Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Witaminy dla skóry

Witaminy dla skóry

Tadeusz Sowiński

Pokarm, który spożywamy jest źródłem składników odżywczych, czyli związków które dosłownie – odżywiają nasz organizm. Owe składniki pełnią różną biologiczną rolę, niektóre z nich okazują się mieć wyraźny wpływ na stan zdrowia i kondycję skóry. Mowa m.in. o wybranych witaminach, które oprócz wielu innych właściwości mogą także sprawić, że wierzchnia warstwa naszego ciała prezentuje się… lepiej.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Skóra prawdę ci powie

Stan zdrowia skóry uzależniony jest w pewnej mierze od naszego sposobu odżywiania. Aspekt ten bywa bagatelizowany, gdyż dbałość o skórę wydaje się być powiązana jedynie ze stosowaniem odpowiednich kosmetyków. Nic bardziej błędnego,. Niedobory pewnych substancji odciskają swoje piętno na kondycji skóry, a ich uzupełnienie nieść może w tej materii wiele namacalnych korzyści. Kwestia ta ma też pewne znaczenie dla minimalizowania negatywnych skutków wynikających z upływu czasu - kosztowne kremy i zabiegi pielęgnacyjne mogą okazać się niewystarczające w kontekście zapobiegania wielu objawom starzenia się skóry. Duże znaczenie natomiast odgrywa tutaj zdrowy i aktywny tryb życia, umiejętność radzenia sobie ze stresem oraz spożywanie wartościowych produktów żywnościowych.

Witamina C

Biologiczna rola witaminy C daleko wykracza poza „wzmacnianie naturalnej odporności organizmu”, wspominanym często w hasłach reklamowych.  Związek ten odgrywa ważną rolę w syntezie cholesterolu, wpływa na tempo wchłaniania żelaza, zwiększa dostępność selenu i pełni funkcje antyoksydacyjne. Z punktu widzenia utrzymania należytej kondycji skóry witamina C pełni bardzo ważną rolę, jest bowiem niezbędna do stabilizacji potrójnej spirali kolagenu. Jej niedobory doprowadzają do zaburzenia przebiegu procesów syntezy białek tkanki łącznej, co objawia się symptomami takimi jak:

  • nadmierne rogowacenie skóry,
  • powstawanie rozmaitych wybroczyn,
  • skłonność do powstawania siniaków,
  • krwawienia z okolic błon śluzowych,
  • powolnym gojeniem się ran i otarć.

Do źródeł pokarmowych witaminy C należą: świeże owoce i warzywa (np. papryka, kiwi, cytrusy, natka pietruszki, czarna porzeczka, truskawki, owoce róży). Witamina C powinna pojawiać się w diecie codziennie, a najlepiej kilka razy dziennie.

Witamina E

O tym, ze witamina E wpływa na stan zdrowia skóry mówi i pisze się sporo. Mało kto jednak zdaje sobie sprawę z tego, że to tak naprawdę nie jeden, ale aż 8 związków chemicznych zaliczanych do grup tokoferoli i tokotrienoli. Dlatego ważne jest by nie bazować jedynie na suplementach (gdzie jest tylko jedna forma witaminy E), a na konwencjonalnej żywności, w której występuje pod różnymi formami. Witamina E i witamina C działają synergistycznie i wspierają się wzajemnie w znoszeniu negatywnych skutków działania wolnych rodników, opóźniając powstawanie objawów starzenia. Tokoferole i tokotrienole zapobiegają także niekorzystnym procesom takim jak:

  • sieciowanie kolagenu,
  • peroksydacja lipidów,
  • destabilizacja błon komórkowych.

Niedobory witaminy E objawiają się nadmiernym rogowaceniem i przesuszeniem skóry oraz powstawaniem przedwczesnych zmarszczek. Do bogatych pokarmowych źródeł witaminy E należą: oleje roślinne, migdały, nasiona, orzechy, jaja, awokado, brukselka.



W artykule mówimy o: Zdrowie Uroda

1 / 2 Następna strona