Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Mięśnie, które najtrudniej zbudować

Mięśnie, które najtrudniej zbudować

Agata Bugorska

Każdy z nas ma takie partie w ciele, które przyprawiają o zawrót głowy, bo nijak nie chcą współpracować. Robiąc redukcję to właśnie te najbardziej oporne miejsca nie będą się chciały zmniejszyć, a właśnie na nich zależy nam najbardziej. Natomiast robiąc masę to miejsca, które najbardziej chcemy rozbudować i zwykle najtrudniej je zmienić.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Pocieszeniem może być to, że są takie grupy mięśniowe, których oporność jest powtarzalna u większości osób. Dlaczego tak ciężko się nad nimi pracuje? Taka ich specyfika i potrzebują specjalnego podejścia i odpowiednich metod treningowych.

Mięsień  trójgłowy łydki

Nikogo zapewne nie dziwi, że w pierwszej kolejności poruszamy właśnie tą partię. Albo są za duże, albo za małe. Ciężko je odchudzić i ciężko zbudować. Nie znaczy to jednak, że się nie da. Problem z łydkami związany jest w dużej mierze z tym, że jest to jeden z częściej używanych przez nas mięśni - pracują podczas każdego wykonanego kroku, są bardzo wytrzymałe i silne. Wniosek z tego taki, że potrzebują silnego bodźca, by móc zareagować. A czy w ogóle wykonujemy trening łydek? Zwykle zostawiamy sobie tą partię na koniec treningu i robimy jedno lub dwa ćwiczenia. Ciężko tutaj mówić o szczególnych bodźcach.

Jak zatem trenować łydki?

Zacznijmy od budowy. Mięsień trójgłowy łydki składa się z mięśnia brzuchatego oraz płaszczkowatego. Pierwszy z nich jest mięśniem powierzchownym i składa się z dwóch głów - przyśrodkowej i bocznej. Drugi jest mięśniem głębokim, leżącym pod mięśniem brzuchatym.

Mięśnie łydki zbudowane są w większości z włókien wolnokurczliwych, a te z kolei rozwijają się najlepiej, gdy są poddawane treningom mocno objętościowym. Liczba powtórzeń zależna jest od rodzaju ćwiczenia, obciążenia i tempa ruchu, ale najbardziej optymalnym czasem trwania jednej serii jest 20 do 40 sekund. Takich serii powinno być dużo np. 5-6, a przerwy pomiędzy nimi jak najkrótsze. Ważne też jest, aby ruch był prowadzony w pełnym zakresie, czyli do rozciągnięcia mięśnia.

Przykładowe ćwiczenia

wspięcia na palce stojąc

wspięcia na palce siedząc

wspięcia na palce z wykorzystaniem suwnicy

Mięsień  najszerszy  grzbietu

To trochę paradoks, że jeden z największych mięśni w naszym ciele jest partią problematyczną. Chodzi o to, że ciężko jest ten mięsień wyizolować. Zwykle wszystkie okoliczne mięśnie będą próbowały go wspierać, jak tylko mogą. Aby świadomie zaangażować mięsień najszerszy grzbietu istotna jest ruchomość łopatek i dobra świadomość własnego ciała. Mięsień ten położony jest w dolnej części oraz w bocznych partiach grzbietu i pełni wiele istotnych funkcji. Oprócz tego, że jest bardzo silnym stabilizatorem kręgosłupa to współpracuje z mięśniami obręczy barkowej, miednicy czy mięśniami oddechowymi.

Jakie ćwiczenia angażują ten mięsień?

podciąganie i opuszczanie na drążku

ściąganie drążka wyciągu górnego do klatki piersiowej

ściąganie trójkąta wyciągu górnego do klatki piersiowej

Istotne w tych ćwiczeniach jest odpowiednie ułożenie ciała. Od tego zależy, które partie będą ponosiły największe przeciążenie, np. podciągając się na drążku w wąskim uchwycie mocniej zaangażujemy dolne partie pleców, z kolei wykonując to samo ćwiczenie w szerszym uchwycie pięknie angażujemy mięsień najszerszy grzbietu.

Z pewnością można dodać jeszcze jakieś partie do tego małego zestawienia. Najważniejszy jednak wniosek jest taki, że na każdy mięsień można znaleźć sposób - trzeba tylko obrać dobrą taktykę.



W artykule mówimy o: Trening