Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia

Kiełki brokuła chronią żołądek i jelita przed stanami zapalnymi

Kiełki brokuła chronią żołądek i jelita przed stanami zapalnymi
Brokuły są wypełnione witaminami i minerałami, a ich spożywanie jest korzystne dla zdrowia. Co ważne, warzywo to jest po prostu smaczne i znajduje wiele ciekawych zastosowań w kuchni.

Brokuły należą do grupy warzyw krzyżowych, zalicza się do niej również takie warzywa, jak: jarmuż, brukselka, kapusta, kalafior. Brokuły nazywa się niekiedy również kapustą szparagową lub zielonym kalafiorem. Właściwości brokułów ceniono już w starożytności, zwłaszcza w rejonie Morza Śródziemnego, skąd pochodzi to wartościowe, zielone warzywo.

Warzywo to jest niezwykle wartościowe, ale  kiełki są jeszcze lepsze! Kiełki otrzymywane z nasion roślin i dostępne są w sklepach przez cały rok. Na największą uwagę zasługuje fakt, że charakteryzują się dużo większą zawartością składników odżywczych, w porównaniu do dojrzałej rośliny. Kiełki brokuła bardzo przypominają kiełki lucerny i są zwykle zbierane, gdy mają zaledwie trzy do pięciu dni. W smaku są ziemiste i pieprzne, co czyni je idealnym dodatkiem do wielu potraw.

Kiełki brokułów mogą zapobiegać rakowi żołądka

Kiełki brokułów są bogate nie tylko w składniki odżywcze, takie jak: witamina K, witamina C, białko, potas, żelazo, mangan, kwas foliowy i błonnik pokarmowy, ale także w ważne związki prozdrowotne i fitochemiczne, takie jak: indolo-3-karbinol, karotenoidy , kaempferol i kwercetyna. Ich najsilniejszym związkiem jest glukorafanina, związek glukozynolanowy, który po rozbiciu wytwarza sulforafan (SFN).

Ten bogaty w siarkę związek powszechnie występujący w warzywach krzyżowych, takich jak: kapusta, bok choy, gorczyca, brukselka, kalafior, brokuł, jest znany z wielu korzyści prozdrowotnych . Jedną z nich jest zapobieganie rakowi żołądka. Według badań, sulforafan ma zdolność ochrony żołądka i jelit przed zapaleniem błony śluzowej żołądka lub stanem zapalnym błony śluzowej żołądka, który nieleczony może przekształcić się we wrzody i tym samym zwiększyć ryzyko raka żołądka. Istnieją dwie główne przyczyny zapalenia błony śluzowej żołądka: infekcje wywołane przez bakterie Helicobacter pylori oraz skutki uboczne przyjmowania niesteroidowych leków przeciwzapalnych (NLPZ).

Włączenie kiełków brokuła do codziennej diety hamuje rozwój bakterii Helicobacter pylori, która zwiększa ryzyko owrzodzenia żołądka i może prowadzić do powstania nowotworu.

Przeprowadzone w Japonii badania wykazały, że spożywanie codziennie, przez dwa miesiące, około 70 gramów kiełków brokułów, pomaga zwalczać Gram-ujemną bakterię, która powoduje zapalenie żołądka.

Według badaczy, sulforafan zawarty w kiełkach brokuła skutecznie hamował rozwój bakterii  Helicobacter pylori.

W przeprowadzonych badaniach wzięło udział 50 osób zainfekowanych bakterią H. pylori. Do diety połowy badanych włączono kiełki brokuła, a pozostałej połowy - kiełki lucerny, które są bogate w fitochemikalia, jednak nie zawierają sulforafanu.

Po upływie dwóch miesięcy test na obecność H. pylori (HpSA) wykazał, że liczba komórek bakterii u pacjentów spożywających kiełki brokułów, zmniejszyła się o ponad 40 proc. Zmiany takiej nie zaobserwowano u osób, które spożywały kiełki lucerny. Badacze podkreślają jednak, że choć zmniejszyło się nagromadzenie szkodliwej bakterii, samo spożywanie kiełków nie jest w stanie jej wyeliminować. 

Pozostałe korzyści spożywania kiełków brokułów

Pomagają zapobiegać przedwczesnemu starzeniu się - kiełki brokułów są pełne przeciwutleniaczy, które mogą neutralizować aktywność wolnych rodników i stres oksydacyjny w organizmie. Te, w połączeniu z wysoką zawartością witaminy A i witaminy C, pomagają zapobiegać przedwczesnemu starzeniu się.

Pomagają poprawić zdrowie serca - Według badań dieta bogata w pokarmy zawierające sulforafan może pomóc obniżyć poziom trójglicerydów i ciśnienie krwi. To z kolei może pomóc obniżyć ogólne ryzyko problemów sercowo-naczyniowych, takich jak: miażdżyca, zawały serca, a nawet udary.

W artykule mówimy o: Zdrowie Dietetyka i zdrowe odżywianie

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę