Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Karotenoidy chronią przed zanikiem mięśni

Karotenoidy chronią przed zanikiem mięśni

Tomasz Maciołek

Badacze z Japonii przeprowadzili eksperyment, w którym dowiedli, że wysokie spożycie karotenoidów takich, jak np. beta-karoten, wykazuje działanie ochronne dla tkanki mięśniowej. Co prawda wykorzystali dość niebezpieczne dla zdrowia dawki beta-karotenu, jednak badania są dość obiecujące.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Badanie

Naukowcy stowarzyszeni z Uniwersytetem Prefektury Osaka wykorzystali w badaniu myszy, które poddano odnerwieniu kończyn, w związku z tym, nie mogły one chodzić. Myszy zostały podzielone na grupę otrzymująca wsparcie beta-karotenem drogą doustną, jak i grupę bez suplementacji.

Wyniki

U myszy, które otrzymywały wsparcie beta-karotenem mięsień płaszczkowaty zmniejszał swoją objętość mięśniową mniej gwałtownie, niż u zwierząt nie wspomagających się suplementacją. Ilość białka odpowiedzialnego za sygnał, że komórki mięśniowe powinny zostać poddane atrofii również był mniejszy w grupie suplementującej beta-karoten. 

Wnioski

Naukowcy dokładnie nie poznali jeszcze mechanizmu działania beta-karotenu na proces hamowania atrofii mięśniowej. Sugerują jednak, że wykorzystanie karotenoidów może być przydatnym działaniem, zapobiegającym powstawaniu szlaków chemicznych wskazujących na atrofię mięśni. 

Dawka użyta w przypadku eksperymentu w przeliczeniu na dawkę dla człowieka wynosiła około 100 mg, co jest ilością wykazującą działania niepożądane. Istnieją doniesienia naukowe, że tak wysokie dawki mogą posiadać nawet skutek kancerogenny. Wysokie dawki beta-karotenu przekształcane są w retinol, którego znaczne ilości nie sprzyjają utrzymaniu zdrowia, a mogą nawet stymulować powstawanie niektórych rodzajów nowotworów. 

W żywności wyróżniamy jednak również inne rodzaje karotenoidów, które nie ulegają przekształceniu do witaminy A, a należą do nich: alfa-karoten, beta-kryptoksantyna, likopen, astaksantyna czy luteina.

 


Źródła: Źródło: https://www.cambridge.org/core/journals/british-journal-of-nutrition/article/preventive-effect-of-carotene-on-denervationinduced-soleus-muscle-atrophy-in-mice/D6EA31DEDD42A6FD199EB464380CC678


W artykule mówimy o: Zdrowie Dietetyka i zdrowe odżywianie