Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Jakie przyprawy używać jesienią, aby rozgrzać swój organizm?

Jakie przyprawy używać jesienią, aby rozgrzać swój organizm?

Ewa Krawczyk

Jesienna aura puka do naszych okien. Nie da się ukryć, że dni stają się coraz krótsze, poranki chłodniejsze, a nasza letnia garderoba nie opuści szafy przez długie miesiące. Deszczowa pogoda sprawia, że jesteśmy mniej energiczni, mamy mniej sił witalnych i pozytywnej energii. Ciężko wstawać z uśmiechem na twarzy, kiedy nie towarzyszą nam promienie słoneczne. Aktywność fizyczna i dieta na pewno pomogą nam przetrwać ciężkie dni. Możemy również wspomóc się rozgrzewającymi przyprawami, które wzmocnią nasz organizm i dodadzą aromatu codziennym posiłkom.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Curry

To przyprawa o silnych właściwościach rozgrzewających, wspomaga spalanie tłuszczu, metabolizm oraz perystaltykę jelit. W jej skład wchodzą: chilli, pieprz, gałka muszkatołowa, kardamon, kozieradka, goździki, cynamon, imbir i kmin rzymski.

Zastosowanie: idealna do zup i dań mięsnych. Doskonale pasuje do warzywnych dań jednogarnkowych typu dhal.

Kurkuma

Jest to kłącze bardzo podobne do imbiru, wykorzystywane w kuchni od wielu lat. Kupujemy ją w formie żółtego proszku, który kolor zawdzięcza substancji zwanej kurkuminą. Kurkuma ma działanie antybakteryjne, hamuje stany zapalne, wspomaga procesy leczenia, oczyszcza organizm z toksyn, redukuje zły cholesterol. Pomaga na dolegliwości trawienne oraz ma działanie antynowotworowe. Dużą przyswajalność ma w połączeniu z pieprzem.

Zastosowanie: idealna do zup, dań jednogarnkowych, sosów do sałatek na bazie oliwy, kasz i ryżu.

Kmin rzymski

Nie mylić z kminkiem, gdyż to zupełnie inna przyprawa. Kmin, zwany również kuminem, pobudza trawienie, działa rozkurczowo, moczopędnie, ma właściwości przeciwzapalne i przeciwskurczowe. Przyspiesza laktację i łagodzi nudności u kobiet w ciąży.

Zastosowanie: do dań ciężkostrawnych, mięsnych, duszonych i grillowanych, do warzyw wzdymających z fasolą i bakłażanem. Ma szerokie zastosowanie w kuchni portugalskiej i hiszpańskiej.

Tymianek

To bardzo niedoceniana przyprawa o działaniu rozgrzewającym, przeciwgrzybiczym i przeciwwirusowym. Wspomaga  leczenie przeziębienia, gardła oraz zapalenia oskrzeli.

Zastosowanie: doskonały do dań mięsnych i rybnych, wspaniale uzupełnia smak pasztetów, farszów, wędlin i gulaszy. Świetnie wspomaga leczenia gardła poprzez płukanki czy herbatkę tymiankową z miodem.

Cynamon

Rozgrzewający, o mocnym działaniu oksydacyjnym, stosowany przy przeziębieniach, stanach zapalnych i ogólnym osłabieniu organizmu. Ma działanie przeciwbakteryjne i antygrzybicze.

Zastosowanie: słodkawy i korzenny smak sprawia, że doskonale nadaje się do naparów ziołowych, ciast, deserów, śniadań na słodko i kawy.  

Goździki

Bardzo aromatyczna przyprawa w kształcie kwiatów. Wzmacnia układ odpornościowy, stymuluje układ trawienny i oczyszcza z toksyn. Goździki zawierają przeciwutleniacze zapobiegające starzeniu się organizmu.

Zastosowanie: goździki mają słodko-cierpki smak i nadają się do herbat, naparów ziołowych, kompotów, pieczonych jabłek i wypieków. Można je dodać do kapusty, dziczyzny i pieczonych mięs.

Imbir

Kolejna rozgrzwająca przyprawa, idealna przy wychłodzeniu organizm i pierwszych oznakach przeziębienia. Imbir powinien towarzyszyć nam przez cały okres zimowy, gdyż działa przeciwzapalnie, przeciwskurczowo, łagodzi ból i zmniejsza stany zapalne stawów.

Zastosowanie: ostry i cierpki smak sprawia, że nadaje się do wielu potraw mięsnych i warzywnych, do zup, sosów, marynat i sałatek. Pasuje również do naparów ziołowych, herbat oraz ciast i deserów.

Czosnek

Znany ze swoich właściwości i często używany na wzmacnianie odporności. Działa antyoksydacyjnie, przeciwzapalnie, przeciwwirusowo i antygrzybiczo. Zawiera naturalny antybiotyk oraz chroni jelita wpływając na utrzymanie flory bakteryjnej.

Zastosowanie: do potraw mięsnych i warzywnych, mięs zapiekanych, grillowanych, duszonych. Idealny do sosów, sałatek, pasztetów i wędlin.



W artykule mówimy o: Zdrowie