Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Niedobór magnezu sprzyja insulinooporności

Niedobór magnezu sprzyja insulinooporności

Tadeusz Sowiński

Biologiczna rola magnezu jest na tyle szeroka, że trudną ją przecenić. Pierwiastek ten bierze udział w ponad połowie wszystkich procesów biochemicznych zachodzących w naszym organizmie, a już lekkie jego niedobory mogą odbijać się niekorzystnie na naszym zdrowiu i samopoczuciu. Zazwyczaj jednak mówi i pisze się nim podkreślając jego wpływ na funkcjonowanie układu nerwowego i na zdolność do radzenia sobie ze stresem. Badania naukowe wskazują jednak, że magnez bierze udział w metabolizmie węglowodanów, a jego deficyt doprowadza do zaburzeń skutkujących zaburzeniem gospodarki insulinowej. Co to w praktyce oznacza?

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 50 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 4000 posiłków i 500 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Biologiczna rola magnezu

Magnez jest niezbędnym składnikiem naszej diety. Pierwiastek ten uczestniczy w około trzystu reakcjach biochemicznych zachodzących w ludzkim organizmie, biorąc udział m.in. w przewodzeniu impulsów nerwowych, w wytwarzaniu energii i w procesach termoregulacyjnych. Wpływając na funkcję śródbłonka naczyniowego pomaga kontrolować ciśnienie tętnicze krwi, a dodatkowo także oddziałuje na pracę serca i mięśni szkieletowych. Oprócz wspomnianych właściwości magnez także wpływa na wrażliwość insulinową, a jego niedobory mogą doprowadzać do zaburzeń w tym zakresie, co sprzyja rozwojowi nadwagi, otyłości i cukrzycy.

Czym jest wrażliwość insulinowa?

Wrażliwość insulinowa to parametr który mówi nam o zdolności komórek do odczytywania sygnałów nadawanych przez insulinę - hormon regulujący glikemię. Insulina obniża poziom glukozy we krwi, transportując ją do tkanek obwodowych i wątroby. Wrażliwość insulinowa uzależniona jest od bardzo wielu czynników, m.in. od poziomu tkanki tłuszczowej, aktywności fizycznej, czasu trwania snu, natężenia stresu, a także – od diety. W sytuacji gdy jest obniżona – pojawiają się problemy z prawidłową parcelacją energii. Przy zaburzeniach wrażliwości insulinowej łatwiej o przyrost tkanki tłuszczowej i trudniej – o rozbudowę tkanki mięśniowej.

Badania naukowe

Badania naukowe przeprowadzone przez zespół naukowców z University of Virginia [Huerta i WSP.], wykazały, że deficyt magnezu doprowadza do obniżenia wrażliwości insulinowej, co skutkuje zaburzoną tolerancją węglowodanów. W studium wzięły udział otyłe dzieci. Co ciekawe zanotowano także, iż nadmierna masa ciała skorelowana była z niedoborami magnezu. W innym badaniu, wykonanym przez ekspertów z Kansai Medical University [Takaya i WSP.] zaobserwowano, iż opisana powyżej zależność jest dwukierunkowa. Oznacza to, iż wewnątrzkomórkowy brak magnezu wywołuje insulinooporność, a zaburzenie gospodarki insulinowej skutkuje spadkiem wewnątrzkomórkowego poziomu tego pierwiastka. Zależność ma więc charakter „błędnego koła”.

Eksperyment przeprowadzony przez specjalistów z Mexican Social Security Institute, [Rodríguez-Morán; Guerrero-Romero], wykazał jednak, iż suplementacja tym pierwiastkiem doprowadza do poprawy wrażliwości insulinowej (efekt takowy został zaobserwowany u osób ze zdiagnozowaną cukrzycą typu 2). Badań, których wyniki skłaniają do podobnych wniosków jest więcej.

Zapotrzebowanie na magnez i jego źródła

Dzienne rekomendowane spożycie magnezu dla  osób dorosłych mieści się w przedziale od 310 do 420mg na dobę. Osoby otyłe jednak mogą mieć większe zapotrzebowanie na ten pierwiastek, przekraczające nawet 500mg na dobę. Żeby zaspokoić wymagania ustrojowe należy zadbać o odpowiedni dobór pokarmów. Źródłem magnezu są m.in.:

  • produkty zbożowe (zwłaszcza kasza gryczana),
  • orzechy, migdały i nasiona, (zwłaszcza migdały),
  • gorzka czekolada i kakao,
  • warzywa zielone,
  • wody mineralne.

Pomysłem wartym rozważenia jest także suplementacja. W przypadku nadmiernej masy ciała warto przyjąć około 200 – 300mg tego pierwiastka w postaci suplementu.

Wnioski

Biorąc pod uwagę fakt, iż większość osób borykających się z wyraźnym nadmiarem tkanki tłuszczowej ma jednocześnie problem z wrażliwością insulinową i – niedoborami magnezu, warto zadbać w takich wypadkach o zapewnienie odpowiedniej podaży tego pierwiastka. Dzięki temu możliwe jest poprawienie ważnego parametru metabolicznego, który wpływa na efektywność podejmowanych zabiegów odchudzających i oddziałuje na ryzyko rozwoju wielu groźnych chorób takich chociażby jak cukrzyca.

 


Źródła: Diabetes Care. 2005 May;28(5):1175-81. · Magnes Res. 2004 Jun;17(2):126-36. · Diabetes Care. 2003 Apr;26(4):1147-52.


W artykule mówimy o: Zdrowie