Co zrobić, aby gotowanie było łatwe, proste i przyjemne?

Samodzielne przygotowywanie posiłków coraz częściej postrzegane jest jako element strategii zapobiegającej rozwojowi nadwagi i otyłości, pozwalającej na poprawę zdrowia i polepszenie estetyki sylwetki. I słusznie. Gotowanie w domu pomaga odzyskać kontrolę nad jakością i ilością spożywanego jedzenia. Problem polega na tym, iż nie każdy czuje się w kuchni swobodnie. Wiele osób „męczy się” przy garnkach, traktując “pichcenie” jako zło konieczne i drogę przez mękę, co nierzadko odbija się na wartości odżywczej i smakowitości przygotowywanych posiłków. Co zrobić, aby gotowanie stało się przyjemniejsze?

Przeczytaj koniecznie:

Warto gotować na parze

Dbaj o porządek!

Być może wyda się to prozaiczne, ale brudne naczynia zalegające w zlewie, lepiący się stół pełen okruszków czy śmieci nie mieszczące się w koszu, zdecydowanie wpływają negatywnie na chęć do podejmowania jakichkolwiek działań kulinarnych. Zaniedbana kuchnia i brudne garnki czy talerze działają demotywująco, nie wspominając o tym, iż posiłek spożywany w takich okolicznościach nie będzie smakował zbyt atrakcyjnie. Dlatego właśnie warto wyrobić w sobie nawyk sprzątania na bieżąco – tak jest prościej i łatwiej zapanować nad rozgardiaszem. Wszelka kumulacja brudnych naczyń i garnków stanowi wyzwanie, któremu jednorazowo trudno sprostać, dlatego będziemy wszelkie działania przekładać na później – najczęściej do momentu aż wszelkie czyste naczynia zostaną wykorzystane. Do zapuszczonej kuchni nie chce się wchodzić, a już tym bardziej nie chce się w niej też gotować i konsumować potraw.

Bądź zorganizowany!

Posiłki warto planować z wyprzedzeniem, pozwoli to na uniknięcie dodatkowych stresów związanych choćby z dokupowaniem brakujących składników na ostatnią chwilę. Aby zrealizować zaplanowane menu warto zawczasu odpowiednio się przygotować, robiąc uprzednio odpowiednie zakupy.  Można np. składniki na obiad przygotować dzień wcześniej wieczorem, aby po przyjściu z pracy wrzucić je tylko na patelnię czy naczynia żaroodpornego i poddać obróbce termicznej. Podobnie też płatki owsiane z dodatkiem orzechów i suszonych owoców warto zalać wodą wieczorem - by móc rano wstać “na gotowe”. Dobra organizacja pracy w kuchni pozwoli na zaoszczędzenie sporej ilości czasu i uniknięcie niepotrzebnych stresów. Należy jednak temu aspektowi poświęcić przynajmniej minimum swojej uwagi.

Pamiętaj o zaopatrzeniu kuchni!

Pamiętać należy o tym, aby kuchenne szafki zaopatrzone były w wszelkie produkty, które są niezbędne do przygotowywania zdrowych i właściwie zaplanowanych posiłków. O ile mięso, ryby, nabiał warzywa czy owoce w większości przypadków lepiej jest kupować na bieżąco, o tyle ryże, kasze, makarony, przyprawy, orzechy czy inne produkty, które dłużej zachowują świeżość można kupić na zapas korzystając z okresowych promocji w sklepach i supermarketach. Dzięki temu w prosty sposób można urozmaicać codzienne menu, a także unikać niepotrzebnego stresu związanego z bieganiem do sklepu na ostatnią chwilę. Dobrze jest też przeprowadzać  “inwentaryzację” posiadanych zapasów i sporządzać plany dotyczące potrzebnych zakupów z uwzględnieniem perspektywy dlugoterminowej. To naprawdę wiele ułatwia.