Alternatywa dla dżemów

Choć w prasie branżowej często diety sportowców składają się głownie z ryżu, gotowanego mięsa, brokułów, płatków owsianych i jaj, to w praktyce mało kto odżywia się tak na co dzień. Dlaczego? Odpowiedź brzmi po prostu: bo tak się nie da! Przynajmniej na dłuższą metę. Im bardziej rygorystyczny i monotonny jest nasz jadłospis – tym silniejsza potrzeba „skoku w bok”, na ciastko, hamburgera czy lody.

I tak skuteczność diety często zdeterminowana jest przez częstotliwość odstępstw od jej założeń.

W ramach pewnego urozmaicenia diety i zaspokojenia kulinarnych potrzeb proponuję zamiast ciastek, czekoladek czy batoników poświęcić 20 - 30 minut na przygotowanie dietetycznego musu jabłkowego, który znakomicie komponuje się z ryżem, naleśnikami, omletami, twarogiem czy innymi potrawami na słodko – np. po wysiłku fizycznym. Oczywiście mus ten kalorii pozbawiony nie będzie, stanowić będzie jednak zdecydowanie bardziej wartościową alternatywę dla dżemów, sosów owocowych i innych słodkich dodatków, które można kupić w sklepie spożywczym.

Do przygotowania musu jabłkowego potrzebujemy: około 1 kilograma jabłek, 2 łyżki soku z cytryny, cynamon, opcjonalnie laskę wanilii oraz słodzik. Jabłka należy umyć, pozbawić gniazd nasiennych, obrać i pokroić na kawałki (średniej wielkości). Należy zrobić to dość szybko, aby jabłka nie ściemniały. Obrane i pokrojone owoce włożyć należy do garnka, skropić dość obficie sokiem z cytryny i  wlać około 1/4 szklanki wody. Jabłka dusić należy pod przykryciem około 15 minut (aż rozmiękną), następnie dodać cynamonu (wg uznania), odrobinę wanilii oraz ewentualnie słodziku (również wg uznania – ja nie dodaję). Następnie wszytko należy zmiksować aż do uzyskania jednolitej, gładkiej konsystencji. Po zmiksowaniu pozostawiamy do ostygnięcia.

Tak przygotowany mus jabłkowy zachowa świeżość przez kilka dni jeśli przechowywany będzie w lodówce, można więc śmiało zrobić więcej – na zapas. Oczywiście idealną porą na spożycie potrawy z dodatkiem musu jest czas okołotreningowy.  Mus jabłkowy jest źródłem łatwo przyswajalnych cukrów, potasu oraz polifenoli o działaniu antyoksydacyjnym i korzystnie wpływających na wrażliwość insulinową tkanek. Stanowi ciekawą alternatywę dla odżywek węglowodanowych wspomagających regenerację i żeli energetycznych stosowanych w sportach wytrzymałościowych.