Gdy bolą plecy

Bóle pleców, dyskomfort w okolicach kolan, bioder czy obręczy barkowej to obecnie dość powszechny problem. Wynika on z dysbalansu mięśniowego jaki się może wytwarzać na skutek notorycznego przyjmowania złej postawy, nieprawidłowo prowadzonego treningu lub jego całkowitego braku, może wynikać również z wrodzonych wad postawy. Skupmy się jednak na bolączce naszych czasów, czyli wzroście nabytych wad postawy.

Przeczytaj koniecznie:

Grzbiet jak lewarek

Dysbalans mięśniowy to sytuacja, w której jedna z grup mięśniowych staje się znacząco słabsza niż jej antagonista, działający przeciwstawnie. Najprostszym przykładem mięśni antagonistycznych to mięsień dwugłowy i trójgłowy ramienia. Pierwszy z nich zgina przedramię, drugi prostuje. Innym przykładem są np. zginacze biodra i prostowniki grzbietu – zginacze jak sama nazwa wskazuje zginają biodra (np. kiedy wykonujemy skłon lub przysiad), prostowniki z kolei prostują nasze ciało, czyli wykonują pracę przeciwną. Nie znaczy to jednak, że w momencie pracy jednej z grup, druga pozostaje bierna. Mięśnie współpracują ze sobą w każdej fazie ruchu.

Inną sytuacją kiedy mówimy o dysbalansie mięśniowym jest zaburzona praca mięśni synergistycznych, które pełnią podobną funkcję i które współpracują ze sobą podczas wykonywania danego, tego samego ruchu. Przykładem może tutaj być mięsień czworogłowy uda, w którym zarówno głowa przyśrodkowa jak i boczna odpowiedzialne są za stabilizację rzepki.

Kiedy powstaje dysbalans mięśniowy?

Głównym powodem jego powstawania u osób zdrowych (czyli nie wynikających z wad wrodzonych czy urazu) jest powielanie błędnych wzorców ruchowych.

Dotyczy to nie tylko techniki wykonywanych na treningu ćwiczeń, ale również wszelkich przeciążeń dnia codziennego – przyjmowanie złej postawy, przebywanie bardzo długo w jednej pozycji, błędne podnoszenie ciężaru, noszenie torby na jednym ramieniu i wiele innych.

Powyższe czynniki są jednym z powodów powstawania nabytych wad postawy, które w następstwie powodują dyskomfort, ból czy nawet ograniczenie ruchomości. Nazwać je można wadami postawy nabytymi, nawykowymi, środowiskowymi.

Jak przeciwdziałać?

Nie ma chyba nikogo, kto by się nie skarżył na mniejsze czy większe problemy ze swoim ciałem. Tryb życia jaki jesteśmy zmuszeni prowadzić (praca siedząca lub po prostu monotonna, nie wymagająca zbyt częstych zmian pozycji lub polegająca na długim wykonywaniu jednej czynności, udogodnienia w postaci samochodów, wind, ruchomych schodów, możliwości załatwienia wielu spraw online bez ruszania się z miejsca) wymaga od nas podjęcia pewnych kroków:

ruszaj się – nie chodzi tutaj tylko o trening na siłowni, zorganizowane zajęcia grupowe, ale też o zwiększenie całodobowej aktywności. Jeżeli twoja praca jest monotonna ruchowo, siedząca, stojąca postaraj się wygospodarować dla siebie kilka minut co godzinę lub dwie, żeby się trochę rozruszać.

pilnuj prawidłowej postawy – to często powtarzalne hasło, ale ma ogromne znaczenie dla komfortu naszego życia. Prawidłowa postawa to układ ciała zgodnie z jego fizjologicznymi uwarunkowaniami, dający możliwość uzyskania optymalnych napięć i równomiernego obciążenia stawów.