Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia

Od czego rośnie brzuch?

Od czego rośnie brzuch?
Jedni mają kratę, inni „Maćka”. Tym pieszczotliwym terminem określamy zwykle miękki, swobodnie falujący brzuch, któremu dość daleko do estetyki. „Maciek” gromadzi zwykle sporo tkanki tłuszczowej wokół pasa, ale także w dolnej czy górnej części brzucha.

Poza estetyką, taki brzuch jest również zagrożeniem dla naszego zdrowia. Jeżeli łapiąc za brzuch czujesz, że jest tam sporo tłuszczu, to jesteś narażony na dużo większe ryzyko wystąpienia stanu przedcukrzycowego, cukrzycy typu 2 i chorób układu krążenia. To wystarczające powody, by zadbać o siebie i postarać się usunąć ze swojego życia to, co Tobie szkodzi i może skracać życie. 

Poznaj 6 głównych przyczyn nadmiarowego tłuszczu wokół brzucha

Starzenie się

Nie jest tajemnicą, że wraz z wiekiem zwalnia nasz metabolizm, mamy też mniej siły na różne aktywności. Wraz z wiekiem łatwiej nam przychodzi gromadzenie się tkanki tłuszczowej. Dodatkowo, u kobiet znaczenie mają zmiany hormonalne. W okresie menopauzy spada poziom estrogenu, a to sprzyja gromadzeniu się dodatkowej tkanki tłuszczowej, szczególnie wokół brzucha. Innym hormonem, który przyczynia się do wzrostu poziomu tkanki tłuszczowej jest hormon stresu, czyli kortyzol. Jego poziom wzrasta m.in. wtedy, kiedy spada estrogen.

Insulinooporność

Insulinooporność, czyli mniejsza wrażliwość na insulinę, to kolejna przyczyna gromadzenia się tłuszczu. Jednym z objawów pogorszenia wrażliwości na insulinę jest zwiększenie się obwodu talii i nagromadzenie tkanki tłuszczowej wokół brzucha. Badania krwi mogą wskazać również stopniowy wzrost trójglicerydów, spadek poziomu dobrego cholesterolu HDL, a także wzrost ciśnienia krwi. Wszystkie te czynniki wraz z większym obwodem talii są oznakami stanu przedcukrzycowego. Nie można tego lekceważyć.

Insulinooporność można rozwinąć w każdym wieku, choć osoby starsze są nieco bardziej predysponowane. Wiek nie jest kluczowym czynnikiem, bo nawet młode kobiety, cierpiące na zespół policystycznych jajników, mają obniżoną wrażliwość na insulinę. One także gromadzą dużo więcej tkanki tłuszczowej wokół brzucha. 

Chroniczny stres

Kiedy Twój organizm jest poddawany stresom, wówczas nadnercza uwalniają szereg hormonów, w tym także kortyzol, na który się mówi potocznie, że jest to hormon stresu. Kortyzol przygotowuje Twoje ciało do działania w okresie stresów, ale niesie to za sobą niezbyt korzystne skutki. Rozkłada on glikogen i stymuluje wątrobę do większej produkcji glukozy. Co prawda, otrzymujesz dzięki temu więcej paliwa, ale często jest go za dużo, co powoduje gromadzenie się większej ilości tłuszczu wokół brzucha. Nie obawiaj się, że Twój brzuch się diametralnie zmieni pod wpływem krótkotrwałego stresu, ale jeśli stres jest Twoim notorycznym towarzyszem, to prędzej czy później Twoje ciało odczuje jego skutki. 

Tłuszcz nie gromadzi się jedynie powierzchownie. Na jego nadmiar narażone są także nasze narządy wewnętrzne, m.in. wątroba. Zbyt otłuszczona wątroba może prowadzić do stanu zapalnego i w skrajnych przypadkach do marskości wątroby. To dość ważne, by zdać sobie sprawę z potencjalnego ryzyka i móc odpowiednio wcześnie podjąć działania. 

Niedostateczna ilość snu

Niewystarczająca ilość snu przez wiele dni lub tygodni może spowodować wzrost poziomu kortyzolu, a ten z kolei powoduje wzrost tkanki tłuszczowej wokół brzucha i talii. Nie jest to zaskakujące, ponieważ zbyt mało snu jest silnym czynnikiem stresującym dla twojego organizmu. Podobnie, jak przewlekły stres psychiczny i fizyczny podnosi poziom kortyzolu, tak i niewystarczający sen powoduje, że nadnercza wytwarzają więcej kortyzolu. Również bezsenność podnosi poziom kortyzolu. Jak widzisz, jakość snu ma ogromne znaczenie nie tylko dla Twojego samopoczucia, wydajności, ale także dla wyglądu zewnętrznego i estetyki ciała. 

Niewłaściwa dieta

Spożywanie mocno przetworzonych produktów przyczynia się do powstawania większej ilości tłuszczu wokół brzucha. Główną tego przyczyną jest nadmiar kalorii, ponieważ do wielu produktów przetworzonych dodawane są spore ilości cukru czy tłuszczu. Wszystko po to, żeby poprawić smakowitość tych produktów, a jeśli coś smakuje, to oczywiste jest, że chętniej zjemy więcej. Co więcej, większość tych produktów nie zawiera błonnika, który mógłby nieco obniżyć poziom cukru we krwi po zjedzeniu czegoś słodkiego. Dlatego dużo lepiej sięgać po owoce, warzywa nieskrobiowe, wysokiej jakości źródła chudego białka, zdrowe tłuszcze czy produkty pełnoziarniste. Produkty przetworzone nie tylko zawierają więcej cukru, ale mają też dużo mniej wartości odżywczych. 

Dieta to ważny czynnik nie tylko dla naszego brzucha, ale dla ogólnego zdrowia. Zła dieta to większe ryzyko problemów zdrowotnych, takich jak choroby serca, cukrzycy czy niektórych form nowotworu.

Brak aktywności

To chyba nie powinno nikogo dziwić, że brak ruchu przyczynia się do gromadzenia większej ilości tkanki tłuszczowej, nie tylko w okolicach brzucha. Warto wprowadzić ćwiczenia, ale trzeba to zrobić mądrze, bowiem rzucenie się na niezliczone godziny cardio może przynieść odwrotny skutek. Nie chodzi o samo spalanie kalorii. Obciążając organizm można spowodować wzrost poziomu kortyzolu, a już wiemy, że przyczynia się on do gromadzenia tłuszczu. Wyższy poziom kortyzolu może nam jedynie utrudnić zrzucanie brzucha. Wymień część swoich treningów cardio na trening siłowy. Możesz także z czasem dodawać do swojego treningu siłowego o średniej intensywności, krótkie sesje treningu interwałowego o wysokiej intensywności. Pamiętaj też o regeneracji, bo nie chodzi o wpadanie ze skrajności w skrajność.

Postaw również na więcej aktywności w ciągu dnia. Takiej spontanicznej aktywności, jak spacer, chodzenie po schodach zamiast jazdy windą. Nawet krótkie, lekkie aktywności przyniosą Ci dużo więcej korzyści, niż siedzenie cały dzień.

Problemy zdrowotne

Miękki brzuch może być także oznaką problemów zdrowotnych. Wspomnieliśmy już o zespole policystycznych jajników. Problem z nadmierną tkanką tłuszczową może oznaczać też problemy z tarczycą, zespołem Cushinga. Jeśli zauważysz, że nagle wzrasta u Ciebie poziom tkanki tłuszczowej i nie wiesz dlaczego, to warto zgłosić się do lekarza i przebadać. 

Podsumowanie

Jak widzisz, różne są powody gromadzenia się tłuszczu wokół brzucha i nie zawsze wynikają one z nadwyżki kalorycznej. Czasami drobne zmiany w życiu mogą zmniejszyć ryzyko wystąpienia niektórych chorób, a także zadbać o Twój wygląd. 

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę