Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Ostro trenuje a nie chudnę - 3 powody dlaczego tak się dzieje?

Ostro trenuje a nie chudnę - 3 powody dlaczego tak się dzieje?

Tomasz Maciołek

Czasem spotykamy się z przypadkami, gdzie dana osoba deklaruje, że ostro trenuje, a mimo to nic się nie dzieje z jej sylwetką. Nie zmienia się jej wygląd, obwody stoją w miejscu, a waga nawet nie drgnie i wskazuje wciąż tę samą wartość. Jakie mogą być przyczyny takiego stanu? Co zrobić, by przyspieszyć proces odchudzania? Poznaj 3 powody, dlaczego może się tak dziać.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 50 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 4000 posiłków i 500 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Nieodpowiedni deficyt kaloryczny i dobór diety

Zazwyczaj dzieje się tak na dietach głodowych, których suma kaloryczna oscyluje w granicach 1000-1200 kcal na dobę. Wartości te zazwyczaj wskazują na zapotrzebowanie dobowe organizmu na takim poziomie, by dało się jakoś przeżyć. Jednak nie biorą pod uwagę zapotrzebowania wynikającego choćby z Twoich treningów i dodatkowych aktywności, jak praca zawodowa.

W sytuacji tej metabolizm zaczyna zwalniać i przechodzi w tryb oszczędności energii, co powiązane będzie z zahamowaniem redukcji tłuszczu. Skoro wysyłasz sygnały swojemu ciału, że nie ma jedzenia, to on musi sobie z tym poradzić i oszczędzać mocno swoje zapasy.

Rozwiązaniem będzie ponowne przeliczenie kalorii, dobranie diety tak, aby oscylowała w granicach poziomu kalorii na “zero”, czyli ilości, jaką potrzebujesz, by żyć i która uwzględnia wydatek energetyczny poniesiony na aktywności sportowe. Dopiero po 2 tygodniach na tego typu podaży zaczniesz po raz kolejny powoli ucinać ilość energii, co pozwoli na progresję.

Ważny jest również dobór makroskładników. Celuj w wartości podstawowe jak około 1,8g białka na 1kg masy ciała, 1g tłuszczy i reszta węglowodanów do bilansu zerowego. Ilość ta stanowi wartość wyjściową, którą w późniejszych okresach można modyfikować, ucinając ilość tłuszczy.

Zbyt niska intensywność ćwiczeń

Niestety codzienne cardio, 7 dni w tygodniu po godzinie nie należy do wysiłków, które noszą miano intensywnych. Jeżeli do tej pory nie trenowałaś siłowo-to czas zacząć. Trening siłowy całego ciała w formie obwodowej lub treningu typu FBW (full body workout), znakomicie nadaje się jako wsparcie w odchudzaniu. Pod kątem fizjologicznym, bodźce typowo siłowe, nie mają sobie równych w procesie stymulowania metabolizmu. W treningu tym, poprzez specyficzny charakter wysiłku, następuje uruchomienie procesów lipolizy, co powiązane jest z efektywniejszym wykorzystaniem tłuszczy na procesy energetyczne. 3 treningi siłowe w tygodniu będą w stanie zdziałać naprawdę wiele, a Ty zaoszczędzisz czas na mało efektywne cardio.

Dodatkowo trening siłowy można wesprzeć ćwiczeniami metabolicznymi jak interwały w formie HIIT lub Tabata. Systemy te doskonale wpisują się w charakter okresu redukcyjnego, dążą do poprawy procesów termogenicznych, jak i utleniania kwasów tłuszczowych, co powiązane jest z kolei ze zjawiskiem długu tlenowego. 10 minut interwałów lub 4-minutowa tabata, to treningi, na które zawsze znajdziemy czas.

Problemy hormonalne

Jednak, gdy powyższe 2 kryteria masz dopracowane, a mimo to sylwetka nadal się buntuje, czas zbadać hormony. Obecnymi czasy, wiele kobiet ma problemy z funkcją tarczycy, która wykazuje nieprawidłowości w produkcji hormonów. Warto sprawdzić, czy wszystko z Twoją tarczycą jest ok, czy nie jest konieczna pomoc wyspecjalizowanego dietetyka lub lekarza. 

Kolejnymi hormonami, jakie warto skontrolować to prolaktyna, estrogeny, jak i progesteron. Mogą one wykazywać znaczny wpływ na tempo przemian metabolicznych, jak i brak efektów w odchudzaniu. Jeżeli będziesz miała zamiar się zbadać, skontroluj przy okazji poziom witaminy D3, cholesterol wraz z lipoproteinami oraz poziom cukru. Wskazania poszczególnych wartości dadzą obraz stanu odżywienia Twojego ciała i wskażą, czy nie ma tendencji do podniesienia wartości poszczególnych parametrów, które trzeba będzie koniecznie uwzględnić w diecie.