Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Najgłupsze, zakorzenione mity dotyczące siłowni – CZĘŚĆ I

Najgłupsze, zakorzenione mity dotyczące siłowni – CZĘŚĆ I

Maciej Sulikowski

Pomimo dziesiątek publikacji on-line, setek książek i artykułów istnieją niezniszczalne mity związane z treningiem siłowym, pośrednio ze stylem życia i zdrowiem. Oto najpopularniejsze z nich. Jeżeli zajrzysz na fora dyskusyjne, znajdziesz kolejne dziesiątki teorii sprzecznych z obowiązującą wiedzą, czasem nawet ze zdrowym rozsądkiem.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę


Nr 1: „siłownia zniszczy Twoje stawy, kręgosłup, zdeformuje sylwetkę...”

Tymczasem wszelkie dostępne badania mówią o znikomym ryzyku związanym z uprawianiem trójboju siłowego, podnoszenia ciężarów czy kulturystyki. Oczywiście, trening wyczynowy może powodować wyniszczenie organizmu sportowca, przez znacząco większe obciążenia, a pośrednio przez stosowanie dopingu. Ale mimo wszystko wskaźniki urazów dla wyczynowych trójboistów i kulturystów nie są alarmujące. Próżno szukać kulturystów czy ciężarowców w statystykach oddziałów ratunkowych w USA czy w Kanadzie.

Przykładowo  z 56,691 urazów odnotowanych w Kanadzie w latach 2007-2010 (wśród dzieci i młodzieży): 11,941 (21%) było spowodowanych przez grę w piłkę nożną [11]

  • Kolejne miejsca zajmują:
  • hokej 9413 (16.6%),
  • kolarstwo 8935 (15.8%),
  • koszykówka 7,698 (13.6%),
  • futbol 6141 (10.8%),
  • snowboard 3,194 (5.6%),
  • jazda na nartach,
  • saneczkarstwo,
  • rugby,
  • baseball,
  • siatkówka,
  • lacrosse.

Próżno szukać tutaj trójboju, dwuboju czy kulturystyki. A przecież podnoszenie ciężarów trenują nawet 12-14 latkowie, a w grupie 18-latków spotyka się imponujące ciężary. Przykładowo w kategorii wiekowej do 18 lat, a wagowej do 83 kg - rekord Polski w martwym ciągu wynosi 260 kg, w przysiadzie 240 kg, a w wyciskaniu leżąc 165 kg [12].

Wielu z najsilniejszych ludzi na świecie rozpoczynało treningi przed ukończeniem 15 roku życia. Gdyby sztanga i hantle powodowały destrukcję kręgosłupa, kolan czy barków- żaden nie dźwigałby po 20 roku życia... A wielu zawodowców kontynuuje trening przez kolejne 30 lat! Słynny rosyjski zawodnik Mikhail Koklyaev? Miał ledwie 14 lat gdy rozpoczął podnoszenie ciężarów. Misha już w wieku 18 lat wyrwał 179 kg oraz podrzucił 190 kg. W wieku 20 lat – zaliczył rwanie 190 kg oraz podrzut 232 kg. Jeden z największych i najsilniejszych zawodników strongman (triumfator Arnold Classic; czołówka Word Strongest Man) Derek Poudstone rozpoczął treningi w wieku 13 lat [1]. Niegdyś światowa elita trójboju i strongman Svend Karlsen – miał 14 lat gdy rozpoczął treningi. Jeden z najsilniejszych trójboistów wszech czasów Andrey Malanichev rozpoczął treningi w wieku 14 lat. Trzeba więcej przykładów? Proponuję poszukać samodzielnie.

W jednym z niedawno opublikowanych badań z 2014 roku [2] na podstawie danych od 71 startujących i elitarnych zawodników oszacowano ryzyko uprawiania kulturystyki.

Wyniki?

  • 45,1% zawodników odczuwało dyskomfort w trakcie treningu,
  • oszacowane ryzyko kontuzji wynosiło tylko 0,12 urazów na rok, czyli 0,24 kontuzji na 1000 h treningu kulturystycznego,
  • zawodnicy w wieku powyżej 40 lat byli bardziej narażeni na odniesienie kontuzji,
  • najwięcej kontuzji dotyczyło barku, łokcia, kręgosłupa w odcinku lędźwiowym oraz kolana,
  • Inne badanie: [...] wskaźnik urazów na 100h treningu jednego uczestnika wynosił: 0.8000 dla rugby, 0.0035 dla treningu oporowego (kulturystycznego) oraz 0.0017 dla podnoszenia ciężarów. Jak widać podnoszenie ciężarów okazało się bezpieczniejsze od rugby i od klasycznego treningu oporowego, a wskaźnik urazów jest wielokrotnie niższy niż w trójboju siłowym (0,017 urazów na 1000 h treningu) [4],

Dla porównania podnoszenie ciężarów:

  • wskaźnik urazów dla podnoszenia ciężarów wynosi ledwie 3.3 kontuzji na 1000 godzin treningu [5]


W artykule mówimy o: Trening

1 / 2 Następna strona