Wrap bez glutenu, z siemienia lnianego i jajek

Jeśli lubisz eksperymentować w kuchni, cenisz sobie pomysłowe, aczkolwiek niezbyt czasochłonne przepisy i z dużą nieufnością podchodzisz do wysoko przetworzonej żywności, to ten pomysł zapewne Ci się spodoba. W niniejszym poradniku opiszę bowiem krok po kroku, jak przygotować smacznego, pożywnego i pozbawionego kontrowersyjnych składników takich jak gluten wrapa, w którego zawinąć można mięso z warzywami i ulubionym sosem lub dowolne inne składniki.

Przeczytaj koniecznie:

Kto nie powinien jeść glutenu?

Modne wrapy

W dzisiejszych czasach dania typu „wrap”, czyli takie w których konwencjonalne pieczywo zastąpione jest naleśnikiem z mięsnym, warzywnym lub mieszanym wsadem, cieszą się bardzo dużą popularnością. Niestety, konwencjonalne wersje tego rodzaju potraw charakteryzują się zazwyczaj niską wartością odżywczą, wysoką energetyczną i obecnością składników, które nie przez wszystkich są dobrze tolerowane. Na szczęście istnieją proste i wartościowe alternatywy, które w smaku nie ustępują swoim rynkowym odpowiednikom.

Problematyczna pszenica

Pszenica bez wątpienia ma swoje zalety: jest tania, ogólnodostępna i zawiera gluten – składnik o właściwościach strukturotwórczych, który sprawia, że przygotowywane z mąki pszennej ciasto jest odpowiednio ciągliwe i elastyczne. Niestety, gluten ma też pewne wady – nie wszyscy dobrze go tolerują. Może on stanowić problem nie tylko dla osób z celiakią i specyficzną alergią, ale także w przypadku innych przypadłości takich jak znaczna część chorób autoimmunologicznych czy też przy nadwrażliwości na gluten niezwiązanej z celiakią. Eliminacja z diety glutenu bywa problematyczna co najmniej z dwóch powodów. Po pierwsze, składnik ten jest wszechobecny i trzeba mocno się postarać by go z menu usunąć, a po drugie – bez niego ulubione potrawy nie wyglądają i nie smakują tak samo. Przykładem mogą być tutaj dania typu wrap serwowane w coraz to większej ilości restauracji i barów szybkiej obsługi. Okazuje się jednak, że są sposoby na to by otrzymać tego typu danie bez zastosowania mąki pszennej, a nawet – jakiejkolwiek innej mąki!

Jaja i siemię lniane

W celu przygotowania ciasta na wrapa potrzebne są składniki takie jak:

- 4 czubate łyżki siemienia lnianego (mielonego)

- 2 małe jaja kurze,

- ¼ łyżeczki proszku do pieczenia,

- 1 łyżka oleju kokosowego,

- solidna szczypta mielonej papryki,

- sól (może być morska lub ziołowa),

- odrobina wody.

W głębszym naczyniu należy wymieszać ze sobą siemię lniane, proszek do pieczenia, paprykę i sól. Następnie dodać można łyżkę oleju kokosowego i jaja, dodając do powstałej masy odrobinę wody. Całość można uformować w cienki naleśnik w foremce i piec w rozgrzanym piekarniku, bądź też w kuchence mikrofalowej (W pierwszym wypadku potrzeba kilkunastu, a w drugim zaledwie kilku minut by wrap był gotowy). W wersji alternatywnej śmiało można użyć patelni do naleśników. Po chwili można już zawijać ulubione składniki otrzymując smaczną i pożywną kanapkę, która znakomicie sprawdzi się jako drugie śniadanie bądź obiad konsumowany w domu lub poza domem.