Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Przeziębienie - jak sobie radzić?

Przeziębienie - jak sobie radzić?

Łukasz Domeracki

Każdy z nas zdaje sobie sprawę jak przeziębienie czy grypa może wpłynąć na formę i ogólne funkcjonowanie. Szczególnie, gdy jesteśmy w trakcie przygotowań do zawodów w różnego rodzaju dyscyplinach sportowych lub w czasie cyklu treningowego, na który poświęcamy całego siebie, czas i pieniądze. W takich sytuacjach w szczególności zadbać powinniśmy to, aby za wszelką cenę utrzymać organizm w zdrowiu i nie doprowadzić do spadków odporności. Aby przez trudny okres zimowo - wiosenny choroby nas omijały, warto skupić się na podstawach. Nie tylko w zachowaniu podstawowych zaleceń higieny i ciepłego ubioru wychodząc z domu czy spoceni z treningu, ale również tych żywieniowych. To właśnie one w dużej mierze decydują o tym, jak funkcjonuje nasz układ immunologiczny.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Witamina C

W okresie wzmożonej aktywności wirusów i bakterii powinniśmy zwrócić uwagę na odpowiednią ilość witaminy C w naszej diecie. Zdecydowanie pełni ona w tej kwestii istotną rolę.

Witamina C jako silny antyoksydant działa ochronnie na nasz układ odpornościowy, zmniejszając tworzenie się wolnych rodników. Wśród istotnych źródeł tej witaminy należy zwrócić uwagę na: żółtą i czerwoną paprykę, brokuły, brukselkę, jarmuż, kapustę kiszoną, czarną porzeczkę, pomarańcze, cytryny, kiwi, truskawki.

Warto również przemyśleć zastosowanie suplementacji askorbinianem wapnia czy kwasem askorbinowym, szczególnie w okresach wysokiej aktywności fizycznej lub w sytuacji, gdy czujemy spadki odporności i początki przeziębienia. Wtedy dobrze sprawdzają się dawki kilku gramów dziennie.

Witamina D3

Jedna z witamin o  najciekawszych, udowodnionych naukowo właściwościach, która ma bardzo złożone spektrum działania. Jedną z nich, bez wątpienia jest działanie immunomodulacyjne. Problem z witaminą D3 jest taki, że niezwykle trudno jest dostarczyć ją w zalecanych ilościach wraz z pożywieniem, co przekłada się na niedobory aż u 90% osób. Szczególnie w okresach jesienno-zimowym i zimowo-wiosennym, u osób pracujących w zamkniętych pomieszczeniach, w godzinach największego nasłonecznienia, czy u osób eliminujących z diety ryby.

To właśnie tłuste ryby morskie są głównym jej źródłem. Wyróżnić tutaj możemy: węgorza, śledzie, makrelę, tuńczyka, łososia, jaja, wątróbkę, czyli produkty niestety unikane przez sporą część osób. Jest to witamina, którą zdecydowanie warto stosować w pierwszej kolejności jako suplement uzupełniający niedobory.

Omega 3

Kwasy tłuszczowe z rodziny omega 3, podobnie jak witamina D3, w istotny sposób wpływają na nasz układ odpornościowy. Zaburzenia proporcji kwasów tłuszczowych omega 3 w stosunku do omega 6 mogą mieć liczne, niekorzystne zmiany w naszym organizmie. Aby zadbać o odpowiednie ich dostarczenie skupić się powinniśmy na: tłustych rybach morskich, takich jak łosoś, śledź, makrela, pstrąg, oleju lnianym, siemieniu lnianym, orzechach włoskich. Zdecydowanie warto również przemyśleć suplementację kwasami tłuszczowymi EPA i DHA. Szczególnie u osób, które nie spożywają ryb, mają problemy z układem odpornościowym lub stanami zapalnymi organizmu.

Zupa mocy

Niewiele osób zdaje sobie z tego sprawę, ale wywar z kości wołowych czy drobiowych, z dodatkami warzyw, gotowany przez kilka godziny jest w stanie w znacznym stopniu poprawić funkcjonowanie naszego układu immunologicznego. Rosół warto spożywać nie tylko w sytuacjach, gdy dopada nas osłabienie i choroba, ale również profilaktycznie. Regularne jego spożywanie jest w stanie zwiększyć poziom granulocytów w naszym organizmie, co wspomoże walkę z drobnoustrojami w czasie przeziębienia.

Olej kokosowy

Zdecydowanie warto wprowadzić ten olej na stałe do diety. Jednym z jego właściwości jest zwalczanie drobnoustrojów. Zawiera on rzadko spotykany kwas laurynowy i dekanowy, Ten pierwszy, po przekształceniu się w monolauryn działa przeciwwirusowo i bakteriobójczo.

Produkty fermentacji mlekowej/probiotyki

Warto zadbać o to, aby w zdrowej diecie znalazły się wszelkiego rodzaju produkty fermentacji mlekowej oraz zawierające bakterie probiotyczne. Jak mówi popularne powiedzenie "odporność budujemy od poprawy funkcjonowania naszych jelit". To właśnie w nich istotną rolę odgrywają bakterie probiotyczne. Warto spożywać wszelkiego rodzaju kiszonki, mleczne napoje fermentowane czy w określonych przypadkach, np. w czasie i długo po antybiotykoterapii, również suplementację wyselekcjonowanymi szczepami bakterii.

Podsumowanie

Nasz organizm, w wyniku różnego rodzaju czynników, takich jak wysoka aktywność fizyczna, zanieczyszczenia powietrza, żywności czy niekiedy braki podstawowych zasad higieny, narażony jest na różnego rodzaju spadki odporności. Zdecydowanie warto myśleć wcześniej i wprowadzać profilaktycznie liczne rozwiązania, które uchronią nas przed chorobami, pozwalając cieszyć się zdrowiem.



W artykule mówimy o: Zdrowie Przeziębienie