Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Jak się odżywiać, aby poprawić kondycję skóry?

Jak się odżywiać, aby poprawić kondycję skóry?

Tadeusz Sowiński

W przypadku pojawienia się problemów z kondycją skóry, zwykliśmy sięgać po kosmetyki lub suplementy diety, co nie zawsze okazuje się być zabiegiem wystarczającym i skutecznym. Tymczasem tak naprawdę, większość problemów z cerą można rozwiązać, zwracając szczególną uwagę na dobór jakościowy spożywanych pokarmów. O czym należy pamiętać, aby pozbyć się problemów z przetłuszczaniem, przesuszeniem czy przedwczesnym starzeniem skóry?

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 50 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 4000 posiłków i 500 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Zadbaj o odpowiednie spożycie witamin!

W diecie współczesnych ludzi, łatwo zaobserwować pewien dość powszechny trend – spożywana żywność dostarcza znacznych ilości energii, brakuje w niej natomiast  ważnych dla zdrowia witamin i składników mineralnych. Taki model żywieniowy, oparty na technologicznie przetworzonej żywności, niekorzystnie odbija się na kondycji organizmu, co objawia się między innymi problemami ze skórą. I tak szczególne znaczenie mają ,m.in. :

  • Witamina A – deficyt objawia się przesuszaniem skóry, a także nadmiernym jej rogowaceniem. Niedobory tej witaminy występują u osób stosujących diety niskotłuszczowe. Jej źródłem jest wątróbka, masło, a w postaci prowitaminy występuje także w owocach i warzywach.

  • Witamina C – jej deficyt upośledza produkcję kolagenu, zwiększa ryzyko uszkodzeń skóry na skutek działania wolnych rodników, a także przyspiesza proces starzenia się skóry. Niedobory często występują u osób unikających świeżych warzyw i owoców, palaczy, a także u osób obciążonych dużym wysiłkiem fizycznym i stresem. Źródłem tej witaminy są świeże owoce i warzywa.

  • Witaminy z grupy B - ze szczególnym uwzględnieniem witaminy B2, której niedobór niekorzystnie wpływa  na kondycję błon śluzowych. Naturalnymi źródłami tych witamin są: mięso, podroby, produkty mleczne, produkty pełnoziarniste.

  • Witamina D – jej niedobory przyczyniają się do przedwczesnego starzenia się skóry, powstawania zmarszczek i zmian o charakterze zapalnym. Źródłem są tłuste ryby morskie oraz tran. Organizm ludzki posiada też zdolność do samodzielnego jej syntetyzowania pod wpływem promieni słonecznych.

W powyższym zestawieniu, nie uwzględniona została witamina E, której niedobory - z racji powszechnego występowania w żywności, występują niezwykle rzadko.

Zrezygnuj z rafinowanych cukrów i utwardzonych tłuszczów roślinnych!

Zdecydowanie negatywny wpływ na wygląd i kondycję skóry posiadają produkty będące źródłem rafinowanych węglowodanów oraz utwardzonych tłuszczów roślinnych. Najlepszym przykładem są oczywiście słodycze – w tym, batoniki, ciasta, cukierki, etc.,  a także dania typu fast food, również te kupowane w postaci mrożonki i przygotowywane samodzielnie w domu. Badanie naukowe potwierdzają, iż częste spożywanie słodyczy i dań typu fast food, objawia się szeregiem niekorzystnych i nieodwracalnych zmian w obrębie skóry – np. utratą jędrności i sprężystości, pojawianiem się zmarszczek.

O czym należy jeszcze pamiętać?

Warto przede wszystkim pamiętać o optymalnym spożyciu płynów – szczególnie polecane są wody mineralne, a także herbaty (owocowe, ziołowe, czarne, zielone, etc.). Innym ważnym składnikiem są kwasy tłuszczowe omega 3, których niedobór w powiązaniu z nadmiernym spożyciem kwasów omega 6 może powodować problemy skórne. Aby przywrócić równowagę pomiędzy omega 3 i omega 6 w jadłospisie, warto wyeliminować z diety takie oleje roślinne jak: słonecznikowy, sojowy czy olej z pestek winogron, a jednocześnie zwiększyć spożycie tłustych ryb morskich oraz uwzględnić olej lniany    wysokolinolenowy. Z kolei osoby zmagające się z trądzikiem powinny dodatkowo rozważyć ograniczenie spożycia lub całkowite wyeliminowanie nabiału. Mleko i przetwory mleczne mogą nasilać objawy tej choroby oraz utrudniać leczenie.

Podsumowanie

Sposób odżywiania posiada nieoceniony wpływ na wygląd i kondycję skóry. Zdecydowanie korzystniej jest zainwestować w jakość spożywanej żywności, niż wyłącznie w kosmetyki czy suplementy diety.