Najgłupsze, zakorzenione mity dotyczące siłowni – CZĘŚĆ I

Pomimo dziesiątek publikacji on-line, setek książek i artykułów istnieją niezniszczalne mity związane z treningiem siłowym, pośrednio ze stylem życia i zdrowiem. Oto najpopularniejsze z nich. Jeżeli zajrzysz na fora dyskusyjne, znajdziesz kolejne dziesiątki teorii sprzecznych z obowiązującą wiedzą, czasem nawet ze zdrowym rozsądkiem.

Przeczytaj koniecznie:

Mity na temat białka.


Nr 1: „siłownia zniszczy Twoje stawy, kręgosłup, zdeformuje sylwetkę...”

Tymczasem wszelkie dostępne badania mówią o znikomym ryzyku związanym z uprawianiem trójboju siłowego, podnoszenia ciężarów czy kulturystyki. Oczywiście, trening wyczynowy może powodować wyniszczenie organizmu sportowca, przez znacząco większe obciążenia, a pośrednio przez stosowanie dopingu. Ale mimo wszystko wskaźniki urazów dla wyczynowych trójboistów i kulturystów nie są alarmujące. Próżno szukać kulturystów czy ciężarowców w statystykach oddziałów ratunkowych w USA czy w Kanadzie.

Przykładowo  z 56,691 urazów odnotowanych w Kanadzie w latach 2007-2010 (wśród dzieci i młodzieży): 11,941 (21%) było spowodowanych przez grę w piłkę nożną [11]

  • Kolejne miejsca zajmują:
  • hokej 9413 (16.6%),
  • kolarstwo 8935 (15.8%),
  • koszykówka 7,698 (13.6%),
  • futbol 6141 (10.8%),
  • snowboard 3,194 (5.6%),
  • jazda na nartach,
  • saneczkarstwo,
  • rugby,
  • baseball,
  • siatkówka,
  • lacrosse.

Próżno szukać tutaj trójboju, dwuboju czy kulturystyki. A przecież podnoszenie ciężarów trenują nawet 12-14 latkowie, a w grupie 18-latków spotyka się imponujące ciężary. Przykładowo w kategorii wiekowej do 18 lat, a wagowej do 83 kg - rekord Polski w martwym ciągu wynosi 260 kg, w przysiadzie 240 kg, a w wyciskaniu leżąc 165 kg [12].

Wielu z najsilniejszych ludzi na świecie rozpoczynało treningi przed ukończeniem 15 roku życia. Gdyby sztanga i hantle powodowały destrukcję kręgosłupa, kolan czy barków- żaden nie dźwigałby po 20 roku życia... A wielu zawodowców kontynuuje trening przez kolejne 30 lat! Słynny rosyjski zawodnik Mikhail Koklyaev? Miał ledwie 14 lat gdy rozpoczął podnoszenie ciężarów. Misha już w wieku 18 lat wyrwał 179 kg oraz podrzucił 190 kg. W wieku 20 lat – zaliczył rwanie 190 kg oraz podrzut 232 kg. Jeden z największych i najsilniejszych zawodników strongman (triumfator Arnold Classic; czołówka Word Strongest Man) Derek Poudstone rozpoczął treningi w wieku 13 lat [1]. Niegdyś światowa elita trójboju i strongman Svend Karlsen – miał 14 lat gdy rozpoczął treningi. Jeden z najsilniejszych trójboistów wszech czasów Andrey Malanichev rozpoczął treningi w wieku 14 lat. Trzeba więcej przykładów? Proponuję poszukać samodzielnie.

W jednym z niedawno opublikowanych badań z 2014 roku [2] na podstawie danych od 71 startujących i elitarnych zawodników oszacowano ryzyko uprawiania kulturystyki.

Wyniki?

  • 45,1% zawodników odczuwało dyskomfort w trakcie treningu,
  • oszacowane ryzyko kontuzji wynosiło tylko 0,12 urazów na rok, czyli 0,24 kontuzji na 1000 h treningu kulturystycznego,
  • zawodnicy w wieku powyżej 40 lat byli bardziej narażeni na odniesienie kontuzji,
  • najwięcej kontuzji dotyczyło barku, łokcia, kręgosłupa w odcinku lędźwiowym oraz kolana,
  • Inne badanie: [...] wskaźnik urazów na 100h treningu jednego uczestnika wynosił: 0.8000 dla rugby, 0.0035 dla treningu oporowego (kulturystycznego) oraz 0.0017 dla podnoszenia ciężarów. Jak widać podnoszenie ciężarów okazało się bezpieczniejsze od rugby i od klasycznego treningu oporowego, a wskaźnik urazów jest wielokrotnie niższy niż w trójboju siłowym (0,017 urazów na 1000 h treningu) [4],

Dla porównania podnoszenie ciężarów:

  • wskaźnik urazów dla podnoszenia ciężarów wynosi ledwie 3.3 kontuzji na 1000 godzin treningu [5]