Tłuszcz, który sprawia, że jesteś mądrzejszy

Badania naukowe są zgodne co do tego, że nadmiar tkanki tłuszczowej, otyłość, nadwaga wpływają na obniżenie inteligencji i funkcji mózgu. Inaczej jest jednak ze spożywanym tłuszczem. Określony rodzaj tłuszczu może wpływać na podniesienie inteligencji.

Otyłość a inteligencja

Kilka lat temu w pewnym badaniu opublikowanym w czasopiśmie "Neurology" wykazano, że osoby z nadwagą nie są tak inteligentne, jak osoby szczuplejsze. Dokładniej, naukowcy odkryli związek między otyłością, a osłabieniem funkcji poznawczych.

Odkrycie to było co najmniej kontrowersyjne i niepoprawne politycznie. Jednakże inne badania doszły do tego samego wniosku: nadwaga utrudnia funkcjonowanie mózgu.

Chociaż nadmiar tkanki tłuszczowej powoduje obniżenie funkcji umysłowych, jedzenie tłuszczu - przynajmniej odpowiedniego rodzaju - może mieć przeciwny skutek.

Co sprawia, że myślisz o wiele lepiej?

To, co jemy, wpływa na nasze zdolności poznawcze - co do tego nie ma wątpliwości. Naukowcy mieli jednak problem z ustaleniem, jak to działa.

Okazuje się, że ogólna inteligencja jest związana z wydajnością i organizacją sieci zadaniowej twojego mózgu. To część mózgu, która dba o codzienne rozwiązywanie problemów i zadania wymagające uwagi.

Naukowcy oceniali, jak dobre połączenia ma sieć neuronowa. Im połączenia neuronowe są lepsze, jest ich więcej, tym wyższy poziom inteligencji danej osoby.

Spożycie tłuszczów a inteligencja

W jednym z badań, w którym udział wzięło 99 dorosłych osób, powiązano ogólną inteligencję ze spożyciem jednonienasyconych kwasów tłuszczowych (MUFA). W skrócie - ci, którzy spożyli więcej MUFA mieli wyższy poziom inteligencji. Uczestnicy badania z wyższymi poziomami MUFA we krwi mieli lepsze połączenia sieci neuronowej.

Co to dla ciebie znaczy?

Aby uniknąć pogorszenia funkcji poznawczych i zmaksymalizować inteligencję, koncentrację i umiejętności rozwiązywania problemów utrzymuj prawidłową masę ciała i

uwzględnij tłuszcze jednonienasycone w swojej diecie.

Znajdziesz je w takich produktach, jak:

  • oliwa z oliwek,
  • orzechy i masło orzechowe,
  • jajka,
  • awokado.

Podsumowując: otyłość i nadwaga skorelowane są z gorszym funkcjonowaniem mózgu i niższym poziomem inteligencji, niż ma to miejsce u osób o prawidłowej masie ciała. Spożywanie tłuszczów jednonienasyconych pozytywnie wpływa na funkcje poznawcze mózgu.