Białko przed posiłkiem - odchudza i reguluje glikemię

Spożywanie produktów proteinowych takich jak- białko serwatkowe przed planowanymi posiłkami, może być dobrym sposobem na zmniejszenie nadmiernej masy ciała oraz - obniżenie poposiłkowej glikemii. Takie oto wnioski można wyciągnąć z dostępnej literatury naukowej. Jakie mechanizmy leżą u podłoża tej zależności?

Przeczytaj koniecznie:

Białkowe śniadanie syci na dłużej

Odchudzająca moc białka

Nie ulega wątpliwości, że białko jest makroskładnikiem o szczególnym znaczeniu dla pracy nad sylwetką. Chociaż stanowi budulec dla mięśni, to tak naprawdę większość badań pokazuje, że wzrost jego spożycia może ułatwiać redukcję nadmiernej masy ciała przyspieszając utratę rezerw tłuszczowych zgromadzonych w ustroju. Mechanizmy leżące u podstaw tej zależności są złożone i obejmują:

  • przyspieszenie metabolizmu (białko jest zdecydowanie najbardziej termogennym składnikiem odżywczym),
  • zahamowanie katabolizmu (ochrona tkanki mięśniowej przed rozpadem pozwala poprawić skład ciała podczas odchudzania),
  • zmniejszenie łaknienia (przy zwiększonej podaży protein łatwiej odczuwamy stan sytości niż w przypadku zwiększonej podaży innych makroskładników).

Białko przed posiłkiem zmniejsza łaknienie

Spożywanie produktów białkowych przed planowanymi posiłkami może się wydawać pomysłem dziwnym. Jest w tym jednak pewna metoda. Zaobserwowano m.in., że przyjęcie dawki protein przed konsumpcją posiłku wyraźnie zmniejsza łaknienie. Niby jest to logiczne, bo skoro dostarczymy przykładowo 150kcal z protein w ramach “przystawki”, to prawdopodobnie o tyle też mniej zjemy w ramach dania głównego. Cóż, fakty wyglądają inaczej. Okazuje się, że jeśli eksperymentujemy z taką praktyką to prowadzi ona do sytuacji, w której jedząc “ad libitum”, czyli bez z górny ustanowionego limitu, w ramach samego posiłku w połączeniu z proteinową przystawką, zjemy mniej niż jedząc ten sam posiłek bez białkowego dodatku. Związane jest to z wpływem protein na uczucie sytości. Dzięki poprzedzeniu posiłku białkiem - szybciej odczuwamy stan najedzenia. To jednak nie koniec korzyści.

Białko przed posiłkiem obniża glikemię

Istnieją dowody w postaci badań naukowych, które pokazują, że spożywanie białka przed posiłkami prowadzi do obniżenia glikemii. Używając często stosowanych terminów można powiedzieć, że białko obniża ładunek glikemiczny potraw. Efekt ten został zanotowany w przypadku osób z cukrzycą typu II, gdzie spożywanie 50 g białka serwatkowego przed bardzo wysokoglikemicznym posiłkiem powodowało zmniejszenie poziomu glukozy po posiłku o 28% w porównaniu do grupy kontrolnej, która otrzymywała placebo!