Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Mit diety ketogenicznej. Czy dieta keto jest najskuteczniejsza?

Mit diety ketogenicznej. Czy dieta keto jest najskuteczniejsza?

Kinga Żuralska

Dieta ketogeniczna jest jedną z modnych diet, o których dużo słyszy się ostatnimi czasy. Zwolennicy diety ketogenicznej przekonują, że pomoże ona w zgubieniu nadprogramowych kilogramów szybciej, niż inne diety.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 50 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 4000 posiłków i 500 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

W wielu przypadkach wypróbowanie tego modnego stylu żywienia faktycznie może przynieść ogromne korzyści i być skuteczną metodą redukcji tkanki tłuszczowej. Nie oznacza to jednak, że jest to jedyne słuszne rozwiązanie, dobre dla każdego, a z pewnością nie jest to jedyny sposób na to, by schudnąć i czuć się dobrze.

Czy Twoim celem jest ograniczenie masy ciała w krótkim okresie, czy chcesz pozostać szczupły na dobre? Czy wyobrażasz sobie życie bez chleba, makaronu, owoców? To może być problem w przypadku diety ketogenicznej. Dieta ta może bowiem sprawić, że schudniesz, ale wiele osób nie będzie w stanie utrzymać tego stylu żywienia na stałe, co sprawi, że waga wróci.

Jak to się dzieje, że chudniemy?

Podstawowa zasada, która pozostaje niezmienną prawdą w przypadku odchudzania, nie ma nic wspólnego z ilością spożywanych węglowodanów. Utrata masy ciała polega zawsze na utrzymaniu deficytu kalorycznego. Deficyt możemy osiągnąć dzięki zmniejszeniu ilości spożywanych kalorii i/lub wprowadzeniu większych wydatków energetycznych w postaci aktywności fizycznej. Utrzymanie deficytu w odpowiednio długim czasie pozwala na chudnięcie.

Dieta ketogeniczna może, ale nie musi spełniać te warunki. Ketoza jest dietą eliminacyjną (eliminujemy węglowodany). Z założenia diety eliminacyjne ułatwiają zmniejszone spożycie kalorii. Dzięki uzyskaniu deficytu kalorycznego możliwy jest spadek masy ciała. Jednak ważne jest również utrzymanie deficytu w dłuższej perspektywie czasu. Skuteczność diety ketogenicznej będzie więc mocno indywidualna i będzie zależała od tego, czy odpowiada nam tego typu system żywienia czy też nie.

Co to jest dieta ketogeniczna?

Dieta ketogeniczna ogranicza liczbę spożywanych węglowodanów. Głównym źródłem energii są tłuszcze. Jest to rodzaj diety niskowęglowodanowej. Celem ketozy jest zwiększenie ilości ciał ketonowych we krwi. Jest to stan nazywany ketozą. Oznacza to, że Twoje ciało zaczyna wykorzystywać tłuszcz, jako energię. Dzieje się tak dlatego, że ograniczasz spożycie węglowodanów i ciało nie może wykorzystywać ich już, jako główne źródło energii.

Podaż węglowodanów zostaje ograniczona zazwyczaj do 50 g na dobę. Mocne ograniczenie węglowodanów sprawia, że w diecie tej bazujemy na tłuszczach (nawet 60-80% dziennej podaży energii) i białkach.

Korzyści wynikające z diety o niskiej zawartości węglowodanów

Najczęstszym powodem, dla którego ludzie wybierają diety niskowęglowodanowe, jest utrata masy ciała. 

Dieta niskowęglowodanowa może pomóc:

  • zmniejszyć masę ciała
  • zmniejszyć apetyt
  • poprawić poziom cholesterolu
  • zapobiegać cukrzycy.

Większość z tych korzyści wynika jednak ze zmniejszenia ilości spożywanych kalorii. 

W rzeczywistości, korzyści wynikające z diety ketogenicznej polegają na zmniejszeniu ilości spożywanych kalorii i zmniejszeniu masy ciała, co możliwe jest również dzięki stosowaniu innych rozwiązań dietetycznych.

Problemy związane z dietą niskowęglowodanową

Węglowodany są głównym źródłem energii. Początkowo, zanim przejdziesz adaptację do diety ketogenicznej, brak węglowodanów sprawi, że będziesz czuć się pozbawiony energii. Brak węglowodanów nie jest również optymalnym rozwiązaniem w przypadku części sportowców - węglowodany mają bowiem zapewniać szybkie źródło energii, która sportowcom jest niezbędna, nie wspominając o utracie glikogenu z powodu wyczerpania węglowodanów. 

Jeśli zamierzasz stosować dietę ketogeniczną i ciężko trenować, powinieneś rozważyć dni zwiększonego spożycia węglowodanów, aby uzupełnić zapasy glikogenu.

Innym problemem związanym z dietami o niskiej zawartości węglowodanów jest to, że dla większości ludzi prowadzą one tylko do krótkotrwałej utraty wagi. To dlatego, że większość ludzi nie jest w stanie zrezygnować ze spożycia węglowodanów do końca życia. Jeśli nie wyobrażasz sobie życia bez makaronu, pizzy, pieczywa, owoców, to raczej nie będzie to najlepsza dieta dla Ciebie.

Prawda o odchudzaniu

Prawdziwym powodem, dla którego dieta ketogeniczna działa, jest zmniejszenie ilości spożywanych kalorii. To jedyny sposób, aby schudnąć. Nie ma znaczenia, jaką dietę stosujesz. Jeśli Twoim celem jest utrata wagi, musisz jeść mniej.

Kluczem do utraty wagi jest konsekwentne trzymanie się przyjętych założeń dietetycznych. Niezależnie od tego, czy jest to dieta ketogeniczna, wysokowęglowodanowa czy zbilansowana, czy jakakolwiek inna dieta, której przestrzegasz, i którą jesteś w stanie stosować w długiej perspektywie czasu.

Znajdź dietę, która Tobie odpowiada, i trzymaj się jej założeń. Bądź konsekwentny.