Ćwicz w domu! Zamień pokój w salkę treningową

W przypadku łapania się na narzekaniu na niewielka ilość wolnego czasu, trudności z dotarciem na ćwiczenia spowodowane „zakorkowanymi” ulicami, konieczność dostosowania się do ściśle określonych godzin otwarcia klubu oraz grafik zajęć fitness (czy też innego rodzaju zajęć grupowych), ogrom osób trenujących na sali – występuje sezonowo - to warto zastanowić się, czy nie lepsze i bardziej komfortowe byłoby urządzenie sobie własnej salki do ćwiczeń. Brzmi interesująco?

Przeczytaj koniecznie:

Rowerek czy Orbitrek? Trening w warunkach domowych

Przygotuj pomieszczenie

Oczywiście ćwiczyć można w (prawie) każdych warunkach, a osoba wysoko zmotywowana zawsze znajdzie sposób na wykonanie treningu, jednak warto – ze względu na wygodę i bezpieczeństwo podczas aktywności fizycznej – dostosować miejsce mające pełnić funkcje salki treningowej. O tym należy pamiętać:

  • Zadbaj o dobrą wentylację powietrza (wybierz pomieszczenie z oknem), a jeżeli nie masz takiej możliwości dopilnuj, by w pokoju znajdowała się wentylacja/wiatrak/klimatyzacja

  • Choć to wielu osobom wyda się być fanaberią, to warto na prywatnej salce treningowej zamontować choćby jedno duże lustro. Jego obecność da możliwość kontrolowania techniki, a także sprawi, że pomieszczenie będzie sprawiało wrażenia bardziej profesjonalnego, przez co może w znacznym stopniu wpływać na stopień zmotywowania do ćwiczeń

  • Pomaluj ściany na energetyczny kolor. Jeśli istnieje taka ewentualność, powieś na ścianie plakat z sylwetką, do której dążysz, napisz hasło motywacyjne sprawiające, że chęci do wykonania treningu rosną do 100%

  • W przypadku, gdy twoja podłoga jest czyimś sufitem pomyśl o jej wyciszeniu. Dobrze sprawi się w takiej sytuacji zwykła wykładzina (dodatkowo będzie pełniła funkcję antypoślizgową)

  • Zadbaj o gniazdko/przedłużacz/rozgałęziacz – czyli odpowiednią ilość kontaktów, by móc podłączyć np. sprzęt grający, komputer, rower czy też bieżnię lub rowerek stacjonarny

  • Jeśli planujesz np. wysokie skoki czy też chcesz podczas treningu używać skakanki, zwróć uwagę, by wisząca lampa nie tylko nie blokowała możliwości wykonywania niektórych ćwiczeń, ale także by nie stanowiła zagrożenia dla zdrowia (nie była przyczyną kontuzji)

  • Gdy zaplanujesz, jakie sprzęty treningowe “zasiedlą pokój” , warto poświęcić odrobinę czasu i uwagi na ich rozlokowanie. Rozsądne i przemyślane wykorzystanie przestrzeni sprawi, że każdy przyrząd będzie miał swoje miejsce, dzięki czemu ilość terenu do ćwiczeń nie będzie ograniczona; przyczyni się to do uniknięcia/zminimalizowania poczucia dyskomfortu spowodowanego bałaganem. Półki, półeczki, haki, wieszaki - w tego typu udogodnienia z pewnością warto zainwestować.

Zadbaj o sprzęt

Planując treningi w domu warto dłuższa chwilę poświęcić na to, by wybrać taki sprzęt treningowy, który rzeczywiście będzie odpowiadał naszym potrzebom. Dodatkowo, to sprawa istotna i warta podkreślenia, najlepiej zainwestować w sprzęt lepszej jakości, dając możliwości progresji na treningu (np. zamiast hantelek 2 kg lepszy byłby zestaw sztangielek skręcanych od 1 do 10 kg).

Wybierając sprzęt zwróć uwagę na to, by dawał on możliwość ćwiczenia każdej partii mięśniowej. Gdy zamierzasz ćwiczyć siłowo, to doskonale sprawdzi się “atlas”, czyli przyrząd wielofunkcyjny, lecz jeśli nie masz na niego miejsca, to skompletuj zestaw hantle/sztanga, obciążenie, ławka płaska, drążek rozporowy. Możesz też wybrać zestaw inny, lecz także stwarzający ogromne możliwości treningowe: piłka i taśmy rehabilitacyjne oraz hantle. W domowym zestawie warto też uwzględnić skakankę, expander, matę do ćwiczeń,TRX, a rewelacyjną opcją jest zamontowanie tzw. drabinek korekcyjnych, które można wykorzystać zarówno do ćwiczeń wzmacniających, rozciągania, jak i jako miejsce mocowania gum czy też taśm TRX.

Świetną opcją - o ile masz taka możliwość finansową - będzie zaopatrzenie się w - przeznaczony do użytku domowego - sprzęt aerobowy. Bieżnia, rowerek,orbitrek będą doskonałym wyborem.