Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia

Przemęczenie - jak z nim walczyć?

Przemęczenie -  jak z nim walczyć?
Uczucie przemęczenia, brak energii do działania, ogólny marazm to bardzo częste konsekwencje życia na podwyższonych obrotach. Praca nad estetyką sylwetki, obowiązki służbowe, dom, życie towarzyskie i stres z nimi związany doprowadzają często do tego, iż możliwości adaptacyjne naszego organizmu ulegają znacznemu osłabieniu. Co zrobić, aby odzyskać siły witalne w sytuacji, gdy kolejna kawa nie przynosi już oczekiwanego rezultatu?

Wyklucz problemy zdrowotne

Winą za poczucie przemęczenia i ogólne osłabienie organizmu zwykliśmy obarczać intensywny tryb życia. Tymczasem okazuje się, iż może to być również objaw problemów zdrowotnych, niekiedy bardzo poważnych. Aby wykluczyć ewentualne choroby i dolegliwości (w tym te związane np. z tarczycą, sercem, gospodarką hormonalną) warto udać się do lekarza i wykonać odpowiednie badania. Działania na własną rękę, czy też wyłącznie przy pomocy dr Google mogą okazać się niewystarczające w kontekście nurtującego nas problemu.

Zmniejsz obroty

Szczególnie osoby pracujące nad estetyką sylwetki posiadają skłonność do nadmiernego perfekcjonizmu i stałego zwiększania obrotów. Nie zawsze są to zabiegi słuszne. Nadmierne ograniczanie podaży energii przy jednoczesnym zwiększaniu wysiłku niekoniecznie sprawią, iż osiągniemy lepsze i bardziej zadowalające rezultaty. Organizm w pewnym momencie się buntuje. Nic dziwnego, bo zamiast większego ubytku tkanki tłuszczowej doprowadzamy do stopniowego wyniszczenia, objawiającego się w początkowej fazie między innymi permanentnym zmęczeniem. Nie warto zatem popełniać błędów, na których tak wiele osób się wyłożyło – oprócz sensownego treningu potrzebny jest czas na regenerację. Jako element pracy nad sylwetką uwzględnić należy, tak często przez nadgorliwców pomijany (a nadużywany przez leniów), czas na relaks.

Jedz z głową!

Zbyt mocne ograniczenie ilości przyjmowanych kilokalorii, nieregularne posiłki i bazowanie na śmieciowym jedzeniu to również czynniki, które na dłuższą metę utrudniają funkcjonowanie na odpowiednio wysokim poziomie energetycznym i z odpowiednio wysokim zaangażowaniem. O ile okazjonalne zjedzenie dania typu fast food nie musi wywoływać negatywnych skutków, o tyle codzienne bazowanie na przetworzonej żywności już tak. Wiąże się to między innymi z niedostateczną podażą ważnych dla zdrowia składników, takich choćby jak witaminy czy składniki mineralne. Dieta powinna być urozmaicona, bogata w warzywa i owoce, przyjazna dla przewodu pokarmowego (ważny jest sposób obróbki termicznej) a także satysfakcjonująca pod względem smakowitości. Wbrew obiegowym teoriom, sama suplementacja multiwitaminy nie rozwiąże problemów, jeśli z należytą uwagą nie będziemy selekcjonować i przygotowywać pokarmów.

Wyśpij się!

To takie banalne, a jednak nie dla każdego oczywiste. W pogoni za sylwetką i dopełnianiem wszystkich obowiązków związanych z codziennym życiem, zwykliśmy skracać czas przeznaczany na odpoczynek nocny – w przeciwnym czasie przestajemy się wyrabiać z zaplanowanym harmonogramem. Dodatkowe ilości pobudzaczy (kofeiny) utrzymują nas przez jakiś czas w miarę dobrej formie, z czasem ich dawki trzeba jednak zwiększać. W konsekwencji nadmiar stymulantów utrudnia zasypianie, co dodatkowo skraca czas snu. Inna sprawa że nie przykładamy należytej uwagi do jakości snu – często zasypiamy przy migającym ekranie telewizora czy komputera, w nieprzewietrzonej sypialni, pozwalając aby zwierzęta domowe (koty lub psy) „wchodziły nam na głowę”, wybudzając raz po raz z głębokiego snu… Trudno się dziwić, iż w takich warunkach trudno się odpowiednio zregenerować.

Podsumowanie

Przemęczenie to ważny znak ostrzegawczy od naszego organizmu, którego z pewnością nie należy ignorować. Warto trochę poluzować tryb życia i znaleźć czas na relaks, bo w przeciwnym razie możemy doprowadzić do poważnych konsekwencji zdrowotnych.

 

W artykule mówimy o: Zdrowie Poprawa kondycji

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę