Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia

Oddawanie krwi a aktywność fizyczna

Oddawanie krwi a aktywność fizyczna
Agata Szułczyńska
Jest spore grono sportowców, którzy rezygnują z regularnego oddawania krwi z obawy przed spadkiem wydolności, wytrzymałości oraz pogorszeniem wyników sportowych. Są też czynni dawcy, którzy zastanawiają się, czy dzień donacji musi być dniem nietreningowym. Jak jest naprawdę?

Czy mogę oddać krew jeśli uprawiam sport?

Krew osób zdrowych, uprawiających regularnie sport i dobrze się odżywiających odznacza się wyższym natlenieniem i lepszymi parametrami poszczególnych składowych krwi. Jeżeli sportowiec nie zażywa żadnych substancji zakazanych oraz negatywnie wpływających na jakość krwi, to z powodzeniem może zostać dawcą.

Wpływ oddawania krwi na trening

Oddanie 450ml krwi, a wraz z nią czerwonych krwinek sprawia, że pozostała krew w organizmie zostaje rozcieńczona, w celu zachowania prawidłowego ciśnienia krwi. Dzieje się to na skutek zwiększenia objętości samego osocza i tym samym dochodzi do spadku stężenia liczby czerwonych krwinek i hemoglobiny, co powoduje pogorszenie maksymalnego pułapu tlenowego (VO2max) w wyniku mniej efektywnego transportu tlenu przez krew.

Jednak badania z 2014 roku nie wykazały różnic w czasie wykonywanego wysiłku przez zawodników w ciągu 2-3 dni po donacji, a także brak było istotnych różnic w HRmax, spoczynkowym i maksymalnym stężeniu mleczanu oraz w mocy maksymalnej. Spowodowane jest to tym, że organizm równoważy gorszą wydolność tlenową pozyskując energię z procesów beztlenowych.

Mimo wszystko lepiej zachować szczególną ostrożność przynajmniej w dzień oddawania krwi i wykorzystać na to dzień nietreningowy. Jeżeli jednak musisz trening wykonać, lepiej żeby była to aktywność o niższej intensywności - nasi specjaliści pomogą Ci wybrać odpowiedni rodzaj. Do ciężkiego wysiłku najlepiej wrócić po 2-3 dniach od oddania krwi. 

Trening przed donacją?

Wykonywanie nawet lekkiego treningu przed oddaniem krwi nie jest dobrym pomysłem. Oddając krew powinieneś być wypoczęty i w pełni sił. Ubytek 450ml krwi jest dla organizmu pewnym obciążeniem i jeżeli pójdziesz na donacje głodny, zmęczony oraz niewyspany może dojść do omdlenia i pogorszenia  samopoczucia. 

Podsumowanie

Nie ma żadnych przeciwwskazań do tego, aby osoby uprawiające sport zawodowo, a tym bardziej rekreacyjnie, mogły zostać czynnymi dawcami krwi. Ze względu na to, że organizm potrzebuje ok. 6 tygodni na pełną regenerację ilości czerwonych krwinek, lepiej nie oddawać krwi przed ważnymi zawodami.

W artykule mówimy o: Zdrowie Trening

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę