Glutamina - suplement, który regeneruje i leczy!

Chcesz szybciej regenerować się po treningu? Powinieneś zacząć suplementować glutaminę! Poza odżywką białkową i kreatyną, l-glutamina jest jednym z kluczowych suplementów w sportach sylwetkowych. Glutamina to niezbędny aminokwas, który wspomaga regenerację mięśni po treningu, wzmacnia układ odpornościowy i wspomaga przyrost masy mięśniowej. Zwiększa również syntezę białek mięśniowych i korzystnie wpływa na trawienie.

Co warto wiedzieć o L-glutaminie?

L-glutamina to alfa aminokwas należący do grupy tzw. aminokwasów endogennych, co oznacza, że nasz organizm jest w stanie syntetyzować go w pewnej, ograniczonej ilości samodzielnie. Najwięcej glutaminy zgromadzone jest w naszych mięśniach szkieletowych, czyli tkankach odpowiadających za wygląd i kształtowanie naszej sylwetki. Glutamina odgrywa kluczową rolę w budowie i naprawie mięśni, syntezie białek mięśniowych, metabolizmie, odbudowie energii komórkowej, trawieniu, wzmacnianiu odporności i wielu procesach anabolicznych. Wart uwagi jest również fakt, iż glutamina jest niezbędna do syntezowania innych aminokwasów oraz puryn czy pirymidyn. Jest również składową najsilniejszego i najważniejszego przeciwutleniacza w naszym organizmie – glutationu.

Skąd czerpać L-glutaminę?

Ten naturalnie występujący związek można znaleźć w różnych produktach spożywczych, można go również przyjmować w formie suplementu. 

Najlepsze naturalne źródła glutaminy w diecie to: ryby, kurczak, wołowina, mleko, jajka, produkty mleczne, szpinak, fasola, buraki i kapusta.

Glutamina w formie suplementu dostępna jest w postaci proszku, płynu, a także tabletek. Miliony sportowców i kulturystów na całym świecie używają tego suplementu każdego dnia. L-glutamina polecana jest nie tylko osobom trenującym sporty sylwetkowe, ale również w leczeniu zespołu jelita drażliwego, bóli nerwowych, bólu mięśni i stawów, bezsenności, lęków, depresji, choroby Leśniowskiego-Crohna, wrzodziejącego zapalenia jelita grubego i wrzodów żołądka. Ze względu na swoje właściwości antykataboliczne, aminokwas ten jest stosowany w leczeniu HIV (AIDS).

Choć opinie na temat l-glutaminy są podzielone, wiele badań potwierdza jej działanie.

Przyjrzyjmy się zatem, co może dać nam suplementacja l-glutaminą.

Zalety L-glutaminy w sporcie

Zainteresowanie glutaminą wśród sportowców wynika głównie z jej właściwości anabolicznych wobec mięśni szkieletowych.

Wiele badań wykazało korzyści związane ze stosowaniem glutaminy, w kontekście poprawy wyników sportowych. Systematyczne spożywanie glutaminy pomaga zachować masę mięśniową, zapobiega katabolizmowi i skraca czas regeneracji między kolejnymi jednostkami treningowymi. Wspiera również funkcjonowanie układu odpornościowego – im rzadziej chorujemy, tym mniej treningów odpuszczamy, a im bardziej regularnie trenujemy, tym lepsze osiągamy efekty. Glutamina zwiększa poziom hormonu wzrostu w organizmie zaledwie 90 minut po spożyciu.

Z glutaminy powstaje glutation. Stanowi on podstawowy przeciwutleniacz w naszym organizmie. Aktywność fizyczna przyczynia się do zwiększonego stresu oksydacyjnego, stąd istotnym jest dostarczenie wraz z dietą/suplementami substancji o działaniu przeciwutleniającym.

Korzystny jest również wpływ glutaminy na wyrównanie poziomu cukru we krwi. Dzięki temu dostawy energii do mięśni mają charakter stały. Glutamina wpływa na regenerację zapasów glikogenu w mięśniach. Dzięki temu jesteśmy w stanie dłużej efektywnie pracować na treningu.

Stosowanie L-glutaminy przynosi wymierne korzyści, zarówno w sportach siłowych, jak i w sportach wytrzymałościowych, szczególnie takich, jak maratony, ultramaratony, kolarstwo. U maratończyków obserwuje się zaburzenie procesu wytwarzania energii w organizmie oraz produkcji neuroprzekaźników. Suplementacja L-glutaminy może przyczynić się do sprawniejszej odbudowy energii komórkowej.

W sportach sylwetkowych natomiast stosowanie suplementu diety z l-glutaminą może pomóc w budowaniu beztłuszczowej masy mięśniowej i szybszej regeneracji po wysiłku. Przyczyni się również do zwiększenia siły mięśni, jak również umożliwi dłuższą pracę mięśni w trakcie treningu.

Kiedy jeszcze warto przyjmować L-glutaminę?

  • w stanach obniżonej odporności, ponieważ glutamina stymuluje pracę układu odpornościowego;
  • przy problemach z układem trawiennym, ponieważ poprawia stan nabłonka jelit;
  • w stanach wyczerpania psychicznego;
  • przy intensywnej pracy umysłowej, ponieważ poprawia koncentrację i wspomaga pracę mózgu;
  • w trakcie diety redukcyjnej, gdyż pomoże zachować więcej masy mięśniowej i stracić więcej tkanki tłuszczowej.

Podsumowując, regularne ćwiczenia, zbilansowana, pełnowartościowa dieta wraz z suplementacją glutaminą, pomogą uzyskać Ci wymarzoną sylwetkę. L-glutamina poprawi Twoją koncentrację i ustabilizuje poziom cukru we krwi. Badania wskazują, że glutamina pomaga uzupełnić zapasy glikogenu w mięśniach, wspiera syntezę białek mięśniowych i wyrównuje poziom pH w organizmie. Ze względu na działanie przeciwzapalne jest korzystna dla osób cierpiących na bóle kolan i pleców.

Glutamina jest obok odżywki białkowej i kreatyny, jednym z najpopularniejszych suplementów sportowych dostępnych na rynku. Nie wykazano efektów ubocznych związanych z suplementacją glutaminą. Nie zaleca się jednak, by przyjmowały ją osoby chore na cukrzycę. L-glutamina nie jest cudownym lekiem na wymarzoną sylwetkę, jednak wraz z dietą i treningami może pomóc w osiągnięciu najlepszych wyników.