Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Czy flora bakteryjna zmienia się  z wiekiem?

Czy flora bakteryjna zmienia się z wiekiem?

Kinga Żuralska - Trener Personalny

Wewnątrz jelit znajduje się żywy ekosystem zwany mikrobiomem. Ten wewnętrzny ekosystem składa się ze 100 bilionów bakterii. W jelitach zdrowego człowieka powinno się znajdować minimum 1,5 kg, a najlepiej 2 kg dobrych bakterii.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 50 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 4000 posiłków i 500 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Podobnie, jak odcisk palca, mikrobiom jelitowy jest wyjątkowy i nikt nie ma dokładnie takich samych bakterii. Indywidualna flora bakteryjna wpływa na zdrowie na wiele sposobów. Na najbardziej podstawowym poziomie, dobre bakterie chronią przewód pokarmowy i wpływają na jego prawidłowe funkcjonowanie. Mikroflora jelitowa chroni przewód pokarmowy przed licznymi szkodliwymi drobnoustrojami, które mogą wniknąć do niego wraz z pożywieniem. Bakterie jelitowe mają jednak wpływ nie tylko na układ pokarmowy, ale na zdrowie całego organizmu, w tym na nasz nastrój.

Naukowcy odkryli, że zdrowe bakterie jelitowe są ważne nie tylko dla zdrowia jelit, ale także dla 70% twojego układu odpornościowego. Co więcej, dobre bakterie wpływają na nastrój poprzez interakcję z jelitowym układem nerwowym. Inną florę jelitową maja osoby szczupłe i osoby otyłe. U tych drugich obserwuje się zbyt małe ilości dobrych bakterii. Bakterie jelitowe mogą nawet odgrywać rolę w tym, czy dana osoba rozwinie chorobę serca. Niektóre bakterie wytwarzają związek zwany N-tlenkiem trimetyloaminy, znany również jako TMA0. Badania pokazują, że wyższy poziom TMA0 we krwi wiąże się z większym ryzykiem zawału serca i udaru mózgu. Ponadto bakterie jelitowe wpływają również na aktywność układu odpornościowego, w tym na stany zapalne, a jak już obecnie wiemy, zapalenie jest związane z niemal każdą przewlekłą chorobą.

Mikroflora jelitowa a starzenie się

Bakterie jelitowe odgrywają ważną rolę w utrzymaniu zdrowia, można się więc zastanawiać, czy i jaką odgrywają rolę w procesie starzenia się.

Pierwszy kontakt dziecka z florą bakteryjną ma miejsce w trakcie porodu, o ile ten odbywa się droga naturalną. Kontakt z florą bakteryjną matki jest niezwykle ważny dla dziecka i umożliwia rozwinięcie przez niego własnej mikroflory jelitowej. Badania pokazują, że dzieci urodzone przez cesarkę są bardziej narażone na choroby autoimmunologiczne i alergie, w tym cukrzycę typu 1 i astmę.

Mikroflora jelitowa wpływa na stan twojego zdrowia od momentu narodzin aż do śmierci. W okresie niemowlęcym twój mikrobiom jest zdominowany przez grupę bakterii o nazwie Bifidobacterium. W przeciągu pierwszych lat życia dziecka mikroflora stopniowo formuje się w typowy zestaw drobnoustrojów dorosłego człowieka. Dopiero skład mikroflory 2-letniego dziecka przypomina składem tę znajdującą się u dorosłego człowieka. Obserwowany jest stopniowy wzrost udziału Bacteroides przy równoczesnym obniżeniu liczebności Bifidobacterium i Lactobacillus. Skład mikroflory dorosłego człowieka jest stosunkowo stabilny, niemniej jednak w podeszłym wieku zauważalny jest spadek liczby Bacteroides z równoczesnym wzrostem liczebności Enterococcus i Escherichia coli.

Jakie jest znaczenie tych zmian? Badania powiązały utratę różnorodności bakterii jelitowych u osób starszych ze zwiększonymi wskaźnikami stanu zapalnego. Zróżnicowana populacja bakterii jelitowych powiązana jest z lepszym zdrowiem i potencjalnie niższym ryzykiem chorób.

Jak dbać o prawidłowy skład flory bakteryjnej?

Jak wspomniałam wyżej brak różnorodności drobnoustrojów zasiedlających jelita wiąże się ze stanem zapalnym i problemami zdrowotnymi. Z tego powodu utrzymanie zróżnicowanej flory jelitowej jest niezwykle ważne.

Jak można się spodziewać, ogromne znaczenie ma to, co jemy. Zdrowe bakterie jelitowe rozwijają się, gdy w naszej diecie obecny jest błonnik, prebiotyki i probiotyki.

Prebiotyki to w zasadzie węglowodany o niskiej masie cząsteczkowej, które można znaleźć w żywności, takiej jak: cebula, pszenica, czosnek i korzeń cykorii. Prebiotyki definiujemy, jako substancję obecną lub wprowadzoną do pożywienia w celu pobudzania rozwoju prawidłowej flory jelit i tym samym poprawy zdrowia.
Prebiotyki w odróżnieniu od probiotyków nie zawierają żadnych mikroorganizmów, a jedynie substancje stymulujące. Najpopularniejszymi prebiotykami są inulina i oligofruktoza, które często wykorzystuje się, jako zamienniki cukru i tłuszczu. Prebiotyki w produktach spożywczych funkcjonują, jako błonnik pokarmowy.

Najlepsze źródła prebiotyków to karczochy, szparagi, płatki owsiane, rośliny strączkowe, cebula i banany.

Na uwagę zasługuje krótkołańcuchowy kwas tłuszczowy wytwarzany przez bakterie jelitowe, czyli kwas masłowy, który służy, jako źródło energii dla komórek jelitowych i ma działanie przeciwzapalne.

Poza wspomnianymi wyżej prebiotykami, dbać powinniśmy również o probiotyki. Najczęściej, jako probiotyki wykorzystuje się bakterie kwasu mlekowego z rodzajów Lactobacillus i Bifidobacterium. Każdy mikroorganizm uznany za probiotyk musi mieć udokumentowane działanie prozdrowotne.

Probiotyki można znaleźć w jogurtach, kiszonkach i suplementach probiotycznych , które zawierają szczepy bakterii bifidus i acidophilus. Badania wykazały, że kolonie w naszym jelitach mogą rosnąć wraz ze wzrostem spożycia probiotyków, co prowadzi do zwiększenia funkcjonalności układu trawiennego, zwiększenia funkcji układu odpornościowego, a także większej odporności organizmu na alergie pokarmowe i nietolerancje pokarmowe.

Ważne jest również unikanie czynników, które szkodzą bakteriom jelitowym. Takimi czynnikami są np. antybiotyki.

Antybiotyki przyjmujemy po to, by zwalczyć bakterie. W przypadku zapaleń wirusowych, przyjmowanie antybiotyków w niczym nam nie pomoże. Warto o tym pamiętać i nie przyjmować bezmyślnie antybiotyków przy każdych problemach zdrowotnych. Antybiotyki niszczą nie tylko bakterie chorobotwórcze, ale i te pożyteczne zamieszkujące nasze jelita.

W ostatnim czasie coraz więcej mówi się o szkodliwym wpływie antybiotyków na naszą florę bakteryjną i układ odpornościowy i o tym, że antybiotyków stanowczo nadużywamy. Są jednak takie sytuacje, gdy antybiotyk staje się koniecznością.

Podsumowując

Bakterie jelitowe odgrywają ważną rolę w utrzymaniu zdrowia i starzeniu się. Wpływają na zdrowie na wiele sposobów, wpływając tym samym na wchłanianie składników odżywczych i ilość energii pobieranej z pokarmu, jak i na funkcjonowanie układu odpornościowego. Bakterie jelitowe również produkują niektóre witaminy, w tym witaminy z grupy B i witaminę K.

Upewnij się, że jesz różnorodne produkty bogate w błonnik, w tym prebiotyki, a także produkty fermentowane takie, jak kiszona kapusta. Bakterie jelitowe są ważniejsze, niż myślisz.



W artykule mówimy o: Zdrowie