Czy kawa jest zdrowa?

O ile jeszcze kilkanaście lat temu kawa uznawana była za bezwartościową używkę, której wpływ na organizm ograniczał się jedynie do chwilowego zmniejszania uczucia zmęczenia, co okupione rzekomo było negatywnym wpływem na układ krążenia, o tyle dziś postrzegana bywa wręcz jako napój prozdrowotny. Faktycznie wiele wskazuje na to, że kawę lepiej pić niż stronić od jej konsumpcji. Jakie korzyści wynikają z regularnego jej picia?

Przeczytaj koniecznie:

Kawa przed treningiem

Konsumpcja kawy obniża ryzyko cukrzycy

Kawa, oprócz tego, że zawiera kofeinę dostarcza także związków fenolowych, które posiadają szereg ciekawych właściwości. Okazuje się, że związki te korzystnie wpływają na stan gospodarki glukozowo-insulinowej, zmniejszając tym samym ryzyko zachorowania na cukrzycę. Dane naukowe wskazują, że osoby, które regularnie piją kawę, statystycznie rzadziej zapadają na wspomnianą przypadłość. Szczególnie intrygujące jest to, że przytoczony efekt jest zaskakująco znaczący przy wysokiej konsumpcji kawy, wynoszącej ponad cztery filiżanki na dobę. Trzeba jednak pamiętać, że takie ilości kofeiny mogą być niewskazane dla niektórych osób, powodując rozdrażnienie i bezsenność. W świetle omawianego zagadnienia dobrym rozwiązaniem wydaje się być bezkofeinowa wersja tego napoju.

Kawa chroni przed rozwojem chorób neurodegeneracyjnych

Regularna konsumpcja kawy oddziałuje nie tylko na parametry glukozowo-insulinowe, ale dodatkowo korzystnie wpływa na kondycję komórek nerwowych, zmniejszając tym samym ryzyko rozwoju demencji i choroby Alzheimera, a także choroby Parkinsona. Efekt ten związany jest właśnie z wysoką zawartością wspomnianych wcześniej polifenoli. Antyoksydanty zawarte w kawie chronią neurony przed nadmiernym wpływem wolnych rodników i dodatkowo pobudzają aktywność neuroprzekaźników zaangażowanych w rozwój funkcji poznawczych. Wyniki wstępnych badań naukowych sugerują także, iż polifenole kawowe chronić mogą przed rozwojem niektórych form nowotworów mózgu. Nie wiadomo jeszcze jaka jest optymalna dawka kawy w aspekcie właściwości neuroprotekcyjnych, ale sugeruje się, że wynosi od jednej do czterech filiżanek na dobę.

Kawa chroni wątrobę

O ile jeszcze dwie dekady temu nierzadko ostrzegano, że regularna konsumpcja kawy może być zabójcza dla wątroby, to aktualnie wiadomo, że owe przestrogi nie miały racjonalnego uzasadnienia. Dziś można spotkać się z odwrotnymi stwierdzeniami mówiącymi, iż osoby, które regularnie spożywają kawę, mają zdrowszą wątrobę. Za hepatoprotekcyjne właściwości kawy ponownie odpowiadają wspominane już wielokrotnie związki fenolowe. Chronią one komórki wątrobowe przed negatywnym wpływem stresu oksydacyjnego, co zmniejsza ich degenerację i usprawnia przebieg procesów regeneracyjnych. W tym wypadku także dobrym pomysłem może być kawa bezkofeinowa.

Kawa odchudza

Filiżanka kawy działa podobnie jak porcja odchudzającego suplementu diety z grupy termogeników. Kawa, podobnie jak preparaty redukcyjne, jest źródłem kofeiny i polifenoli. Związki te pomagają w redukcji tkanki tłuszczowej poprzez następujące mechanizmy:

  • zwiększają wydzielanie katecholamin, takich jak noradrenalina, przez co pobudzają do działania, nasilają lipolizę i termogenezę,
  • wpływają na receptory adenozynowe zmniejszając zmęczenie,
  • przedłużają oddziaływanie katecholamin na komórki tłuszczowe,
  • poprawiają wrażliwość insulinową (polifenole tylko, kofeina może mieć efekt odwrotny),
  • zmniejszają wchłanianie niektórych składników z pożywienia.

Termogenne walory kawy można zwiększyć dodając do niej imbiru lub chilli.