Przemęczenie -  jak z nim walczyć?

Uczucie przemęczenia, brak energii do działania, ogólny marazm to bardzo częste konsekwencje życia na podwyższonych obrotach. Praca nad estetyką sylwetki, obowiązki służbowe, dom, życie towarzyskie i stres z nimi związany doprowadzają często do tego, iż możliwości adaptacyjne naszego organizmu ulegają znacznemu osłabieniu. Co zrobić, aby odzyskać siły witalne w sytuacji, gdy kolejna kawa nie przynosi już oczekiwanego rezultatu?

Przeczytaj koniecznie:

Stosowanie BCAA zmniejsza uczucie zmęczenia!

Wyklucz problemy zdrowotne

Winą za poczucie przemęczenia i ogólne osłabienie organizmu zwykliśmy obarczać intensywny tryb życia. Tymczasem okazuje się, iż może to być również objaw problemów zdrowotnych, niekiedy bardzo poważnych. Aby wykluczyć ewentualne choroby i dolegliwości (w tym te związane np. z tarczycą, sercem, gospodarką hormonalną) warto udać się do lekarza i wykonać odpowiednie badania. Działania na własną rękę, czy też wyłącznie przy pomocy dr Google mogą okazać się niewystarczające w kontekście nurtującego nas problemu.

Zmniejsz obroty

Szczególnie osoby pracujące nad estetyką sylwetki posiadają skłonność do nadmiernego perfekcjonizmu i stałego zwiększania obrotów. Nie zawsze są to zabiegi słuszne. Nadmierne ograniczanie podaży energii przy jednoczesnym zwiększaniu wysiłku niekoniecznie sprawią, iż osiągniemy lepsze i bardziej zadowalające rezultaty. Organizm w pewnym momencie się buntuje. Nic dziwnego, bo zamiast większego ubytku tkanki tłuszczowej doprowadzamy do stopniowego wyniszczenia, objawiającego się w początkowej fazie między innymi permanentnym zmęczeniem. Nie warto zatem popełniać błędów, na których tak wiele osób się wyłożyło – oprócz sensownego treningu potrzebny jest czas na regenerację. Jako element pracy nad sylwetką uwzględnić należy, tak często przez nadgorliwców pomijany (a nadużywany przez leniów), czas na relaks.

Jedz z głową!

Zbyt mocne ograniczenie ilości przyjmowanych kilokalorii, nieregularne posiłki i bazowanie na śmieciowym jedzeniu to również czynniki, które na dłuższą metę utrudniają funkcjonowanie na odpowiednio wysokim poziomie energetycznym i z odpowiednio wysokim zaangażowaniem. O ile okazjonalne zjedzenie dania typu fast food nie musi wywoływać negatywnych skutków, o tyle codzienne bazowanie na przetworzonej żywności już tak. Wiąże się to między innymi z niedostateczną podażą ważnych dla zdrowia składników, takich choćby jak witaminy czy składniki mineralne. Dieta powinna być urozmaicona, bogata w warzywa i owoce, przyjazna dla przewodu pokarmowego (ważny jest sposób obróbki termicznej) a także satysfakcjonująca pod względem smakowitości. Wbrew obiegowym teoriom, sama suplementacja multiwitaminy nie rozwiąże problemów, jeśli z należytą uwagą nie będziemy selekcjonować i przygotowywać pokarmów.

Wyśpij się!

To takie banalne, a jednak nie dla każdego oczywiste. W pogoni za sylwetką i dopełnianiem wszystkich obowiązków związanych z codziennym życiem, zwykliśmy skracać czas przeznaczany na odpoczynek nocny – w przeciwnym czasie przestajemy się wyrabiać z zaplanowanym harmonogramem. Dodatkowe ilości pobudzaczy (kofeiny) utrzymują nas przez jakiś czas w miarę dobrej formie, z czasem ich dawki trzeba jednak zwiększać. W konsekwencji nadmiar stymulantów utrudnia zasypianie, co dodatkowo skraca czas snu. Inna sprawa że nie przykładamy należytej uwagi do jakości snu – często zasypiamy przy migającym ekranie telewizora czy komputera, w nieprzewietrzonej sypialni, pozwalając aby zwierzęta domowe (koty lub psy) „wchodziły nam na głowę”, wybudzając raz po raz z głębokiego snu… Trudno się dziwić, iż w takich warunkach trudno się odpowiednio zregenerować.

Podsumowanie

Przemęczenie to ważny znak ostrzegawczy od naszego organizmu, którego z pewnością nie należy ignorować. Warto trochę poluzować tryb życia i znaleźć czas na relaks, bo w przeciwnym razie możemy doprowadzić do poważnych konsekwencji zdrowotnych.