Sok z buraków: ergogenik i no-booster

Już w starożytności wierzono, iż niektóre pokarmy posiadają unikalne właściwości, które sprawiają, że po ich spożyciu zwiększają się zdolności wysiłkowe. Dziś wiadomo ponad wszelką wątpliwość, że założenie to jest faktem potwierdzonym badaniami. Za przykład, posłużyć mogą tutaj buraki i otrzymywany z nich sok, którego wpływ na wydolność okazuje się być wręcz spektakularna, a to nie jedyne walory jakie posiadają!

Przeczytaj koniecznie:

Sok z buraków zamiast leku na nadciśnienie

Burak jaki jest każdy widzi…

Chyba nie ma bardziej niepozornego warzywa niż burak. O ile można byłoby się spodziewać, że unikalny wpływ na kondycję sportową mogą mieć brokuły, awokado, może bataty, to fakt, że takie działanie wykazują tanie, ogólnodostępne i źle kojarzące się niektórym- buraki, jest nie tylko zaskakujący, ale niemal wprawia w konsternację. Mimo to jednak, trzeba podkreślić, iż w burakach drzemie moc, z której można zrobić praktyczny użytek w sporcie: zarówno wyczynowym jak i amatorskim - i to w różnych dyscyplinach.

Magiczny składnik buraków

Kolejnym zaskakującym faktem jest to, iż za fenomen buraków wcale nie odpowiadają zawarte w nich witaminy, polifenole czy inne naturalne substancje, a nieorganiczne azotany - związki, które do niedawna postrzegane były jedynie jako zagrożenie zdrowotne. Badania naukowe pokazały jednak, że nieorganiczne azotany wcale nie muszą być dla nas szkodliwe, a także - iż posiadają pewien niezwykle ciekawy walor: mogą w naszym organizmie być wykorzystywane do produkcji tlenku azotu (NO).

Nie tylko arginina podnosi poziom NO

Jeszcze do niedawna sądzono, iż najlepszym sposobem na zwiększenie produkcji NO, jest zwiększenie podaży argininy (bo to z niej tlenek azotu powstaje przy udziale enzymów z grupy NOS). Przekonanie to, mocno spopularyzowało suplementy z grupy no-boosterów opartych właśnie na różnych formach argininy takich jak AAKG. Dziś jednak wiadomo ponad wszelką wątpliwość, że równie dobrze (jak nie lepiej), w tej materii sprawdzać się mogą właśnie nieorganiczne azotany.

Warto wiedzieć, że instytucje zajmujące się m.in. opiniowaniem środków wspomagających zdolności wysiłkowe, takich jak Australijski Instytut Sportu rekomendują sportowcom właśnie sok z buraków, a nie suplementy zawierające AAKG.

Jakie korzyści sportowe niesie za sobą spożywanie soku z buraków?

Istnieje wiele potencjalnych korzyści jakie nieść może za sobą spożywanie buraków lub otrzymywanego z nich soku. Do najważniejszych pozytywnych następstw wynikających z “buraczanej suplementacji” zaliczyć możemy:

  • zmniejszenie zmęczenia w trakcie trwania wysiłku,
  • zwiększenie efektywności treningu (silniejszy bodziec do rozwoju),
  • poprawa  wytrzymałości,
  • większa “pompa mięśniowa”.