Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia

Sauna po treningu?

Sauna po treningu?
Kinga Żuralska
U wielu osób to niemal rytuał. Trening, cardio, a na zakończenie sauna. Większość bywalców klubów fitness uważa , że sauna wpłynie pozytywnie na odprężenie po treningu oraz wzmocni efekt spalania tkanki tłuszczowej. Czy takie postępowanie jest właściwe?

Korzystanie z sauny wpływa pozytywnie na relaks oraz regenerację. Naprzemienne nagrzewanie i schładzanie ciała jest bardzo korzystne dla układu krwionośnego. Mitem jest natomiast, że sauna pomaga w odchudzaniu. Jedyne czego się na niej pozbywamy – to wody z organizmu. W wyniku korzystania z sauny może więc obniżyć się nieznacznie nasza masa ciała, głównie za sprawą odwodnienia.

Korzystając z sauny powinnyśmy przestrzegać kilku ważnych zasad.

Przed wejściem na saunę należy zawsze wziąć prysznic, a następnie wytrzeć się do sucha.  Nie powinniśmy wchodzić do sauny ani  głodni ani przejedzeni. Przebywanie w wysokiej temperaturze jest wyczerpujące dla organizmu. Przepełniony żołądek będzie niepotrzebnym bodźcem obciążającym.

Do sauny nie należy wchodzić w stroju kąpielowym ani w klapkach.

Niestety jak wynika z moich prywatnych obserwacji, wchodzenie do sauny w kąpielówkach czy bikini, to bardzo powszechna praktyka. Sztuczny materiał zastosowany w kąpielówkach może utrudnić prawidłowy przepływ powietrza. Dodatkowo jeśli kąpielówki są mokre, to może dojść do miejscowego poparzenia. Zawsze zabieraj do sauny suchej ręcznik. W saunie pod wpływem wysokiej temperatury, pory skórne rozszerzają się, a gruczoły potowe zaczynają aktywniej pracować. Dochodzi wtedy do przyśpieszenia procesu usuwania toksyn i zanieczyszczeń z organizmu. Powinniśmy siedzieć na ręczniku, aby nie zostawiać na deskach mokrych plam potu.

Szczytem głupoty jest wchodzenie do sauny w stroju kąpielowym bez ręcznika.

W saunie należy przebywać od 5 do 15 minut. Gdy czujemy się niekomfortowo, robi nam się słabo, powinniśmy niezwłocznie wyjść. Nie powinniśmy dopuszczać do momentu, w którym czujemy się już słabo.

Jeśli dopiero zaczynamy swoją przygodę z siłownią, nie siadajmy na górnym piętrze. Jest na nim bowiem najcieplej. Zacznijmy od niższych stopni.

Po wyjściu z sauny należy schłodzić się pod zimnym prysznicem, a następnie odpocząć, najlepiej w pozycji leżącej. Przerwa pomiędzy wejściami do sauny  powinna trwać minimum 10 min.

Przed, w trakcie i po korzystaniu z sauny należy zadbać o odpowiednie nawodnienie organizmu. W trakcie sprawdzi się najlepiej woda zmineralizowana, natomiast po skonczonej sesji woda oraz sok pomidorowy. W trakcie korzystania z sauny nie należy spożywać alkoholu.

Do sauny człowiek zazwyczaj przychodzi po to, żeby się zrelaksować i odpocząć. W związku z tym warto w tym miejscu po prostu zachować ciszę.

Sauna może być ciekawym urozmaiceniem treningu siłowego, biegowego lub pływackiego. Nie należy jednak korzystać z niej bezpośrednio po treningu.  Nadmierne podnoszenie temperatury ciała bezpośrednio po wysiłku jest szkodliwe dla zdrowia. W czasie ćwiczeń podnieśliśmy już temperaturę ciała, doprowadziliśmy do częściowego odwodnienia organizmu, obciążyliśmy układ krwionośny wraz z sercem. Najlepszym rozwiązaniem byłoby więc po treningu odpocząć, nawodnić organizm i obniżyć temperaturę ciała. Korzystanie z sauny jest dokładnym przeciwieństwem tego, co powinniśmy wykonać po treningu.

Wybierając się na saunę po treningu liczymy na szybszą regenerację i lepsze efekty treningu. Tymczasem rezultat takiego działania może być zupełnie odwrotny, a ponadto niebezpieczny dla naszego zdrowia.

Każdy trening wpływa na uszkodzenia mięśnia i jest to normalny efekt, którego następstwem jest superkompensacja. Jeśli zaraz po takim treningu nastąpi rozgrzanie w saunie, czyli rozszerzenie naczyń krwionośnych, to wpłynie to na jeszcze większe uszkodzenia mięśni na skutek większego wynaczynienia krwi – w dużym stopniu spowolni to regenerację potreningową.

Na saunę najlepiej wybrać się w dniu wolnym od aktywności fizycznej.

Z sauny powinny korzystać osoby zdrowe, bez przeciwwskazań lekarskich. Nie jest dobrym pomysłem dla osób cierpiących na nadciśnienie, mających problemy z układem krążenia oraz nałogowych palaczy.

Prawidłowe korzystanie z sauny przez osoby zdrowe, może przynieść odprężenie, a także pewne pozytywne skutki zdrowotne. Nie powinniśmy chodzić na saunę w trakcie przeziębienia lub jeśli nasz organizm jest osłabiony. Spowoduje to tylko pogorszenie stanu zdrowia i  doprowadzi do zaostrzenia choroby.

 

W artykule mówimy o: Zdrowie Trening

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę