Co zrobić, gdy niskie ciśnienie utrudnia życie?

Czujesz się zmęczony, pijesz kawę za kawą i marzysz tylko o tym, by w końcu położyć się chwilę poleżeć, bo ból głowy utrudnia ci normalne funkcjonowanie? Takie symptomy mogą oznaczać, że jesteś jedną z wielu osób, które cierpią z powodu niskiego ciśnienia krwi. Stosunkowo często stan taki nie jest powiązany z żadną chorobą, jednak w znaczny sposób wpływa on na komfort życia. Jednak, zwłaszcza, gdy objawy są bardzo dotkliwe i gwałtowne, należy skonsultować się z lekarzem, aby sprawdzić, czy nie jest ono oznaka choroby (np. anemii czy też niedoczynności tarczycy).

Przeczytaj koniecznie:

Koenzym Q10 sprzymierzeniec w walce z nadciśnieniem

O niskim ciśnieniu można mówić wtedy, gdy jego wartość spada poniżej 100/60 (wg Światowej Organizacji Zdrowia prawidłowe wynosi 120/80). Bardzo często problem ten dotyka młode, bardzo szczupłe kobiety, co nie znaczy, że nie przydarza się także mężczyznom. W ich przypadku występowanie niskiego ciśnienia może być wyjątkowo niebezpieczne, gdyż istnieje prawdopodobieństwo doprowadzenia do impotencji lub też znacznego osłabienia erekcji.

Niskie ciśnienie krwi – objawy:

  • zawroty głowy
  • „mroczki” przed oczami, zaburzenia widzenia
  • szumy w uszach
  • zawroty w głowie przy nagłej/szybkiej zmianie pozycji góra – dół
  • uporczywe, pulsujące bóle głowy
  • permanentne zmęczenie, zaburzenia koncentracji
  • duszności, nadmierna potliwość, zadyszka
  • bladość skóry

Niskie ciśnienie a stany chorobowe

Są przypadki, kiedy to niskie ciśnienie jest objawem innych dolegliwości fizycznych. Jako najczęściej występujące określić można:

  • choroby układu krążenia
  • niedoczynność tarczycy
  • anemia
  • hipotonia orostatyczna
  • niedoczynność przysadki
  • niedobór soli
  • żylaki

Warto wiedzieć, że niskie ciśnienie może być także efektem ubocznym/reakcją na niektóre leki (m.in. uspokajające, antydepresanty, przeciwnadciśnieniu, odwadniające, rozszerzające naczynia krwionośne).

Jeżeli niskie ciśnienie nie jest wynikiem żadnej choroby, można spróbować poradzić z nim sobie „metodami domowymi”:

  1. Regularna aktywność fizyczna – świetnie pobudza przepływ krwi, bardzo dobrze sprawdzają się sporty wydolnościowe – bieganie, jazda na rowerze, pływanie; osoby wyjątkowo niskim ciśnieniem powinny taki delikatny „rozruch” przeprowadzać jeszcze w łóżku, przed wstaniem.

  2. Naprzemienne ciepło-chłodne prysznice; strumień wody najlepiej kierować od stóp w kierunku pośladków.

  3. Napoje – pobudzająco zadziała filiżanka kawy, odpowiednio zaparzona zielona oraz czarna herbata

  4. Zwiększona podaż soli, pomocne może być także odpowiednio (ostro) doprawione jedzenie

  5. Noszenie pończoch/rajstop uciskowych - poprawiają krążenie krwi