąży lub też osoby, których praca negatywnie oddziaływała na stan pleców. Obecnie na dolegliwości bólowe skarżą się wszyscy, co jest – nie bójmy się tego powiedzieć – między innymi wynikiem naszego trybu życia.

Mało ruchu, większość dnia spędzona przed komputerem/telewizorem, zamiast chodzenia wybieramy wygodniejszy i szybszy środek transportu, czyli auto, a do tego sytuacje stresowe dotykające nas zarówno w domu jak i w miejscu pracy… Niejednokrotnie nawet osoby ćwiczące, zwłaszcza panie, skupiając się na mięśniach brzucha czy też pośladków nie dość, że staranie omijają mięśnie grzbietu, to przez nieodpowiedni dobór ćwiczeń pogłębiają dodatkowo problem.

Określ miejsce – znajdź przyczynę

Aby skutecznie móc przeciwdziałać dolegliwościom bólowym należy przede wszystkim dokładnie określić miejsce, w którym je odczuwamy.

  • Dół pleców – na dolegliwości w odcinku lędźwiowym uskarża się wiele osób (znacznie więcej niż np. na bóle w odcinku piersiowym kręgosłupa). Jest to miejsce stosunkowo podatne na wszelkiego rodzaju urazy, w tym te wynikające z nadmiernego wysiłku fizycznego, braku odpowiedniej techniki podczas ćwiczeń, ale także np. przepukliny.

  • Środek pleców – odcinek piersiowy kręgosłupa - miejsce znajdujący się pomiędzy odcinkiem lędźwiowym a szyjnym; w porównaniu jest dość „odporny” na urazy. Bóle tu występujące mogą być spowodowane podrażaniem/stanami zapalnymi /dysfunkcjami grup mięśniowych znajdujących się w tym obszarze.

  • Góra pleców – odcinek szyjny – podobnie jak odcinek lędźwiowy jest podatny na wszelkiego rodzaju urazy i przeciążenie. Ból w tym odcinku może być spowodowany złą postawą, stresem („pospinane” mięśnie), przepukliną. Dolegliwości bólowe występujące w górnym odcinku pleców charakteryzują się często ostrym, promieniującym bólem, który dodatkowo promieniuje na inne partie ciała (głowa, kark, ręce/dłonie).

Praca a ból pleców

Mając sprecyzowane miejsce bólu, zanim jeszcze wybierzemy się do lekarza, warto przeanalizować i zastanowić się, czym może on być spowodowany. Jeżeli na co dzień mamy pracę siedzącą, przed komputerem (zwłaszcza, gdy nie pilnujemy prawidłowej postawy) lub też wprost przeciwnie – praca jest fizyczna, związana z ciągłym chodzeniem, schylaniem się, podnoszeniem ciężarów, to może to być przyczyną bólu pleców. Zarówno brak ruchu, jak i przeciążenia spowodowane nadmiernym obciążeniem kręgosłupa mogą być przyczyną dolegliwości i, jeżeli są ściśle związane z daną pracą, to można mówić o chorobie zawodowej.

Stres/czynniki psychiczne a ból pleców

Znaczna ilość sytuacji, które na co dzień burzą spokój psychiczny, powodują niezadowolenie, dyskomfort, zdenerwowanie, konflikty mogą stanowić przyczynę dolegliwości bólowych. Warto podkreślić, że stan permanentnego zestresowania organizmu, będzie odbijał się nie tylko na kondycji mięśni grzbietu, lecz w sposób ewidentny wpłynie nie funkcjonowanie całego organizmu (zarówno fizyczne, jak i psychiczne).

Wszelkiego rodzaju przewlekłe dolegliwości bólowe obejmujące obszar pleców mogą być także wynikiem innych stanów chorobowych. Jeżeli nie jesteśmy w stanie określić możliwej przyczyny bólu, to obowiązkowo powinniśmy skorzystać z pomocy fachowca. Bóle w plecach mogą być powiązane z takimi dolegliwościami/chorobami jak:  

  • Napięcie mięśni – spowodowane złą postawą, przenoszeniem ciężaru ciała na jedną stronę, brakiem ruchu, nierównym obciążeniem/przeciążeniem mięśni
  • Przemieszczenie/blokada kręgów
  • Zespół stawu krzyżowo – biodrowego
  • Przepuklina dyskowa
  • Zapalenie stawów kręgosłupa
  • Osteoporoza
  • Depresja
  • Otyłość
  • Półpasiec
  • Kamienie nerkowe
  • Zawał serca/zapalenie mięśnia serca
  • Choroba refluksowa/urazy, skurcze przełyku
  • Ucisk w klatce piersiowej
  • Zapalenie płuc.
  • Choroby nowotworowe (m.in. płuc)

Kiedy należy udać się do lekarza?

Przede wszystkim przy pojawieniu się dolegliwości bólowych nie należy wpadać w panikę, tylko zastanowić się, czy w ciągu ostatnich kilku dni nie miała miejsce jakaś sytuacja, która mogłaby być przyczyną. Jeżeli ból nie mija, a do tego nasila się, promieniuje, bezzwłocznie należy udać się do lekarza. 

Jeżeli ból nie jest oznaką “przyboczną” jakiejś choroby, a wynika np. z napięcia mięśni, to doskonałym rozwiązaniem będzie wizyta u fizjoterapeuty/rehabilitanta, który stosując np. terapię manualną czy też masaże przyniesie ulgę obolałym plecom. Pomoc psychologa może okazać się niezbędna, gdy przyczyną dolegliwości bólowych jest permanentny stres czy też sytuacje, z którymi sami nie możemy sobie poradzić. Dodatkowo warto “rozpieszczać” organizm, dbać o to, by był wypoczęty, zrelaksowany - sauna, masaże, herbatki ziołowe o działaniu uspokajającym i wyciszającym - mogą być pomocne.
W przypadku, gdy dolegliwości bólowe są wynikiem braku ruchu, należy zadbać o odpowiednia ilość ruchu. Na początku doskonale sprawdzą się aktywności takie jak pilates, basen, wiele klubów oferuje specjalne zajęcia „zdrowy kręgosłup”.

Jeżeli regularnie ćwiczysz, a mimo to nieustannie borykasz się z bólami pleców, to zwróć szczególną uwagę na to, czy twoja technika wykonywania ćwiczeń jest poprawna. W przypadku, gdy wiele można o niej powiedzieć, ale niestety nie to, że jest perfekcyjna, a do tego połączona z używaniem nazbyt dużego obciążenia podczas treningu (a mięśnie grzbietu oraz brzucha osłabione zakładaniem pasa do każdego ćwiczenia), to zdecydowanie należy popracować nad poprawnością wykonywanych ćwiczeń. Pamiętaj, że silny gorset mięśniowy w znacznym stopniu chroni przed bólami pleców.

 

W artykule mówimy o: Zdrowie

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę