Czy kobiety powinny bać się suplementów?

Kobiety podchodzą do suplementów i odżywek dla osób aktywnych z dużą rezerwą i obawą. Odżywki kojarzone są z umięśnionymi mężczyznami, ciężko trenującymi na siłowni. W rezultacie preparaty takie budzą w kobietach, które chcą cieszyć się zgrabną, damską sylwetką, obawy przed nadmiernym przyrostem masy mięśniowej. Czy słusznie?

Przeczytaj koniecznie:

Czy suplementy mogą zastąpić dietę?

Na przyrost masy mięśniowej składa się wiele zmiennych, takich jak: odpowiednie treningi, dieta, sen czy specyfika układu hormonalnego. Wielką rolę odgrywa tutaj płeć. Kobiety posiadają bardzo mało testosteronu- hormonu, który wpływa na budowę tkanki mięśniowej. Nie będą one w stanie budować swoich mięśni w takim tempie i do takich rozmiarów, co mężczyźni.

Czy odżywki są magicznym środkiem, który sprawi, że nagle twoje mięśnie zaczną rosnąć? Oczywiście nie. Mimo tego, bardzo często wśród kobiet można spotkać się ze stwierdzeniem: „Odżywka białkowa to na masę? Ja nie chcę masy, ja chcę schudnąć”. Innym częstym zdaniem wypowiadanym przez kobiety niemające pojęcia na temat suplementacji jest: „Jeśli chcę zbudować masę mięśniową, to muszę jeść odżywki białkowe”. Te mylne stwierdzenia wynikają jedynie z niewiedzy. Przyjrzyjmy się dwóm „męskim” suplementom i sprawdźmy dlaczego warto, by stosowały je kobiety trenujące.

Dlaczego warto sięgać po suplementy diety?

W dzisiejszych czasach, nawet zróżnicowana dieta nie jest w stanie dostarczyć wszystkich niezbędnych składników. Dzieje się tak, ponieważ często gleba ma niedobory składników mineralnych przez uprawę nastawioną na szybki wzrost. Jest nierzadko zakwaszona, przez co rośliny nie mogą pobierać z niej niektórych minerałów. Ponadto żywność, którą spożywamy jest w dużym stopniu przetworzona i bardzo często pozbawiona składników mineralnych.

Dodatkowo warto pamiętać, że gdy jesteśmy aktywni fizycznie i trenujemy, potrzeby naszego organizmu są znacznie większe. Wraz z potem tracimy sporo minerałów, a mięśnie potrzebują więcej budulca. Ciężko jest wówczas sprostać potrzebom organizmu za pomocą pożywienia i wody.  Zasadne może być w tej sytuacji korzystanie z preparatów witaminowych.

Do najpopularniejszych preparatów stosowanych w suplementacji sportowej należą białka serwatkowe. Możemy tutaj wymienić koncentraty, izolaty oraz hydrolizaty.  Stanowią one cenne źródło białka, które jest zarówno lekkostrawne jak i smaczne.

Odżywki białkowe należy traktować, jako część diety. Uzupełniają one dietę w aminokwasy i białka oraz wspomagają regenerację tkanek mięśniowych.

Kiedy warto sięgnąć po odżywkę białkową?

Odżywki białkowe sprawdzają się wówczas, gdy ciężko nam dostarczyć odpowiednią ilość białka z konwencjonalnej żywności: mięsa, ryb, jaj, strączków. Bywają pomocne w potreningowym czasie, ponieważ są łatwo przyswajalne i nie obciążają układu trawiennego.

Są również idealną alternatywą dla osób, którym ciężko rozstać się ze słodkim smakiem. Wprowadzenie ich do diety daje namiastkę słodkości i urozmaica jadłospis.

Dlaczego kobiety miałyby z nich nie skorzystać? To zazwyczaj panie mają problem ze spożywaniem dużej ilości mięsa, a także odczuwają potrzebę wprowadzenia do diety słodkich, lekkostrawnych posiłków.