Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Dziczyzna - istotne źródło białka

Dziczyzna - istotne źródło białka

Łukasz Domeracki

Wśród powszechnie panujących poglądów dominująca część z nich określa dziczyznę jako najczystsze i najlepsze jakościowo mięso, nadające się wręcz idealnie w celu kształtowania sylwetki i budowania formy sportowej. Wynika to głównie z tego, że mięso to nie jest hodowane, przez co jakość jego jest zdecydowanie wyższa niż drobiu, wieprzowiny czy wołowiny z powszechnych hodowli. Zwierzęta dziko żyjące, spożywające pożywienie naturalnego pochodzenia, nie dostarczają wraz z nim żadnych nienaturalnych substancji, które mogą być dodawane do paszy zwierząt hodowlanych.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Czym jest dziczyzna?

Dziczyzną nazywamy mięso otrzymywane z ubitej zwierzyny, dopuszczone do sprzedaży przez nadzór weterynaryjny. Zaliczamy do niej różnego rodzaju gatunki mięs:

  • dzik
  • jeleń
  • sarna
  • daniel
  • zając
  • królik
  • ptactwo (kaczki, bażanty, przepiórki, kuropatwy, cyranki, cyraneczki).

Jest to jedno z tradycyjnych polskich mięs, o długiej historii spożywania. Cechuje się wyjątkowym smakiem i łatwością przyrządzania.

Skład

Dużym plusem dzikiego mięsa, jest jego wyjątkowy skład. Mięso to jest wyjątkowo niskokaloryczne i zawiera bardzo duże ilości białka. Idealnie więc sprawdza się w dietach o podwyższonej zawartości tego składnika odżywczego. Szczególnie, gdy celem jest kształtowanie sylwetki. Średnia wartość energetyczna dziczyzny to 120kcal. Białko stanowi z tego 3/4 energii – 22% białka, a tłuszcze wartości poniżej 3%.  

Przykładowe składniki mięsa dzika wyglądają następująco:

  • 122 kcal
  • białko 22%
  • tłuszcze 3%
  • tiamina 0,4 mg 22%
  • ryboflawina 0,1 mg 6%
  • niacyna 4 mg 20%
  • fosfor 120 mg 12%
  • selen 9,8ug

Dziczyzna jest jednym z lepszych źródeł żelaza. Mięso jelenia zawiera aż 5mg tego składnika mineralnego. Żelazo jest składnikiem hemoglobiny. Bierze wraz z nią udział w tworzeniu czerwonych krwinek. Jest ono również składnikiem mioglobiny. Białka umożliwiającego pobieranie tlenu z krwi. Powinny na nie zwrócić uwagę szczególnie osoby chorujące na anemię. Dziczyzna wydaje się więc idealnym jego źródłem.

Podsumowanie

Dziczyzna jest bez wątpienia jednym z najbardziej wartościowych źródeł białka. Jeżeli tylko mamy możliwość, zdecydowanie warto wprowadzić ją na stałe do naszej diety. Ze względu na skład, smak i wcale niewysoką cenę.

 



W artykule mówimy o: Dietetyka i zdrowe odżywianie