Trening  na siłę z gumami oporowymi, czy to ma sens?

Różne są metody treningowe, różne cele i narzędzia, by je osiągnąć. Kiedy mówimy "trening siłowy", zwykle widzimy przed oczami siłownię, sztangi, sztangielki. A co z gumami oporowymi? Czy mogą być one tak samo skuteczne do budowania siły, jak hantle?

Niezależnie od tego, w jakim celu wykorzystasz gumy oporowe, to z pewnością docenisz ich mobilność. Są lekkie, zajmują mało miejsca i można je ze sobą zabrać dosłownie wszędzie. Żeby z nich korzystać nie potrzebujesz żadnych specjalnych zaczepów czy innych akcesoriów. Potrzebujesz jedynie trochę miejsca i oczywiście chęci do treningu. To sprawia, że w sytuacjach, kiedy nie masz dostępu do siłowni, a nie chcesz opuszczać treningu, możesz na spokojnie poćwiczyć z gumami w domowych warunkach, na wyjeździe czy choćby w parku. Pakowanie hantli do walizki na wyjazd byłoby z pewnością bardziej kłopotliwe, niż wrzucenie kilku gum oporowych. 

Kwestia mobilności gum jest niepodważalna. A co z efektywnością treningową? Wiele osób powie, że w temacie treningu siłowego nie da się zbyt wiele zrobić, bowiem stanowią one zbyt mały opór. Jak to w końcu jest?

Gumy oporowe vs hantle - czy można powiedzieć, że jedne są lepsze od drugich?

Niech Cię nie zmyli lekkość gum. Gumy oporowe stosowane są od wielu lat zarówno przez sportowców, jak i fizjoterapeutów. W wielu przypadkach okazywało się, że trening siłowy na bazie gum może być równie skuteczny, jak trening z hantlami. W szczególności, jeśli chodzi o aktywację włókien mięśniowych. Trening z gumami może z powodzeniem poprawić wytrzymałość mięśniową i wzrost beztłuszczowej masy ciała. Zatem wcale nie ustępują one hantlom.

Korzyści płynące z treningu z gumami oporowymi

Gumy oporowe oferują nam wiele korzyści, których nie przynosi praca z hantlami. W przypadku tych drugich jesteś zależny od sił grawitacji, a ruchy, które wykonujesz, przebiegają w płaszczyźnie pionowej. Z gumami oporowymi pracuje się inaczej, niezależnie od grawitacji. Oznacza to, że można wykonywać ruchy w wielu różnych płaszczyznach, co wpływa pozytywnie na funkcjonalną sprawność.

Gumy oporowe powodują także stałe napięcie mięśni w pełnym zakresie ruchu. W przypadku hantli, grawitacja zmniejsza część obciążenia podczas ekscentrycznej części ruchu. Krótko mówiąc, grawitacja pomaga nam nieco opuścić ciężar. 

Kolejny plus pracy z gumami jest taki, że nie da się z nimi "oszukiwać". O ile ciężar możesz czasami podrzucić, możesz użyć siły rozpędu, tak z gumami tego nie zrobisz.

Gumy oporowe to także świetne narzędzie do izolowania mniejszych grup mięśniowych i korygowania nierównowagi mięśni. Hantle są dobrym narzędziem treningowych, jednak zwykle angażują one wiele dodatkowych mięśni do pracy, które pomagają i ułatwiają podniesienie obciążenie. I niekoniecznie to są te partie, nad którymi chcemy pracować w danej chwili. Gumy pozwalają na skupienie się na szczegółach. 

Gumy oporowe, jako urozmaicenie treningu

Nawet, jeśli uważasz, że nic nie zastąpi hantli i sztangi, to nic nie stoi na przeszkodzie, by wykorzystać gumy, jako uzupełnienie Twojego bazowego treningu. Wprowadź do swojego planu jeden dzień z gumami, aby poprawić swoją sprawność funkcjonalną i dać mięśniom nowe bodźce. Każde tego typu działanie przyniesie Ci wiele korzyści i może świetnie uzupełnić trening. 

Nie wiesz, jak ćwiczyć z gumami? Zacznij od wykonywania tych samych ruchów, które robisz z hantlami. Szybko zauważysz różnice, jakie są między pracą z obciążeniem a pracą z gumami. Jeżeli z kolei uważasz, że guma stanowi za małe wyzwanie, to pamiętaj, że są różne ich opory (zwykle oznaczone kolorami), możesz też wykorzystać dwie lub trzy jednocześnie.

Podsumowanie

Gumy oporowe to nie tylko narzędzie dla osób będących w podróży. Dają nam one o wiele więcej korzyści, wzmacniając nasze ciało w zupełnie inny sposób, niż hantle. Praca z gumami pozwala na ruchy w wielu płaszczyznach, poprawiając tym naszą sprawność funkcjonalną. Tego rodzaju praca, choć wydaje się niepozorna, może wpłynąć pozytywnie na kształtowanie naszej siły. Oczywiście nie musisz się całkowicie przerzucać z treningu z hantlami i sztangą na gumy, ale jeśli uzupełnisz swój plan o jeden trening lub kilka ćwiczeń z gumami, to z pewnością szybko zauważysz efekty.