Witaminy dla skóry

Pokarm, który spożywamy jest źródłem składników odżywczych, czyli związków które dosłownie – odżywiają nasz organizm. Owe składniki pełnią różną biologiczną rolę, niektóre z nich okazują się mieć wyraźny wpływ na stan zdrowia i kondycję skóry. Mowa m.in. o wybranych witaminach, które oprócz wielu innych właściwości mogą także sprawić, że wierzchnia warstwa naszego ciała prezentuje się… lepiej.

Przeczytaj koniecznie:

Słoneczna pogoda - jak dbać o włosy i skórę?

Skóra prawdę ci powie

Stan zdrowia skóry uzależniony jest w pewnej mierze od naszego sposobu odżywiania. Aspekt ten bywa bagatelizowany, gdyż dbałość o skórę wydaje się być powiązana jedynie ze stosowaniem odpowiednich kosmetyków. Nic bardziej błędnego,. Niedobory pewnych substancji odciskają swoje piętno na kondycji skóry, a ich uzupełnienie nieść może w tej materii wiele namacalnych korzyści. Kwestia ta ma też pewne znaczenie dla minimalizowania negatywnych skutków wynikających z upływu czasu - kosztowne kremy i zabiegi pielęgnacyjne mogą okazać się niewystarczające w kontekście zapobiegania wielu objawom starzenia się skóry. Duże znaczenie natomiast odgrywa tutaj zdrowy i aktywny tryb życia, umiejętność radzenia sobie ze stresem oraz spożywanie wartościowych produktów żywnościowych.

Witamina C

Biologiczna rola witaminy C daleko wykracza poza „wzmacnianie naturalnej odporności organizmu”, wspominanym często w hasłach reklamowych.  Związek ten odgrywa ważną rolę w syntezie cholesterolu, wpływa na tempo wchłaniania żelaza, zwiększa dostępność selenu i pełni funkcje antyoksydacyjne. Z punktu widzenia utrzymania należytej kondycji skóry witamina C pełni bardzo ważną rolę, jest bowiem niezbędna do stabilizacji potrójnej spirali kolagenu. Jej niedobory doprowadzają do zaburzenia przebiegu procesów syntezy białek tkanki łącznej, co objawia się symptomami takimi jak:

  • nadmierne rogowacenie skóry,
  • powstawanie rozmaitych wybroczyn,
  • skłonność do powstawania siniaków,
  • krwawienia z okolic błon śluzowych,
  • powolnym gojeniem się ran i otarć.

Do źródeł pokarmowych witaminy C należą: świeże owoce i warzywa (np. papryka, kiwi, cytrusy, natka pietruszki, czarna porzeczka, truskawki, owoce róży). Witamina C powinna pojawiać się w diecie codziennie, a najlepiej kilka razy dziennie.

Witamina E

O tym, ze witamina E wpływa na stan zdrowia skóry mówi i pisze się sporo. Mało kto jednak zdaje sobie sprawę z tego, że to tak naprawdę nie jeden, ale aż 8 związków chemicznych zaliczanych do grup tokoferoli i tokotrienoli. Dlatego ważne jest by nie bazować jedynie na suplementach (gdzie jest tylko jedna forma witaminy E), a na konwencjonalnej żywności, w której występuje pod różnymi formami. Witamina E i witamina C działają synergistycznie i wspierają się wzajemnie w znoszeniu negatywnych skutków działania wolnych rodników, opóźniając powstawanie objawów starzenia. Tokoferole i tokotrienole zapobiegają także niekorzystnym procesom takim jak:

  • sieciowanie kolagenu,
  • peroksydacja lipidów,
  • destabilizacja błon komórkowych.

Niedobory witaminy E objawiają się nadmiernym rogowaceniem i przesuszeniem skóry oraz powstawaniem przedwczesnych zmarszczek. Do bogatych pokarmowych źródeł witaminy E należą: oleje roślinne, migdały, nasiona, orzechy, jaja, awokado, brukselka.