Dzięki dobrej diecie poczujesz się lepiej

Wbrew temu co sądzi wiele osób, zdrowa i pełnowartościowa dieta nie koniecznie musi wiązać się z uczuciem permanentnej frustracji związanej z odmawianiem sobie ulubionych potraw. Modyfikacja codziennego ograniczająca spożycie wysoko przetworzonej żywności i zakładająca wprowadzenie w ich miejsce wysokojakościowych, odżywczych pokarmów zazwyczaj dość szybko prowadzi do poprawy samopoczucia. Innymi słowy - jedząc lepiej mamy szansę także poczuć się lepiej!

Przeczytaj koniecznie:

Złe samopoczucie po „przedtreningówce”

Złe nawyki żywieniowe negatywnie wpływają na nastrój

Istnieje spora ilość dowodów, która wskazuję, iż osoby, odżywiające się na co dzień   niezdrowo zdecydowanie częściej doświadczają także zniżki nastroju. Wiele wskazuje na to, iż konsekwentne powielanie błędów żywieniowych prowadzi m.in. do: obniżenia jakości snu, spadku odporności na stres, skłonności do zachowań impulsywnych, a nawet wzrostu ryzyka wystąpienia depresji. Dane te znajdują potwierdzenie w wynikach badań naukowych!

Mechanizmy leżące u podstaw tej niekorzystnej zależności są dwupłaszczyznowe. Z jednej strony bowiem dieta oparta na kiepskiej jakości produktach jest niedoborowa w ważne składniki pokarmowe, a z drugiej – obfituje w związki negatywnie wpływające na organizm (mowa tutaj o cukrach rafinowanych, tłuszczach uwodornionych zasobnych w szkodliwe izomery trans i niektórych konserwantach i barwnikach).

Lepsza dieta – lepszy nastrój

Wiele osób postanawia zmienić swoje nawyki żywieniowe po to by schudnąć, zbudować mięśnie, zmniejszyć natężenie objawów niektórych chorób czy tez – poprawić ogólnie pojęty stan zdrowia. Oczywiście tego typu powody mają bardzo dobre uzasadnienie. Niemniej jednak znamienne jest, iż tak naprawdę jednym z najszybciej odczuwalnych skutków zdrowego odżywiania jest właśnie poprawa samopoczucie. Nierzadko zdarza się, iż efekt ten pojawia się już po kilku lub kilkunastu dniach od wprowadzenia zmian w menu. Skutkami, które można odczuć jest wzrost poziomu energii i chęci do  działania, uczucie lekkości po posiłkach i bardziej pogodne usposobienie.

Mechanizmy, które odpowiadają za wspomniane powyżej efekty również można podzielić na dwa aspekty. Po pierwsze zmieniając nawyki żywieniowe na lepsze i przykładając uwagę do jakościowego doboru pokarmów możemy zmniejszyć spożycie związków szkodliwych (o których była mowa w poprzednim punkcie artykułu), a po drugie – czyniąc w ten sposób łatwiej jest pokryć zapotrzebowanie organizmu na wszystkie niezbędne składniki pokarmowe. Warto wiedzieć, ze szczególnie istotne dla samopoczucia ma spożycie witaminy D, kwasów omega 3, magnezu, wapnia i witamin: B1 i B6.

Podsumowanie

Zdrowe odżywianie, oprócz tego że niesie za sobą szereg pozytywnych zmian w ogólnie pojętym stanie zdrowia i w kompozycji sylwetki, a dodatkowo korzystnie wpływa także na samopoczucie. Warto mieć ten fakt na uwadze, gdyż mało kto tak naprawdę o nim pamięta.