Śniadaniowy omlet – jak go zrobić, aby był smaczny i zdrowy?

Odkąd jaja zostały zrehabilitowane i powróciły do łask, jako zdrowy i wartościowy produkt żywnościowy, to dania na ich bazie zdecydowanie częściej pojawiają się jadłospisach. Sporą popularnością, oprócz tradycyjnej jajecznicy, cieszą się omlety – przygotowywane z jaj oraz rozmaitych dodatków, również w wersji na słodko. Nic w tym dziwnego, to niezwykle sycące i smaczne danie, wbrew pozorom wcale nie tak trudne do przygotowania.

Przeczytaj koniecznie:

Białkowe śniadanie syci na dłużej

Planując menu, zdecydowanie warto uwzględnić omlety jako ciekawą i atrakcyjnie kulinarną potrawę. Pamiętać należy, aby posiłek ten odpowiednio dopasować do założeń i celu swojej diety, na tej podstawie dopasować należy dodatki oraz kaloryczność i rozkład makroskładników. O to praktyczne wskazówki, które pomogą stworzyć nie tylko smaczny ale i niezwykle wartościowy posiłek:

Po pierwsze: na słodko czy na ostro?

Omlet jest na tyle elastyczną potrawą, że można ją przygotować zarówno w wersji wykwintnej jak i słodkiej. Jeżeli zdecydujemy się na pierwszą wersję, uwzględnić możemy zarówno warzywa (np. paprykę, szpinak, brokuły, a nawet ziemniaki, pieczarki i wiele innych), grzyby, jak również dodatki takie jak sery (np. mozzarella, parmezan). Z przypraw polecane są te jednoskładnikowe, korzenne lub ziołowe (np. kurkuma – dodatkowo sprawi, że omlet nabierze słonecznie żółtej barwy, papryk ostra lub słodka, lubczyk ogrodowy, koperek, zioła prowansalskie, etc.).

W przypadku, gdy wybierzemy wersję na słodko, również posiadamy wiele możliwości. Przede wszystkim uwzględnić możemy jako dodatek do samego ciasta przypraw takich jak cynamon czy wanilia, w zależności od tego czy chcemy mieć więcej czy mniej węglowodanów w omlecie dodać możemy mąki pełnoziarnistej (np. gryczanej), otrąb (np. jaglanych), wiórków kokosowych, płatków owsianych lub też innych rodzajów mąk, takich jak np. kokosowa, migdałowa czy jaglana. O ile do omletu w formie wytrawnej dodatek świeżych warzyw będzie idealnym rozwiązaniem, o tyle w wersji na słodko zdecydowanie polecam owoce, najlepiej świeże lub mrożone. Można oczywiście je odpowiedni przygotować, np. miksując do gładkiej konsystencji.  Dla osób preferujących znikome ilości węglowodanów do pierwszego posiłku bardzo dobrym rozwiązaniem będą owoce jagodowe – w formie mrożonej dostępne są przez cały rok.

Odradzam natomiast jako dodatki do omletów, takie składniki jak: wędliny czy gotowe dżemy lub konfitury.

Po drugie: na czym smażyć?

Wybór odpowiedniego medium smażalniczego posiada niebagatelne znaczenie dla wartości przygotowywanego przez nas posiłku. Czy to omlet czy to mięso, wytyczne odnośnie smażenia są podobne. I tak do tego typu obróbki termicznej należy wybierać: olej kokosowy, masło klarowane, do krótkotrwałego smażenia nadają się również oliwa extra virgin oraz olej rzepakowy. Zdecydowanie do smażenia nie nadają się: olej słonecznikowy, sojowy, z pestek winogron czy też lniany, który do obróbki termicznej w ogóle się nie nadaje.  W wysokich temperaturach oleje te ulegają przemianom, w wyniku których powstają toksyczne dla zdrowia związki.

Podsumowanie

Omlet to wartościowy posiłek, który można przygotować na niezliczoną ilość sposobów – zarówno w wersji wykwintnej jak i słodkiej. Warto zwracać uwagę na wybierane dodatki, tak aby nie tylko wzbogacić smakowo przygotowywany posiłek, ale również wpłynąć pozytywnie na jego wartość odżywczą.