Zdrowe odżywianie od kuchni

Atmosfera w domu oraz przede wszystkim w pomieszczeniu, w którym zazwyczaj przygotowujemy i spożywamy posiłki wpływa na nasze wybory żywieniowe, może utrudniać bądź ułatwiać realizowanie założeń zaplanowanego jadłospisu. Jakie zmiany wprowadzić, aby niepotrzebnie nie utrudniać sobie zadania, a tym samym wpłynąć pozytywnie na efektywność podejmowanych działań ukierunkowanych na poprawę zdrowia czy estetyki sylwetki?

Przeczytaj koniecznie:

Warto gotować na parze

Uważaj na to, co eksponujesz!

Bardzo często, nawet jak nie jesteśmy głodni, mamy ochotę na coś, co akurat znajduje się w zasięgu wzroku. Jeżeli w widocznym i łatwo dostępnym miejscu w kuchni umieścimy ciasteczka i cukierki („w razie gdyby jakiś znajomy nas odwiedził”) to nietrudno się domyślić, co się z owymi łakociami stanie, gdy kilkakrotnie obok nich przejdziemy - pokusa sięgania po małe co nieco bywa trudna do opanowania. Dlatego też wszelkie łakocie najlepiej jest ukryć głęboko i zapomnieć o ich istnieniu. Pamiętać także należy, aby nie uzupełniać posiadanych zapasów przy okazji robienia zakupów spożywczych – w ten sposób łatwiej będzie nam nauczyć się funkcjonować bez bezwartościowych przekąsek. W zamian natomiast dobrze jest wyeksponować w widocznym miejscu gotowe do spożycia owoce oraz warzywa. Tego typu przekąski raczej nie odbiją się negatywnie na zdrowiu i sylwetce, sprawią także, iż rozstanie z ciasteczkami i batonikami nie będzie aż tak trudne.

Naucz się korzystać z zamrażarki!

Wbrew pozorom jest to urządzenie występujące niemal w każdej kuchni, jednakże bardzo często niedocenianie. Tymczasem dzięki niemu można nieco ułatwić sobie życie, sprawniej przygotowywać posiłki i zmniejszyć ilość marnowanego jedzenia, czyli innymi słowy dzięki wykorzystaniu zamrażalnika można oszczędzić nieco czasu i pieniędzy. Przechowywać w nim warto podzielone na porcje mięso, warzywa, owoce czy nawet zieleninę zebraną w okresie wiosenno-letnim. W razie potrzeby można szybko przygotować pełnowartościowy posiłek, bez konieczności codziennego robienia sprawunków, dzielenia na porcje, ważenia i mierzenia czy też wymyślania składu posiłków. Nie da się ukryć, iż odpowiednio zaplanowana zawartość zamrażalnika dość mocno upraszcza życie osób dbających o to co znajduje się na ich talerzach. Chciałbym jednak podkreślić, iż zarówno warzywa jak i owoce warto w codziennym jadłospisie uwzględniać świeże i sezonowe, mrożonki używać jako „wyjście awaryjne” lub dodatki.

Utrzymuj porządek!

Nawet najbardziej wartościowe i apetyczne danie straci wiele na atrakcyjności, jeśli spożywać będziemy je w warunkach totalnego chaosu, albo jeszcze gorzej – brudu. Co ważne, w czystej i starannie uporządkowanej kuchni znacznie przyjemniej jest gotować, a brak czystych garnków czy naczyń stanowi powszechny pretekst do zamówienia szybkiej pizzy czy innego dania typu fast food. Dodatkowo utrzymując porządek, znacznie lepiej będziesz orientować się w posiadanych zasobach – unikniesz niepotrzebnego marnowania jedzenia.

Spożywaj posiłki przy stole!

Atmosfera spożywania posiłku jest niezwykle istotna z kilku powodów, między innymi może wpływać na ilość pochłanianego jedzenia, a także na komfort trawienia. Obserwacje naukowców wskazują, iż dobrym nawykiem jest celebrowanie posiłków, spożywanie ich z dala od innych zajęć, takich jak oglądanie telewizji czy czytanie gazety lub książki, które mogą negatywnie wpływać na mechanizmy samokontroli i sprzyjać bezmyślnemu podjadaniu. Dlatego wyznaczenie konkretnego miejsca w domu, np. kuchni, jako jedynego w którym spożywane będą posiłki, może znacznie ułatwić utrzymywanie założeń jadłospisu.

Podsumowanie

Z punktu widzenia właściwego odżywiania, istotne znaczenie posiadają także kwestie organizacyjne. Warto przemyśleć swoje kuchenne działania, aby sprawnie realizować założenia zaplanowanego jadłospisu – bez marnowania czasu, jedzenia i nerwów.