Jak się odżywiać, aby poprawić kondycję skóry?

W przypadku pojawienia się problemów z kondycją skóry, zwykliśmy sięgać po kosmetyki lub suplementy diety, co nie zawsze okazuje się być zabiegiem wystarczającym i skutecznym. Tymczasem tak naprawdę, większość problemów z cerą można rozwiązać, zwracając szczególną uwagę na dobór jakościowy spożywanych pokarmów. O czym należy pamiętać, aby pozbyć się problemów z przetłuszczaniem, przesuszeniem czy przedwczesnym starzeniem skóry?

Przeczytaj koniecznie:

Zielona herbata przeciwko wypadaniu włosów

Zadbaj o odpowiednie spożycie witamin!

W diecie współczesnych ludzi, łatwo zaobserwować pewien dość powszechny trend – spożywana żywność dostarcza znacznych ilości energii, brakuje w niej natomiast  ważnych dla zdrowia witamin i składników mineralnych. Taki model żywieniowy, oparty na technologicznie przetworzonej żywności, niekorzystnie odbija się na kondycji organizmu, co objawia się między innymi problemami ze skórą. I tak szczególne znaczenie mają ,m.in. :

  • Witamina A – deficyt objawia się przesuszaniem skóry, a także nadmiernym jej rogowaceniem. Niedobory tej witaminy występują u osób stosujących diety niskotłuszczowe. Jej źródłem jest wątróbka, masło, a w postaci prowitaminy występuje także w owocach i warzywach.

  • Witamina C – jej deficyt upośledza produkcję kolagenu, zwiększa ryzyko uszkodzeń skóry na skutek działania wolnych rodników, a także przyspiesza proces starzenia się skóry. Niedobory często występują u osób unikających świeżych warzyw i owoców, palaczy, a także u osób obciążonych dużym wysiłkiem fizycznym i stresem. Źródłem tej witaminy są świeże owoce i warzywa.

  • Witaminy z grupy B - ze szczególnym uwzględnieniem witaminy B2, której niedobór niekorzystnie wpływa  na kondycję błon śluzowych. Naturalnymi źródłami tych witamin są: mięso, podroby, produkty mleczne, produkty pełnoziarniste.

  • Witamina D – jej niedobory przyczyniają się do przedwczesnego starzenia się skóry, powstawania zmarszczek i zmian o charakterze zapalnym. Źródłem są tłuste ryby morskie oraz tran. Organizm ludzki posiada też zdolność do samodzielnego jej syntetyzowania pod wpływem promieni słonecznych.

W powyższym zestawieniu, nie uwzględniona została witamina E, której niedobory - z racji powszechnego występowania w żywności, występują niezwykle rzadko.

Zrezygnuj z rafinowanych cukrów i utwardzonych tłuszczów roślinnych!

Zdecydowanie negatywny wpływ na wygląd i kondycję skóry posiadają produkty będące źródłem rafinowanych węglowodanów oraz utwardzonych tłuszczów roślinnych. Najlepszym przykładem są oczywiście słodycze – w tym, batoniki, ciasta, cukierki, etc.,  a także dania typu fast food, również te kupowane w postaci mrożonki i przygotowywane samodzielnie w domu. Badanie naukowe potwierdzają, iż częste spożywanie słodyczy i dań typu fast food, objawia się szeregiem niekorzystnych i nieodwracalnych zmian w obrębie skóry – np. utratą jędrności i sprężystości, pojawianiem się zmarszczek.

O czym należy jeszcze pamiętać?

Warto przede wszystkim pamiętać o optymalnym spożyciu płynów – szczególnie polecane są wody mineralne, a także herbaty (owocowe, ziołowe, czarne, zielone, etc.). Innym ważnym składnikiem są kwasy tłuszczowe omega 3, których niedobór w powiązaniu z nadmiernym spożyciem kwasów omega 6 może powodować problemy skórne. Aby przywrócić równowagę pomiędzy omega 3 i omega 6 w jadłospisie, warto wyeliminować z diety takie oleje roślinne jak: słonecznikowy, sojowy czy olej z pestek winogron, a jednocześnie zwiększyć spożycie tłustych ryb morskich oraz uwzględnić olej lniany    wysokolinolenowy. Z kolei osoby zmagające się z trądzikiem powinny dodatkowo rozważyć ograniczenie spożycia lub całkowite wyeliminowanie nabiału. Mleko i przetwory mleczne mogą nasilać objawy tej choroby oraz utrudniać leczenie.

Podsumowanie

Sposób odżywiania posiada nieoceniony wpływ na wygląd i kondycję skóry. Zdecydowanie korzystniej jest zainwestować w jakość spożywanej żywności, niż wyłącznie w kosmetyki czy suplementy diety.