Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Zdrowe odżywianie od kuchni

Zdrowe odżywianie od kuchni

Tadeusz Sowiński

Atmosfera w domu oraz przede wszystkim w pomieszczeniu, w którym zazwyczaj przygotowujemy i spożywamy posiłki wpływa na nasze wybory żywieniowe, może utrudniać bądź ułatwiać realizowanie założeń zaplanowanego jadłospisu. Jakie zmiany wprowadzić, aby niepotrzebnie nie utrudniać sobie zadania, a tym samym wpłynąć pozytywnie na efektywność podejmowanych działań ukierunkowanych na poprawę zdrowia czy estetyki sylwetki?

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Uważaj na to, co eksponujesz!

Bardzo często, nawet jak nie jesteśmy głodni, mamy ochotę na coś, co akurat znajduje się w zasięgu wzroku. Jeżeli w widocznym i łatwo dostępnym miejscu w kuchni umieścimy ciasteczka i cukierki („w razie gdyby jakiś znajomy nas odwiedził”) to nietrudno się domyślić, co się z owymi łakociami stanie, gdy kilkakrotnie obok nich przejdziemy - pokusa sięgania po małe co nieco bywa trudna do opanowania. Dlatego też wszelkie łakocie najlepiej jest ukryć głęboko i zapomnieć o ich istnieniu. Pamiętać także należy, aby nie uzupełniać posiadanych zapasów przy okazji robienia zakupów spożywczych – w ten sposób łatwiej będzie nam nauczyć się funkcjonować bez bezwartościowych przekąsek. W zamian natomiast dobrze jest wyeksponować w widocznym miejscu gotowe do spożycia owoce oraz warzywa. Tego typu przekąski raczej nie odbiją się negatywnie na zdrowiu i sylwetce, sprawią także, iż rozstanie z ciasteczkami i batonikami nie będzie aż tak trudne.

Naucz się korzystać z zamrażarki!

Wbrew pozorom jest to urządzenie występujące niemal w każdej kuchni, jednakże bardzo często niedocenianie. Tymczasem dzięki niemu można nieco ułatwić sobie życie, sprawniej przygotowywać posiłki i zmniejszyć ilość marnowanego jedzenia, czyli innymi słowy dzięki wykorzystaniu zamrażalnika można oszczędzić nieco czasu i pieniędzy. Przechowywać w nim warto podzielone na porcje mięso, warzywa, owoce czy nawet zieleninę zebraną w okresie wiosenno-letnim. W razie potrzeby można szybko przygotować pełnowartościowy posiłek, bez konieczności codziennego robienia sprawunków, dzielenia na porcje, ważenia i mierzenia czy też wymyślania składu posiłków. Nie da się ukryć, iż odpowiednio zaplanowana zawartość zamrażalnika dość mocno upraszcza życie osób dbających o to co znajduje się na ich talerzach. Chciałbym jednak podkreślić, iż zarówno warzywa jak i owoce warto w codziennym jadłospisie uwzględniać świeże i sezonowe, mrożonki używać jako „wyjście awaryjne” lub dodatki.

Utrzymuj porządek!

Nawet najbardziej wartościowe i apetyczne danie straci wiele na atrakcyjności, jeśli spożywać będziemy je w warunkach totalnego chaosu, albo jeszcze gorzej – brudu. Co ważne, w czystej i starannie uporządkowanej kuchni znacznie przyjemniej jest gotować, a brak czystych garnków czy naczyń stanowi powszechny pretekst do zamówienia szybkiej pizzy czy innego dania typu fast food. Dodatkowo utrzymując porządek, znacznie lepiej będziesz orientować się w posiadanych zasobach – unikniesz niepotrzebnego marnowania jedzenia.

Spożywaj posiłki przy stole!

Atmosfera spożywania posiłku jest niezwykle istotna z kilku powodów, między innymi może wpływać na ilość pochłanianego jedzenia, a także na komfort trawienia. Obserwacje naukowców wskazują, iż dobrym nawykiem jest celebrowanie posiłków, spożywanie ich z dala od innych zajęć, takich jak oglądanie telewizji czy czytanie gazety lub książki, które mogą negatywnie wpływać na mechanizmy samokontroli i sprzyjać bezmyślnemu podjadaniu. Dlatego wyznaczenie konkretnego miejsca w domu, np. kuchni, jako jedynego w którym spożywane będą posiłki, może znacznie ułatwić utrzymywanie założeń jadłospisu.

Podsumowanie

Z punktu widzenia właściwego odżywiania, istotne znaczenie posiadają także kwestie organizacyjne. Warto przemyśleć swoje kuchenne działania, aby sprawnie realizować założenia zaplanowanego jadłospisu – bez marnowania czasu, jedzenia i nerwów.

 



W artykule mówimy o: Zdrowie Dietetyka i zdrowe odżywianie